Centrala Gummi – en 87-åring i tungviktsklassen

Hos Centrala Gummi AB hanteras däck som passar det mesta, från bilar till gruvtruckar. Sedan starten 1933 har verksamheten ständigt utvecklats, bland annat med en separat avdelning för tunga fordon. ”Det är ett genuint företag och vi satsar på framtiden”, säger vd Jens Wetterstrand.

Solen blänker i Centrala Gummis silverblå fasad på industriområdet Berglunda, strax sydväst om centrala Örebro. Här har verksamheten för hantering av däck till tunga fordon funnits sedan 2011, när den skildes från personbilsavdelningen och fick nya lokaler.

Det handlar om däck i skiftande former, från lastbilsdäck till däck för entreprenad- och gruvfordon.

Enorma däck

Den del som omsätter mest är också den mest spektakulära. I ett hörn av lokalen ligger två enorma däck som ska monteras på uppdrag av det svenska verkstadsföretaget Epiroc, som tillverkar utrustning för gruv- och anläggningsindustrin. Däck med fälg väger drygt ett och ett halv ton, ungefär som en mellanklassbil och enbart nya däck hanteras. De största kan kosta upp mot 100 000 kronor.
Jonas Cederberg, 41, susar fram i sitt helskägg i en mindre truck för att lyfta upp ett av jättedäcken från golvet, så att det kan pallas upp med en kil. En lite större truck kan nu komma under med gafflarna, för att flytta däcket så att det kan lyftas ner över den väntande fälgen. Därefter sker montering och provtryckning.
Innan däcket kan monteras sprutas den del som sitter mot fälgen med såpavatten, för att däcket ska glida ner bättre på fälgbanan och för att såpvattnet torkar snabbare än monteringspasta.

Gillar rutiner

– En del orkar inte med rutinen och de upprepade momenten som det här jobbet innebär, men det är det jag gillar. Jag är en rutinmänniska som vill veta redan dagen innan vad jag ska göra nästa dag, säger Jonas, som har varit anställd på Centrala Gummi ett tiotal år.
Han utgör hela personalen på Epiroc-avdelningen tillsammans med Kjell Lausten-Thomsen, 62, som har jobbat på Centrala Gummi i två år. Innan dess körde han lastbil på posten.
– Jag ville göra något helt annat och fick tips om det här. Här får man använda hjärnan på ett helt annat vis och får jobba med andra än sig själv. Jag trivs jättebra.
Efter monteringen ska Epiroc-däcken provtryckas. Huvuddelen av däcken fylls med luft till ett tryck på mellan 6,5 och 10 bar, beroende på användningsområde. En del av däcken fylls med en salt- och vattenblandning till mellan 85 och 95 procent och resterande luft, för att nå ökad säkerhet och stabilitet. Ett litet antal däck förses med massivfyllning, för att göra dem helt punkteringsfria.

Noggranna säkerhetsrutiner

Säkerhetsrutinerna följs noggrant. De stora däcken ställs i en pumpzon med tydligt angivet säkerhetsavstånd. I verkstaden finns också tre skyddsburar för mindre däck.
Jonas:
– Det är tryckkärl vi hanterar och de kan vara livsfarliga om något går fel. Det är noga att följa säkerhetsrutinerna.
Kjell nickar.
– Jag har varit med när lastbilsdäck har exploderat i burarna. Kraften är enorm och man känner att det fladdrar i byxbenen.

Stort däcklager

Varje år hanterar Centrala Gummi 8 000 lastbilsdäck, 16 000 personbilsdäck. Cirka 3 000 kompletta hjul levereras till Epiroc. Det blir också många däck till diverse entreprenadmaskiner.
– Vi har haft Epiroc som kund sedan 1990-talet, då som en del av Atlas Copco. Vi monterar de flesta av hjulen till Epirocs produktion här i Örebro. Totalt är vårt däcklager, för personbilar och tunga sidan, värt cirka 20 miljoner kronor, säger Jens Wetterstrand 51, vd på Centrala gummi sedan fem år tillbaka.

Tredelad verksamhet

Verksamheten vill han beskriva som uppdelad på tre delar: Västhaga med personbilsdelen, tunga däck på Berglunda och de största däcken på uppdrag av Epiroc.
Jens Wetterstrand började som 20-åring på Centrala Gummi. Den första tiden jobbade han på lagret och som däckmontör. 1990 fick han uppleva hur Centrala Gummi var med och startade upp sin samarbetspartner, Däckteam.
– Vi har varit med från allra första början. Det blir 30 år sedan i år.
I mitten på 1990-talet fick Jens Wetterstrand ta över ansvaret för säljsidan på tunga däck. Jobbet innebar ofta uppsökande verksamhet med inriktning mot kunder inom åkeri- och entreprenadnäringen.
– Man servar gamla kunder och försöker värva nya. Som vd har jag numer ett övergripande ansvar för administrationen. Det är en del av utvecklingen, det blir allt mer kontor, och man hinner inte jobba lika mycket på fältet som förr.

Brinner för företaget

Jens Wetterstrand är sedan 2007 en av fyra delägare, den enda som inte tillhör ägarfamiljen. Han ser delägarskapet som en viktig uppgift.
– Jag brinner för företaget och mitt jobb. Jag ville bli delägare för att kunna vara med och påverka och utveckla verksamheten inför framtiden.
Jens Wetterstrand kan se tillbaka på en utveckling med rötter snart 90 år tillbaka i tiden.
– 2019 omsatte vi cirka 170 miljoner kronor, där den tunga sidan utgör den större delen av omsättningen. Jag ser oss som en lokal verkstad för Örebro med närområde. Kundkretsen räcker gott och väl till.
Jens Wetterstrands utbildning består av treårigt ekonomiskt gymnasium.
– Jag har växt in i den här verksamheten och har lärt mig det jag kan om ekonomi och företagande under tiden.

Snabb service

Centrala Gummis företagsfilsofi är enkel: god lagerhållning och snabb service till kunderna.
– Jag tror att vi upplevs som viktiga för åkerinäringen i området, för entreprenad-, åkeri- och logistikföretag. Jag tror också att vi har ett gott rykte om oss att ha en bra personal som trivs hos oss. Många stannar många år.
Atilla Gurcu anställdes på Centrala Gummi efter att tidigare ha jobbat sex år i Askersund, som bilmekaniker och däckmonterare, men även med bilrekond.
– Jag jobbade i en guldsmedsbutik hemma i Turkiet. Jag fick lära om på egen hand när jag kom till Sverige för åtta år sedan.
På Centrala Gummi monterar han däck på lastbilar, men även på personbilar och hjälper till där det behövs.
– Jag trivs mycket bra. Jag har trevliga arbetskamrater och en bra chef.

Lyckad strategi

Jens Wetterstrand ser det som en lyckad strategi att dela upp företagets verksamhet.
– Jag upplever det nog som ganska ovanligt att ett företag skiljer mellan lv- och pv-sidan. Ofta är det antingen eller. För oss har det fungerat bra.
En tillbyggnad på 1 000 kvadratmeter, på Berglundalokalerna, var klar vid senaste årsskiftet. Den ska användas som däck- och fälglager.

Förbereder expansion

– Vi satsar för expansion när ekonomin vänder uppåt igen. Epiroc expanderar och vi åker med. Berglunda industriområde växer och ger oss fler kunder.
Jens har en klar bild av framtidens utmaningar:
– Det ställs ökade krav på oss att bli mer flexibla och mobila, för att kunna besöka kunder på fältet, men också för att kunna erbjuda snabbare service. Vi behöver vara närmare våra kunder i framtiden.
Text och foto: Eric Bengtsson

Läs också

Nokia investerar i tunga däck

Nokia investerar i tunga däck

Nokian Heavy Tyres Ltd, som ingår i koncernen Nokian Tyres, kommer att öka sin produktionskapacitet med 50 procent och...

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar