Artiklar

Allrounddäck livsfarliga

Allround däck kallas hemma i Sverige för året runt däck. Dessa däck är extremt farliga och kan leda till förödande konsekvenser. ABS Wheels vill nu varna samtliga bilister att inte köra med året runt däck.

Enligt transportstyrelsen är året runt-däck olagliga på vintern – det räcker inte med att däcken är märkta ”M+S” på sidan (Mud & Snow). Branschorganisationen STRO uppdaterar varje år sin lista med godkända vinterdäck som uppfyller Transportstyrelsens krav. Finns inte däcken med på den listan är de olagliga att använda som vinterdäck. Trots detta finns det flertalet individer som väljer att köra med året runt däck.

Man ska dock inte blanda ihop godkända friktionsdäck så kallade dubbfria vinterdäck med Året runt däck. Godkända friktionsdäck skapas för att klara av vinter och sommarväglag. Företaget ABS Wheels har frågat landets experter om vad de anser kring allround däck.

– Det är mycket som inte är bra med allround däck. Det är inte godkända när krav på vinterdäck gäller då det inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Om man kör med såna däck så har man däck som inte uppfyller transportstyrelsens krav på vinterdäck säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

– Allround däck funkar kanske där man inte har så stora skillnader mellan vinter och sommar. För nordiska förhållanden har man så pass stora skillnader mellan vinter och sommar vilket gör att det blir stora kompromisser för de som ska tillverka ett däck för vinter och sommar. För att få tillräckligt bra vintergrepp måste man göra ett renodlat vinterdäck med ett speciellt gummi och mönster säger Mathias Hjort, Forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Ur ett konsument perspektiv så tycker vi att det är olyckligt om man tror att man har samma prestanda på sommar och vinter som om man hade haft ett vinterdäck vs sommardäck säger Rickard Cosini, Kommunikationsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

Bra att veta:

Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:

  • M+S
  • M.S
  • M-S
  • M&S
  • Mud and Snow

Källa: Transportstyrelsen, ABS Wheels, Däckrazzia, Bilprovningen, Däckinfo, STRO, NTF, VTI.

Foto/Källa: ABS Wheels