Kjellssons satsar på bredd i tungviktsklassen

1944 startade farfar det som skulle bli ett stort busslinjeföretag i Vänersborg. 60 år senare omvandlades firman till en bred verksamhet baserad på service och reparation av tunga fordon. ”Bredden är ett sätt att överleva”, säger Johan Kjellsson, ägare av Kjellssons Tunga Fordon.

Entrén till Kjellssons Tunga Fordon AB ger inte riktigt intryck av en fristående reparations- och serviceverkstad. För att komma till mottagningsdisken passerar besökaren genom en butik full av kläder och skor.

– Hej! säger Johan med handsfreesnäckan i örat och hela uppenbarelsen i beredskapsläge.

Det är en vanlig torsdag men överallt pågår verksamheterna i firma Kjellssons i Vänersborg.

– Ni får ursäkta, skyltarna på utsidan har inte hunnit bytas än, säger han.

Det som i dag är Kjellssons Tunga Fordon har sitt ursprung i Vänersborgs Linjetrafik som startades 1944 av Johan Kjellsons farfar, Kjell Carlson. Verksamheten togs 1972 över av sonen och Johans pappa – Uno Kjellsson.

Tog över ledningen

2004 var det dags för Johan Kjellsson att ta över ledningen av företaget. Stora förändringar väntade, inte minst som följd av att bussverksamheten upphörde 2010. För några år sedan blev Johan ensam ägare när hans far tyckte att det kunde vara dags att ta pension på riktigt, 74 år gammal i dag.

Huvudorsaken till nedläggningen av linjetrafiken var bristande lönsamhet, berättar Johan och Uno Kjellsson, som kommer förbi för att skaka hand under lunchen.

Vid tidpunkten för nedläggningen hade bussbolaget cirka 200 fordon, fördelade på fem verksamhetsområden: linjetrafik, beställningstrafik, färdtjänst, resebyrå och taxi, spridda över stora delar av Mellansverige.

Bussbolaget var Johan Kjellssons startpunkt som egenföretagare inom verkstadsbranschen.

– Jag började städa ur och tvätta bussar i bussbolaget som 15-åring. Det var ett bra sätt att tjäna pengar som ung.

Filosofin bakom ”bussuppfostran” förklaras av Uno Kjellsson.

Fick lära från grunden

– Johan fick tidigt lära sig hur branschen ser ut genom att börja från grunden med ”skitjobben”, fixa bromsar, spola bussramen och liknande sysslor. Jag tycker det är bra att ungdomar tidigt får prova på att jobba så att de vet vad som krävs av dem.

Efter grundskolan ville Johan börja fordonstekniskt gymnasium hemma i Vänersborg. Men pappa Uno ingrep.

– Jag tyckte han skulle söka sig till Uddevalla istället, eftersom jag tyckte den utbildningen verkade bättre och för att den samtidigt gav ett större kontaktnät inför framtiden.

Så fick det bli. Skolan gick bra, med några oväntade problem. Johan var eleven som visste för mycket.

– Det var lite svårt för lärarna att ta att Johan ofta kunde mer än de gjorde. Han hade ju lärt sig allt från grunden från unga år. Och det är så det ska vara. Om du som företagare vet exakt hur allt ska gå till kan ingen komma och säga ”det där går inte”, eftersom du som chef kan allt vad de anställda kan och lite till, säger Uno.

I dag omfattar Kjellssons Tunga Fordon flera lokaler på totalt 2 500 kvadratmeter. Bakom entrén finns utrymmen för service och reparation av de flesta tyngre fordon, med fokus på lastbilar och bussar. Byggnaden uppfördes för tio år sedan.

Märkesoberoende verkstad

Kjellssons Tunga Fordon är i dag märkesoberoende. Vid besöket pågår åtgärder och reparationer av olika slag, främst av tunga och lätta lastbilar, bland annat ett turbobyte.

Andra sysslor för dagen är renovering av topplocket på en båtmotor och foliering av en lätt transportbil. Firma Kjellssons har också en avdelning för tillverkning av hydraulslang i samarbete med Hydroscand. Dessutom byts och lagas bilrutor.

Strax bredvid finns de lokaler som användes av bussbolaget, bland annat en tvätt för fordon upp till 25 meter och utrymmen för reparationer och lackering av tunga fordon. För tillfället fixas en buss med omfattande plåtskador.

Hos Kjellssons Tunga Fordon finns det mesta förutom egen däckverkstad.

– Men det löser vi vid behov genom ett samarbete med en lokal aktör, säger Johan Kjellsson.

Åtta anställda

Totalt jobbar åtta personer i Kjellssons Tunga Fordon, ägaren Johan Kjellsson inräknad. I verkstadsdelen finns två heltidsanställda mekaniker som ibland har sällskap av en inhyrd tjänst.

Mekanikern Bo Johansson trivs bra med sitt jobb som han haft i sex år på Kjellssons. Dessförinnan jobbade han 40 år på Saab innan nedläggningen.

– Jag känner Johan sen tidigare, bland annat har vi riktat en hel del plåt tillsammans när vi körde folkrace.

Just nu kämpar Bo med att byta ut en turbo på en Mercedes Sprinter. Inte helt lätt ska det visa sig.

– Turbon passar inte riktigt, så vi ska höra med leverantören hur vi ska göra.

Bo Johansson verkar ha funnit sin arbetsplats i livet efter Saab.

– Här trivs jag. På alla vis.

Johan avbryter då och då rundvandringen för att ta ännu ett av många samtal. Vid kaffedags får han knalla ut på parkeringen för att ta ett snack med Rami Asaad.

– Jag kommer ofta hit. De är bra på reparationer här och har ett väldigt trevligt bemötande, bra service och rimliga priser, säger Rami.

Breddad verksamhet

Utvecklingen av nuvarande Kjellssons började när verkstadsdelen bröts ut från bussbolaget. Därefter har företaget kompletterats med en sektion för reklamproduktion, som omfattar försäljning, reklam och fastigheter, de som företaget förfogar över. Reklamverksamheten omfattar olika former av tryck och skyltprodukter, bland annat foliering av fordon, men även försäljningen där butiken nyligen fyllde tio år.

Omsättningsfördelningen är smått förvånande, med tanke på att det i grunden handlar om en verkstad för tunga fordon.

– Idag är det ungefär 50-50 mellan fordonssidan och reklamproduktionens omsättning. Jag tycker nog att vi kan påstå oss vara den bredaste fordonsverkstaden i vårt slag i landet i dag.

Breddningen efter bussfirmans kollaps var nödvändig, konstaterar både Johan och hans far. I ett slag rycktes en stor del av den ekonomiska grunden undan och stora åtgärder krävdes. Företaget genomgick en omvandling, förklarar Johan Kjellsson.

Snabb omstrukturering

Räddningen blev reklamproduktionen.

– Vi förlorade stora pengar när bussbolaget upphörde. Genom att snabbt se till att omstrukturera och jaga andra kunder fick vi snart tillbaka det mesta. Därefter har det gått bra.

En av de anställda är Ulf Henriksson, som jobbar nära Johan Kjellsson och har gjort så sedan 2007. Ulf förklarar filosofin med en mening.

– Det roliga och det jobbiga med att jobba här är att det händer så mycket. Det är alltid omväxlande och kul. Nån gång har vi fått rycka ut och reparera 20 meter höga kranfordon, ibland lok.

Framtiden då? Väntar fler radikala åtgärder?

– Nu ska vi bara förvalta det vi har ett tag framöver, säger Johan Kjellsson – och svarar på ännu ett samtal.

Text och foto: Eric Bengtsson

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
Enklare fuska med vägmätaren

Enklare fuska med vägmätaren

Nordens största fordonsbranschförening, SFVF, varnar för att bilägare blir lättare att lura när avancerad teknik införs.

Årets Djurtransportör 2018

Årets Djurtransportör 2018

Djuromsorg, punktlighet och stort kundfokus gör att Kils Djurtransporter AB har utsetts till Årets Djurtransportör 2018.

Smart trepartssamarbete

Smart trepartssamarbete

I dagarna tecknades ett avtal mellan Pirtek och Smartlift som levererade ännu en lift till Ryds Glas.

Mobil laddningsstation för elbilar

Mobil laddningsstation för elbilar

Volkswagens kommande mobila laddningsstation för eldrivna fordon behöver ingen extern elförsörjning och kan sättas upp där den behövs.

Fler artiklar