Edane Maskinservice lagar det mesta

Slåtterkrossar eller bergborrar eller helikoptrar. Det finns nästan ingenting som inte Edane Maskinservice AB kan tänka sig att försöka reparera.

– Vi tar emot det mesta, säger Lasse Tindefjord med ett skratt. I år firar han 40 år med sitt företag.

Lasse dyker upp för att hugga in på dagens jobb.
– Jag måste försöka hitta grejerna så jag kan börja svetsa. Har någon sett några plåtar…?
En slåtterkross har kommit in till verkstaden med en knäckt led. Hö ligger kvar på en skyddsplåt.
Men ersättningsplåtarna sitter redan på plats, ditsvetsade av Andreas Thorsander. Han är en av åtta som dagligen jobbar i verkstaden i Edane, en ort med 800 invånare i västra Värmland.
Andreas har jobbat fem år på Edane Maskinservice som svetsare och mekaniker.

Omväxlande arbetsuppgifter

– Det är väl variationen som är tjusningen på det här jobbet, tycker Andreas. Ena dagen en slåtterkross, nästa gång en tunna på en slambil som ska fästas på en lastväxelram.
Andreas får tummen upp av chefen.
– Det gjorde han riktigt bra, säger Lasse med ett leende.
Slåtterkrossar tillhör vardagen på Edane Maskinservice. Alla sorters tunga fordon och maskiner repareras i verkstaden. Mest handlar det om lastbilar, men även jordbruks- och skogsbruksmaskiner, bussar, fyrhulingar. En stor del av arbetet handlar om entreprenadmaskiner, säger Johan Klaxman, 33, kundmottagare och ansvarig för företagets däckdel.
– Hela gula linjen. Mest handlar det om hjullastare, men även dumprar och väghyvlar och andra sorters maskiner inom entreprenad.

Grundades 1978

Edane Maskinservice grundades av Lasses tidigare kompanjon, Bengt Svensson, 1978, under företagsnamnet Be-Ess. Året därpå gick Lasse in som delägare. Starten var av det blygsamma slaget.
– Vi hade 66 kvadratmeter på industriområdet Mötterud inne i Arvika. Det var lite trångt.
Värmen var inte bättre, berättar Lasse Tindefjord.
– Vi fick in en värmefläkt så att det blev drägligt på vintern, men närmast dörren frös det.

Har byggt ut flera gånger

Till dagens lokal flyttade företaget 1982 och det blev en mångdubbling av golvytan.
– Vi köpte lokalen av ett åkeri och har byggt ut flera gånger sedan dess.
1989 bildades Edane Maskinservice som bolag. För tiotalet år sedan löste Lasse Tindefjord ut sin kompanjon och tog över verksamheten.

Mer pappersarbete

Lasse startade sin yrkeskarriär med en tvåårig fordonsutbildning i Arvika. Utvecklingen de senaste åren har inte alltid varit av det positiva slaget, tycker Lasse.
– Det har blivit oerhört mycket mer pappersarbete kring allting. Jag vill ju jobba på riktigt. Det är så många regler och förordningar för något som är så naturligt i grunden. Det mesta ska dokumenteras och in i pärmar. Det blev mer papper när datorn kom än innan.
2019 års Edane Maskinservice AB är ett myller av samtidigt pågående verksamheter. Kunderna kommer från hela Värmland, men även Norge. Slåtterkrossens svetsning ska målas. Marcus Magnusson, 43, byter oljetråg och filter på en Volvo-lastbil. Christer Aronsson, 32, byter
insatsen i släpvagnskontakten på Volvon.
Med sina 14 år som mekaniker på verkstaden är Christer den anställde som har varit där längst. Han jobbar med allt som ska repareras, helst hjullastare.
– Jag trivs bra här.

Alla hjälps åt

Marcus Magnusson skruvar fast ett oljetråg på den upphissade Volvon. Därefter ska tre nya oljefilter dit.
Marcus har tidigare varit anställd på Edane Maskinservice i två omgångar, men har nu startat egen firma som hyrs in av den tidigare arbetsgivaren vid tillfälle.
Innan Johan Klaxman kom till Edane Maskinservice jobbade han elva år på Arvikaverken och Volvo Construction Equipment. Han började med att montera Volvos hjullastare för att senare vara anställd som verksamhetsutvecklare och projektledare. På “fritiden” sålde han däck.
– Jag har jobbat här i tre år nu och trivs jättebra. Alla hjälps åt att stötta varandra när det behövs.

Ett brett kunnande

Företagsfilosfin på Edane Maskinservice bygger på bred kompetens och ett brett utbud av tjänster för kunderna. En del av den satsningen är den lilla Meca-verkstad som ingår i verksamheten sedan två år tillbaka.
– Vi utger oss inte för att vara experter, men vi har ett brett kunnande som täcker det mesta. Vi är inte rädda för att ta hjälp om det behövs för att nå bästa resultat.
De vanligaste kunderna är åkerier som vill laga eller serva sina lastbilar. Mestadels handlar det om Volvo. Omtanke och kvalitet är en annan del av varumärket Edane Maskinservice, säger Johan Klaxman.

Efterfrågan och omsättning ökar

– Vi försöker hjälpa kunderna så mycket det går, bland annat hämta och lämna fordon. Vi är noga med att göra ett gediget jobb. Det är ju det bästa sättet att få kunderna att komma tillbaka.
Någon brist på kunder är det inte, konstaterar Johan Klaxman.
– Tvärtom har både efterfrågan och omsättning stadigt ökat de senaste åren. Delvis tack vare bilverkstaden och däckdelen, som det senaste året har utökats med lastbilsdäck och entreprenadmaskinsdäck.

Ovanligt uppdrag

Bland de mer märkliga jobben var en kund som ville få en brandbombningshelikopter lagad, berättar Johan Klaxman.
– Det var en av helikoptrarna som hjälpte till att släcka skogsbranden i Ekshärad i fjol. Vi pressade en vajer så att luckan till vattenfällningen fungerade igen.
På entreprenadsidan är det mest hjullastare som ska lagas och servas, vilket passar Johan bra med erfarenheten från monteringen på Arvikaverken.
En av storkunderna är närliggande Moelven Årjäng Såg.
– Vi servar och lagar hela deras maskinpark, mest truckar och hjullastare.
En annan av de stadiga kunderna är Moelven Edanesågen där tre höglyftare ska servas och underhållas.
– Vi har byggt ett av de ena ”skeppen” i verkstaden för det ändamålet, så att vi ska få plats för att ta in maskinerna. Ofta är det bussningar och hydraulikdetaljer som ska bytas.
Edane Maskinservice anlitas också av lokala bergtäkter för att laga och serva utrustning för bearbetning av sten och grus.

Teknikutvecklingen skrämmer inte

En tilltagande teknikutveckling är ingenting som skrämmer Edane Maskinservice, säger Johan Klaxman.
– Så länge vi hänger med i utvecklingen och utbildar personalen så är det ingen fara.
I år fyller Lasse Tindefjord 61 och känner att det börjar bli dags att trappa ner. På sikt vill han gärna se att någon tar över företaget.
– Det skulle vara fint att veta att verksamheten fortsätter. Jag har jobbat hårt för att hålla företaget igång. Det är ju något av ett livsverk.

Läs också

Se upp för piratkopierade bildelar

Se upp för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd.

Aktuellt

Miljöflyt för Dagab

Miljöflyt för Dagab

Gasfordon är en del av en medveten satsning från Axfoods sida, säger Helena Blom, Dagabs transportchef.

ANNONS ▼
Vägtrafiken i augusti

Vägtrafiken i augusti

Under augusti månad i år omkom 17 personer. Det är 12 färre omkomna än under augusti förra året.

Fler artiklar