Nyhet

Eldriven sopmaskin i nytt projekt

sopmaskin
Sopmaskinen körs så länge det är plusgrader ute och vädret tillåter.

Elektrifieringstrenden av olika fordon pågår i samhället med full kraft där även arbetsfordon numera börjar bli tillgängliga till en större grad. Nu startar ett utvärderingsprojekt med en eldriven kompakt sopmaskin i Stockholm levererad av Aebi Schmidt Sverige.

Som ett led i Stockholm Stads mål att ha en fossilfri organisation 2030 utvärderar man tillsammans med entreprenören Svevia hur en eldriven kompakt sopmaskin klarar normal drift. Planen är att Stockholm Stad på sikt ska ersätta de nuvarande dieseldrivna maskinerna med eldrivna alternativ. Projektet genomförs på Kungsholmens kuperade omgivningar fram till augusti 2021 och utvald maskin för projektet är en eSwingo 200+ levererad av Aebi Schmidt Sverige. eSwingo 200+ är en del av Generation E, Aebi Schmidts produktprogram som bygger på överlägsen teknik, maximal komfort och kundanpassade affärsmodeller gällande alternativa drivmedelskoncept.

Aebi Schmidts eSwingo 200+ togs i drift i Stockholm under slutet av augusti 2020 då förare och organisation genomgick en utbildning och introduktion till maskinen. Från och med början av september 2020 drogs sedan projektet igång på allvar då man gick upp i 2-skiftsarbete med maskinen som nu körs upp till 16 timmar per dygn. Hos Svevia har man tre olika förare som arbetar med maskinen och som har blivit experter på hur man arbetar med eSwingo 200+ i det dagliga arbetet. Maskinen har en batterikapacitet på upp till 10 timmar på en laddcykel men ur ett rent praktiskt perspektiv har man valt att arbeta i 4 timmarscykler mellan rast och laddning. Så vad tycker förarna om maskinen nu när maskinen har fått testats på under höstens utmanande lövupptagning:

”Den är fantastisk, nu är den ju ny men den är helt otrolig. Det är vibrationsfritt, ganska ljudlöst och sen är det miljövänligt”, säger Björne som är en av förarna i projektet.

Arbetar tystare

En fossilfri drift av maskinen är viktigt men en annan intressant egenskap med elmaskinen är att den arbetar tystare än en dieseldriven maskin. En positiv del i detta är den lägre ljudnivån som förbättrar förarnas dagliga arbetsmiljö ute i fält. Då maskinen även går nattetid inne i boendemiljö är ljudnivån även det en viktig aspekt och under höstens elmaskinsprojekt har man inte fått in några klagomål på buller till Trafikkontoret på Stockholms Stad. Peter Ringkrans jobbar som projektledare på Trafikkontoret på Stockholms stad och lite kommentarer från hans sida är:

”Som uppdragsgivare och representant för Stockholm Stad vill vi ge bästa möjliga service för våra invånare. Det är en utmanade miljö som maskinen arbetar inom och vi ser ju ett bra resultat på gatorna med eSwingon och när sedan ljudnivån också sjunker så är det ju en win-win för många parter.”

Projektet utvärderas tillsammans mellan Stockholm Stad, Svevia och Aebi Schmidt där man träffas för olika projektavstämningar med regelbundna mellanrum. Från entreprenören Svevia är naturligtvis en viktig aspekt att man har maskiner med hög och pålitlig kapacitet för att man ska kunna uppfylla sina åtaganden och avtal mot slutkund. Fakta och analys är ett måste och så här säger Jonas Sandén, Platschef, Division drift / Stockholm norr, om detta i projektet:

Utvärderar via app

”För att utvärdera maskinens förmågor och möjligheter registrerar vi olika typer av data efter varje genomfört arbetspass i en app. Det är sedan grunden i vår analys som också kompletteras med förarnas upplevelse i praktiken. Vi har under projektets tre första månader sett ett positivt resultat och vår produktivitet av eSwingo 200+ är mycket bra.”

Hållbarhet, utsläppsgränser och miljömål är idag en naturlig del av vår vardag och vårt arbetsliv. Som bolag vill Aebi Schmidt ligga i framkant och så här säger Henrik Sjöstedt, VD på Aebi Schmidt Sverige, om projektet:

”För oss som leverantör är det viktigt att ta ansvar och driva utvecklingen framåt och erbjuda nya hållbara alternativ som komplement till beprövad teknik. Vi är väldigt tacksamma att få samarbeta med Stockholms Stad och Svevia i den här typen av projekt där vi kan visa upp fördelarna och möjligheterna av den här typen av koncept i praktiken.”