Förbättrar och utökar utbudet av hybridgrävmaskiner

Förbättrar och utökar utbudet av hybridgrävmaskiner

Med förbättringar av bränsleeffektiviteten som överträffar konventionella maskiner med 17 % har Volvo lanserat en helt ny drivlina för sin revolutionerande EC300E Hybrid-grävmaskin – och har infört tekniken i två nya modeller i 25- och 35-tonsklassen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Genom att använda en helt ny basmaskin som i sig har 10 % bättre bränsleeffektivitet än modellen den ersätter, så har Volvo Construction Equipment (Volvo CE) introducerat tre nya hybridgrävmaskiner som ger en ytterligare förbättring av bränsleeffektiviteten på upp till 17 % jämfört med konventionella maskiner.

Det nya utbudet kommer i form av en förbättrad EC300E Hybrid-grävmaskin i 30-tonsklassen och införandet av tekniken i två nya maskiner – EC250E Hybrid i 25-tonsklassen och EC350E Hybrid i 35-tonsklassen.

Lagrar energin från bomsänkningen

Alla tre maskiner använder Volvos nytänkande hydraulhybridteknik som lagrar energin från bomsänkning. De kraftfulla och regelbundna bomsänkningsrörelserna laddar en hydraulackumulator som sedan lagrar och levererar energi, när så behövs, för att driva den hydrauliska hjälpmotorn som bidrar till att driva motorsystemet. Hybrid-modellerna kompromissar inte med förmågan, utan dessa grävmaskiner har samma nivåer av kontrollerbarhet och prestanda som standardmaskinerna, inklusive att kunna arbeta i ECO-läge och Hybrid-läge samtidigt.

Enkla komponenter

Till skillnad från andra hybridsystem, är komponenterna i dessa maskiner relativt enkla, och består av ett minimalt antal, som är lätta att underhålla. Det extra energitillskottet från hybridsystemet avlastar motorn och ger samtidigt upp till 17 % bättre bränsleeffektivitet och upp till 15 % mindre koldioxidutsläpp – vilket är särskilt viktigt vid arbete i tätbebyggelse. Vid användning i schaktapplikationer (i synnerhet inom 90 graders sväng) lönar sig den här enkla metoden snabbt.

 

 

 

Källa: Swecon Anläggningsmaskiner AB

Läs också

ANNONS ▼

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar