Kortnyheter

Tunnelliftar från Scantruck AB förlänger blåa linjen

I de oftast lite ojämna och trånga servicetunnlarna kommer liften från Scantruck AB verkligen till sin rätt. Kompakta yttermått, bra lyftkapacitet och terrängegenskaper är tre starka kort hos Platform Basket R14.

Det är riktigt skönt att ta följe med Implenia ner i underjorden när vi hälsar på de andra veckan i augusti vid projekt Sofia i centrala Stockholm. Ovan jord är det närmare 30 grader varmt, men 80 meter under marken är temperaturen precis lagom för att titta på företagets två senaste investeringar från Scantruck AB.

– Vi beställde två hybriddrivna Platform Basket R14 tunnelliftar i början på 2022 och fick dem levererade strax därpå. Vi behövde en smidig och terränggående lift främst för arbetet i servicetunnlarna och hittills har det fungerat väldigt bra, säger Niklas Hallström som arbetar som produktionschef på Implenia AB.

Projekt Sofia är arbetsnamnet på förlängningen av den blåa linjen i Stockholms tunnelbanenät från Kungsträdgården till Nacka, och påbörjades hösten 2021. Implenia AB som håller i projektet är Schweiz största bygg och anläggningsföretag och men finns också etablerat i Sverige och Norge liksom övriga Europa. I dagsläget sysselsätter projektet som beräknas vara klart 2026 cirka 50 medarbetare.

Niklas Hallström som arbetar som produktionschef på Implenia framför deras nya Platform Basket R14 från Scantruck AB.

– Vår del av projektet ska vara klart 2026, men tunnelbanan kommer att tas i bruk först 2030. Det är ett spännande projekt som bland annat kommer att innehålla världens näst djupaste schakt på nästan 100 meters djup. Utöver det så borrar och spränger vi bergtunnlar och servicetunnlar. I vår bransch så är det full fart, förutom det här projektet så är vi inblandade i två projekt på ”förbifarten”, tunnelbygget i Varberg samt att vi precis fick arbetet med Högdalsdepån, berättar Niklas Hallström.

Daniel Zetterman som arbetar som maskinchef på Implenia har till uppgift att se till att företagets maskinpark matchar de krav som de olika uppdragen ställer. När han skulle investera i två nya tunnelliftar hade han en tydlig kravspecifikation.

– Vi önskade en så miljövänlig lösning som möjligt till att börja med naturligtvis, och här är lösningen från Platform Basket med en hybrid som kan köras antingen på diesel eller via litiumbatterierna perfekt. Batterierna kan laddas via kabel men också via dieselmotorn vilket ger en god flexibilitet. Utöver detta så var det viktigt att liftarna klarar en ganska ojämn vägbana, där det ibland kan luta en hel del. De här liftarna har ett nivelleringssystem som gör att de klarar upp till 10 graders lutning, vilket är tämligen unikt för dem.

– Utöver detta så är det en smidig lift med en god kapacitet. Den har en arbetshöjd på 14 meter och klarar hela 400kg i korgen. Maskinen roterar 360 grader och korgen går att snurra 180 grader. Jag har ingen tidigare erfarenhet av de här liftarna, men vi har en lång relation med Scantruck AB via Manitou. Vi vet att det är en duktig leverantör med en bra eftermarknad. Liftarna är givetvis utrustade med ett släcksystem från Dafo också bör jag tillägga. Det är krav på släcksystem vid den här typen av arbete och vi använder Dafo rakt över för att underlätta vid besiktningar, avslutar Daniel Zetterman.

 

 

Text: Scantruck