Rixglas är ett relativt ungt glasmästeri som erbjuder fältservice. Hälsingeföretaget har nischat in sig på främst tunga fordon men erbjuder även en del andra tjänster.
– Att ha en buss eller lastbil stillastående är en mycket kostsam historia. Med vår fältservice kan vi utföra jobben när fordonen är ställda vilket spar både tid och pengar åt kunden, säger Stefan Svensson.

Stefan Svensson som startade företaget 2013 hamnade efter andra hantverksyrken till slut på glassidan och jobbade till sig kompetensen genom lärlingsarbete. Han har sedan dess jobbat i många år som anställd glasmästare inom tungtrafiken och har även själv jobbat som yrkeschaufför tidigare. Stefan har även genomgått Glasbranschföreningens utbildning inom fordonsglas vid Glasskolan i Katrineholm. Övriga medarbetare i företaget har även de mångårig erfarenhet av glasarbete och man utbildar sig kontinuerligt.
I firman arbetar även Therése Chin, syster till Stefan, som har ansvaret för det administrativa arbetet. Hon arbetar ifrån kontoret som är beläget i Ljusdal, här finns också en nyöppnad verkstad. Huvuddelen av verksamheten utgår dock från Hudiksvall.
– Själva affärsidén med fältservice är förstås att spara både tid och pengar för kunden. En dags stillestånd med en buss kan innebära kostnader på 10-20 000 kronor på grund av viten, omkostnader med mera, berättar Therése.

ATT FÅ FRAM glas snabbt är sällan något problem. Finns inte rätt glas i lager kan de i de flesta fall tas hem samma dag eller dagen efter.
– Vanligtvis utför vi jobben när fordonen är ställda och personalen gått hem för dagen. Vi flyttar fordonen själva, vilket betyder att det inte behöver frigöras någon personal för detta. När vi är klara städar vi verkstaden och tar med oss allt avfall. Fordonen är sedan klara att tas i bruk när morgonpassen startar och ingen märker ens att vi varit där, säger Stefan.
Att utföra glasbyten på tunga fordon är förstås lite speciellt och inte alla glasmästerier klarar heller av det.
– Det behövs lite specialgrejer förstås och rätt kompetens. För att komma åt att byta en framruta exempelvis behövs en hydraullift som man ställer glaset på och sedan hissar man upp sig och glaset för att utföra bytet. Handlar det om en dubbeldäckare kan det vara en extra utmaning, fortsätter Stefan.

ATT DET BLIR mycket nattjobb och jourarbete är givet, men är en del av konceptet för att ge kunden snabb och smidig hjälp.
– Har du en trasig lastbil och ringer glasmästeriet så säger de ”kom på fredag nästa vecka”. Det fungerar ju inte för den som har en verksamhet att hålla igång, menar Therése.
Stefans breda kontaktnät i branschen har varit en fördel och man har redan mycket att göra med såväl enstaka uppdrag som kunder som tecknat avtal.
– Har man en större fordonspark/fastighet så kan vi boka ett personligt möte och därefter göra en kostnadsbedömning. Vi kan även göra jobb på ett begränsat antal fordon/fönster. Är man nöjd och vill fortsätta som kund kan vi skriva ett serviceavtal och då erbjuda fler rabatter, berättar Therése.
Någon marknadsföring har man ännu inte ägnat sig åt utan kunderna har hittills kommit genom goda rekommendationer.
– Tanken är att växa men i kontrollerad takt. Att kunna leverera hög kvalitet är ju det viktigaste. Alla kunder som anlitat oss hittills har dock varit väldigt nöjda, vilket givetvis är jätteroligt och precis vad vi eftersträvar, säger Therése.
Ett stort uppdrag har man nyligen fått av Volvo Lastvagnar, som omfattar lastbilar och nylevererade bussar.
– Vi ska bland annat byta alla limmade lastbilsrutor, berättar Stefan.
Under vissa perioder är arbetsläget ännu lite lugnare och man är nu fas att utvidga verksamheten till att omfatta även personbilar. Det är också i huvudsak personbilar man tar emot i verkstaden i Ljusdal. Dessutom erbjuder företaget ett antal närliggande tjänster.
– Vi har hittills inte riktigt fokuserat på det, men vi kan även montera energifilm på fönster. Dessa reducerar solljus, uv-strålning och tar bort cirka 50% av
värmen samt fungerar även som insynsskydd, berättar Therése.

FÖRETAGET ERBJUDER ÄVEN foliering av fordon.
– Foliering är ett mycket billigare alternativ än att lacka fordonet. Det är mycket tåligt och fungerar även som lackskydd, säger Stefan.
Renovering av exempelvis repiga eller fuktskadade fönster är en annan tjänst som man tillhandahåller.
– Det blir billigare och är ju även bra ur miljösynpunkt, säger Therése.
Nanobehandling av glasrutor är ytterligare ett komplement i verksamheten.
– En glas är aldrig helt slätt. De små ojämnheter som finns kan skapa solkatter. De försvinner med nanobehandling. Andra fördelar är att man sparar på spolarvätska och kan byta torkarblad mer sällan. Bättre sikt leder till kortare stoppsträcka. Det finns ett stort intresse hos kommunerna för detta då man ser det som ett steg mot nollvisionen, berättar Stefan.
Nej, idéer saknar man inte hos Rixglas. Företaget har i dagsläget rullande service i sex län i mellansverige.
– Men det betyder inte att vi avstår jobb på andra platser, alla förfrågningar är välkomna, får vi som avslutningsord från Stefan.

Text: Catharina Olsson-Lindh. Foto: Rixglas.