– Det är utmärkt att regeringen vill fortsätta med skattebefrielse för biodrivmedel, men samtidigt kvarstår osäkerheten för branschen eftersom regeringen inte tydligt markerar att skattevillkoren ska gälla under lång tid. Det säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar till statsbudgeten.
Regeringen skriver i budgetpropositionen att skattebefrielsen för biodrivmedel bör gälla ”även fortsättningsvis” genom särskilda dispensbeslut. Det ska gälla både låginblandade biodrivmedel och höginblandade, som E85. Men regeringen klarlägger inte på vilken sikt man vill ha skattebefrielsen.
– EU:s förslag till nytt energiskattedirektiv skulle innebära att Sverige kan ge skattebefrielse fram till 2023, påpekar Gustav Melin.
Företag som ska investera i nya anläggningar för att producera biodrivmedel behöver veta vilka villkor som gäller under en längre tidsperiod, minst tio år. Flera stora projekt för att producera förnybara drivmedel och ersätta bensin och diesel planeras i Sverige. Men ingen vågar satsa om det inte ges långsiktig klarhet om spelreglerna från våra politiker.
– En annan brist i regeringens politik är att skattebefrielsen bara gäller upp till inblandning av 6,5 procent etanol i bensin och 5 procent biodiesel i diesel, trots att EU tillåter tio procent respektive sju procent inblandning. Den här skattebromsen hindrar utvecklingen av marknaden, och det stoppar också nysatsningar.
Svebio beklagar också att regeringen lägger förslag om olika villkor för olika typer av miljöfordon när det gäller förmånsvärden. Gasbilar får behålla ett kraftigt reducerat förmånsvärde, medan etanolbilarna helt förlorar denna förmån. Svebio verkar för teknikneutrala stöd.
Svebio saknar ett förslag i budgeten om klimatbonus för biogas från gödsel. Ett sådant stöd kan motiveras med att metangasutsläppen minskar när gödsel omvandlas till biogas.