Produktnyheter

Nya Mazda CX-5 blir svensk miljöbil

När nya kompakta crossovern Mazda CX-5 snart börjar säljas i stora delar av världen inleder den en ny era för den japanska biltillverkaren. En ny era med en ny generation bilar byggda med Mazdas nya banbrytande och bränslesnåla SKYACTIV teknologi. Med så snåla motorer att en version av CX-5 till och med kvalar in som svensk miljöbil med 119 g/km.
Varje ny Mazda kommer i fortsättningen att ha all SKYACTIV teknik, en teknik som sänker samtliga nya Mazda-bilars miljöpåverkan högst avsevärt, samtidigt som de har ett överkomligt pris och är minst lika roliga att köra som tidigare. Och siffrorna är imponerande.
En ny Mazda CX-5 med en stark 150 hästkrafters 2.2 liters dieselmotor drar bara 4,6 l/100 km, vilket är bland de absolut lägsta siffrorna i klassen. Detta ger ett CO2-värde på 119 g/km för en version med framhjulsdrift och manuell sexväxlad växellåda. Även Mazdas nya SKYACTIV-G bensinmotor har vid tester i USA nått klassledande låg bränsleförbrukning.
Det kanske mest anmärkningsvärda med SKYACTIV-motorerna är att Mazda inte utvecklat dem enligt dagens gängse idéer som downsizing eller som elhybrider, utan gått sin egen väg. Istället har Mazda försökt utveckla det perfekta förbränningsrummet för ett nå en högre effektivitet, och därmed lägre bränsleförbrukning för samtliga i framtiden tillverkade bilar, och inte enbart för några speciellt ”gröna” bilar.
Idéerna bakom att utveckla SKYACTIV är att förbränningsmotorer fortfarande kommer att vara den helt dominerande motortekniken under detta och nästa decennium med en uppskattad volym av cirka minst 80 procent. Och eftersom förbränningsmotorer idag endast har en verkningsgrad på runt 40 procent finns det fortfarande mycket kvar att utveckla.
Mazda har redan börjat utveckla SKYACTIV konceptet med att tillföra elektriska komponenter som t.ex. start/stopp-systemet i-stop, vilket redan finns på samtliga SKYACTIV-motorer. I framtiden tillkommer även system för att ta tillvara bromsenergin samt olika hybridsystem.
Mazda kallar sin utvecklingsstrategi för ”Sustainable Zoom-Zoom”, vilken innehåller betydligt mer än att bara optimera förbränningsmotorn. I begreppet ryms även Mazdas lättviktsstrategi, som bl.a. innebär att samtliga nya bilmodeller kommer att vara cirka 100 kilo lättare än sin föregångare. Mazdas mål för år 2015 är att förbättra bränsleeffektiviteten för hela modellprogrammet med cirka 30 procent, jämfört med 2008 års siffror, då utvecklingsprojektet startade.