Artiklar

Chevrolet RustyDemon – Ett rostigt monster

Chevrolet RustyDemon.

Chevrolet RustyDemon.


Karossen är rostig, och reserv­delsmässigt är bilen rena återvinningsstationen. Men under ytan är Emanuel Sandéns Chevrolet Rusty Demon från 1931 i utmärkt skick.
– Den går betydligt bättre än den ser ut!
För fem år sedan hittade Emanuel Sandén i Nusnäs, Dalarna, en gammal Chevrolet i skogarna utan­för Rättvik. Den var skrotig, rostig, trasig och helt enkelt i jättedåligt skick. Emanuel Sandén tog sig an den gamla bilen och började bygga om den till en Hot Rod.
– Det var den sämsta kaross jag någonsin sett. Jag såg det som en utmaning att göra något åt bilen. Men eftersom den var i så dåligt skick fanns det inget kvar att be­vara och därför blev det en Hot Rod, säger Emanuel.
Av den ursprungliga 4-dörrars modellen blev det en 2-dörrars eftersom två av dörr­arna var så skadade. För två år sedan fick bilen ett tak. Till motor valde Emanuel
en Chevrolet Small Block som trimmats och försetts med en Dyers 8-71 kompressor. Nu har den ett ton lätta bilen cirka 400 hästkrafter.
– Accelerationen och farten är det roliga med den här bilen. Motorn är i mitten och man sitter nästan i baksätet och kör, därför blir viktfördelningen optimal. Den ligger som ett strykjärn på vägen i 200 kilo­meter i timmen!
Återvinningsstation
Hela bilen är ett hopplock av återvunnet material, och därmed ett miljövänligt alter­nativ enligt Emanuel. Bara i fram­vagnen finns delar från tio olika bil­märken. Ratten är byggd av olika motor­delar och rattstångskromet är av ett gammalt dammsugarrör. Blinkers fram har gjorts av övningsgranater från mili­tären, även bak användes granater som bakljus – fast då av den lite större modellen.
Emanuel hittade karossen i skogarna utanför Rättvik. Han påbörjade då förvandlingen. Foto: Privat.

Emanuel hittade karossen i skogarna utanför Rättvik. Han påbörjade då förvandlingen. Foto: Privat.


Det mesta av arbetet har han gjort själv. Bilintresset har 30-åriga Emanuel Sandén haft sedan länge.
– Jag har inte ärvt det av någon utan har skapat det själv. Allt med motor är kul. Jag gillar när det brummar.
Det svåraste med hela bygget var faktiskt att hitta ett garage. Eftersom han var ivrig att få bilen klar till en specialträff i Finland, som blev premiärturen, fick han hålla på och meka i en gammal ICA-butik och en 40 fot sjöcontainer. Hur mycket tid och pengar han lagt ut vet han inte.
– Det är nog rätt mycket pengar. Det brukar dra iväg.
Någon diskret söndagstur kan man inte räkna med om man sätter sig i Emanuels Chevrolet RustyDemon.
– Visst får jag uppmärksamhet när jag är ute och åker på vägarna. Det är kul med en så udda bil. Alla människor har åsikter
om den.
Sidorutor står på listan
Ljudet är minst sagt öronbedövande.
– Det är svårt att få bilen tyst med så korta avgasrör. Jag har gjort insatser i de åtta rören för grannarnas skull.
Emanuel Sandén, Nusnäs, Mora.

Emanuel Sandén, Nusnäs, Mora.


Ett par hundra mil varje sommar har det blivit. Bland annat har Emanuel varit iväg på flera cruisingar och specialträffar, bland annat A-Bombers Old Style Weekend i Uddevalla.
– Bilen ser eländig ut, men de är ju bara färgen den saknar. Den går jättebra. Det är en härlig körkänsla i den och därför är den rolig att använda.
Nästa projekt med bilen är att få dit sidorutor.
– Det är inget markant som måste åtgärdas, men sidorutor har den inga så det ligger på listan. Jag åkte utan rutor med isdubb på en träff i vintras på en frusen sjö och insåg då att de vore praktiskt med sidorutor. En Hot Rod blir man ju aldrig färdig med. Man ändrar saker hela tiden.
En sak är han däremot säker på att han aldrig ska åtgärda.
– Jag kommer aldrig lacka den. Jag gillar rostfärgen, och nu har den ju slutat att rosta!
Motorn är en trimmad modell av Chevy Small Block med Dyers 8-71 kompressor.

Motorn är en trimmad modell av Chevy Small Block med Dyers 8-71 kompressor.


Chevrolet RustyDemon

  • Årsmodell: 1931
  • Effekt: 400 hk
  • Motor: Chevy Small Block, Dyers 8-71 kompressor, med mera.
  • Växellåda: 4vxl manuell M22. Tidigare var de en PG låda (tålde inte effekten).
  • Avgassystem: Åtta stycken krökta rör.
  • Chassi: Framvagn från en Ford Transit, kortad med bromsar från Ford Granada, bladfjäder från en släpvagn. Bakaxel från en Diesel Cheva Van och Cheva Nova Diff med 3.43 utv. Styrning från en gammal VW Buss. Rattkringla från en gammal raggarratt och Cheva 39 vevstakar från en likbil från 1939. Blinkers och bakljus = Granater!
  • Interiör/Inredning: Nej… jo förresten en Mexarfilt och lite lurv i tak och hatthylla
  • Exteriör: 70 års lackbearbetning, helt naturligt. Inga skärmar. Löstagbart tak
  • Framtidsplaner: Bland annat sidorutor

Emanuel Sandén

  • Bor: Nusnäs, Mora
  • Ålder: 30
  • Intressen utöver bilmek: 50 tals musik och livsstil.
  • Mer information: www.garaget.org/Rustyz

Inredning finns det inte mycket av. Lite lurv i tak och hatthylla bara.

Inredning finns det inte mycket av. Lite lurv i tak och hatthylla bara.


Text: Susanne Bengtsson
Foto: Anders Andersson