Artiklar

Med bilelektronik som specialitet

Thomas Johansson i full koncentration. Det är små detaljer han och kollegorna jobbar med.

Thomas Johansson i full koncentration. Det är små detaljer han och kollegorna jobbar med.


På ett industriområde i Karlstad ligger ett företag där de små detaljerna är vardag. Det är dit bilägare vänder sig för att få bukt med allehanda elproblem. Ett kombiinstrument som inte fungerar eller en programmering av ett motorstyrdon som misslyckats, det fixar teknikerna på OBD Tuning.
Företaget med bilelektronik som specialitet. Vi befinner oss i Karlstad och hos OBD Tuning.
Ägare och vd är Staffan Wittengård, det är han som tar emot och bjuder på en guidning och presentation av verksamheten som bedrivs innanför väggarna.
Staffan Wittengård är ägare och vd för bilelektronikföretaget OBD Tuning i Karlstad.

Staffan Wittengård är ägare och vd för bilelektronikföretaget OBD Tuning i Karlstad.


Och här blir uttrycket in i minsta detalj högst påtagligt. Det är på många sätt en mystisk värld som öppnar sig, en okänd värld för det stora flertalet av oss. Men som alltid med det mystiska och okända så kittlar det nyfiket, det är spännande mitt i det ovissa. Det är i den världen som Staffan och hans två tekniker på plats i Karlstad, Kenny Amoson och Thomas Johansson, huserar.  Ja, det finns en kille till, Michel Settergren, som är på tillfälligt besök just den här dagen. Han jobbar normalt i Märsta där OBD öppnat en filial, OBD Electronics.
Komponenter som är knappt synliga och lödningar på samma nivå är vardagsmat. Att reparera sådant som de allra flesta går bet med tar de sig an med stort kunnande och engagemang. Att lösa mysterier likt en detektiv är det som ger lust i tillvaron för dessa grabbar.
Med  kameran kan exempelvis komponenter i kretskort förstoras upp till 200 gånger och synliggöras på en dataskärm.

Med kameran kan exempelvis komponenter i kretskort förstoras upp till 200 gånger och synliggöras på en dataskärm.


– Vi har det mesta av delar som gör att vi kan fixa problemen och göra våra kunder nöjda. Vi utför bland annat instrumentreparationer och programmering och reparationer av motorstyrdon. Man kan säga att vi väcker liv i det döda och på så sätt hjälper vi kunderna att komma undan betydligt billigare än om de skulle köpt helt nytt, säger Staffan Wittengård.
Staffan har sysslat med bilelektronik och bilar generellt under större delen av sitt liv. Men bilelektronik blev det på allvar från drygt tio år sedan. När OBD Tuning drog igång fanns teknikern Kenny Amoson med i bilden. Han har en fordonsteknisk utbildning i botten, men som genom Staffans försorg och kunnande undan för undan fyllt på det egna kunskapsförrådet. Han har dessutom gått en utbildning inom avancerad bilteknik. Efter något år kom Thomas Johansson med på resan också. Han har bred erfarenhet av elektronik genom sitt arbete inom mobiltelefoni under flera år. Gemensamt för alla tre är att de verkligen brinner för sitt yrke, de ger sig med hull och hår in i bilelektronikens snårskog för att lösa problemen, hitta felen och åtgärda dem.
Själva hjärtat i verksamheten, "pulverkstaden".

Själva hjärtat i verksamheten, ”pulverkstaden”.


Kunderna är såväl privata som företag, där de senare står för den största kundstocken, cirka 60 procent. När exempelvis en bilverkstad går bet, når till en punkt där den inte längre kan hjälpa sina kunder så kontaktas OBD Tuning. I de flesta fallen skickas enheten via Företagspaket till OBD som direkt kan påbörja felsökning och vidta nödvändiga åtgärder för att laga felet. Efter det paketeras enheten och skickas tillbaka. Allt detta inom ett dygn, eller till och med samma dag.
– I princip allt som kommer hit kommer via Företagspaket. Men det händer att kunder kommer hit med bilen direkt också, de är naturligtvis varm välkomna. I det läget sköter vi allt, vi tar hand om bilen, kör in den i verkstaden, demonterar den trasiga delen, lagar den, monterar tillbaka och sedan kör vi ut bilen igen. Inne i själva verkstaden vill vi inte att kunderna ska vara, det fungerar inte om vi ska kunna göra ett bra jobb. En av våra styrkor är att vi klarar av jobbet snabbt och effektivt. Som mest kan vi fixa mellan 15-20 instrument per dag, säger Staffan.
I takt med den tekniska utvecklingen på våra bilar så dyker det upp nya problem för OBD Tuning att försöka lösa. Genom åren har de skaffat sig ett brett kunnande på olika bilmärken, några förekommer oftare än andra, och den tillhörande tekniken. Dessutom har det ett brett sortiment av reservdelar och annan nödvändig utrustning för att kunna hantera de problem som dyker upp och tillgodose de allt högre krav som följer i utvecklingens spår.
Med vana och flinka händer monterar Michel Settergren bort instrumenteringen.

Med vana och flinka händer monterar Michel Settergren bort instrumenteringen.


Själv är bästa dräng, sägs det. Det uttrycket stämmer in på gänget i Karlstad. För att hantera alla tänkbara situationer så gäller det att försöka ligga steget före. Det innefattar bland annat egenhändigt gjorda hjälpmedel, skräddarsydda och topphemliga sådana.
– Elektronik är elektronik, allt kan i princip hända. Det finns en del problem som man känner igen och som är ständigt återkommande men rätt var det är så kommer nya. Då gäller det för oss att ta tag i det och komma fram till en lösning. Ännu så länge har vi inte gått bet med något vi tagit oss an, säger han.
Ett kombiintrumet som svartnat, programmering av ett motorstyrdon som gått fel, problem med klimatpanel eller färddator, och så vidare, allt som rör det elektriska i bilen tar de sig an. Den som känner för att ”vässa” motorn kan också vända sig till OBD Tuning, motoroptimering är även det en del på företagets agenda.
Ett litet rum i lokalen utgör själva hjärtat i verksamheten, det är där det händer, där sker förvandlingen, från obrukbar till i skick som ny. Det löds, felsöks, skruvas och  testkörs i parti och minut, inget lämnas åt slumpen, noggrannhet och tålamod är ett måste.  Här slåss kablar, datorer, lagade och trasiga enheter, testutrustning, reservdelar och annat om utrymmet, mycket prylar blir det, men ordning och reda. Var sak på sin plats, så måste det vara för att det ska fungera. Arbetsbänkarna är väl tilltagna och specialgjorda för den verksamhet som bedrivs i lokalen och vid lödstationen är det också gott om utrymme, mitt i det lilla.
Lokalen som man huserar i har Staffan och hans kollegor utformat helt utifrån de behov som finns för den verksamhet de bedriver.

Lokalen som man huserar i har Staffan och hans kollegor utformat helt utifrån de behov som finns för den verksamhet de bedriver.


Engagemanget är påtagligt, Thomas och Kenny ser verkligen ut att trivas på jobbet. Deras chef är heller inte sen med att berömma och ryggdunka och visa att han verkligen uppskattar deras insatser. De båda teknikerna besitter kunskaper som går utanpå det mesta och som verkligen inte växer på träd, menar Staffan.
– Jag har två riktigt vassa tekniker som klarar allt och lite till. De har sina respektive specialområden vilket gör att de kompletterar varandra perfekt. Egentligen skulle jag vilja ha en till av varje, men det är verkligen inte lätt att hitta tekniker av deras kaliber. Återväxten inom elektronikområdet, särskilt när det kommer till den här nivån, är dålig, ja, det är ett megaproblem egentligen, säger han.
OBD Tuning har undan för undan ökat sin omsättning och tilltron till att den trenden ska hålla i sig är stor. Kunderna står på kö, allt fler har upptäckt det lilla företaget. Nu sneglar man också mot grannlandet i väst, att ta sig in på den norska marknaden finns i tankarna. Men visst finns det konkurrenter, som i alla andra branscher, men det är inget som bekymrar, tvärtom.
– Vi tror på vår grej och vi vet att vi är duktiga på det vi gör, så det gäller bara att jobba vidare, hänga med i utvecklingen och inte slå av på takten. När det gäller Norge så har vi några kunder redan därifrån och vi hoppas och tror att den delen ska utökas, säger Staffan.
Kunnandet, tron på sig själva och viljan att utvecklas, tre delar som på ett bra sätt sammanfattar verksamheten som bedrivs hos bilelektronikföretaget OBD Tuning i Karlstad.
Text och Foto: Ove Hansen