Nyhet

Michelin Pilot Super Sport på nya Volvo Polestar

Alla nya Volvo S60 och V60 Polestar, som kommer säljas på fyra kontinenter runt om i världen med start från juni 2014, levereras med 245/35 R 20 MICHELIN Pilot Super Sport ultra-high performance däck som standard.
Även för vinterkörning är Michelin Pilot Alpin 4 och MICHELIN X-Ice North 3 rekommenderade.
Volvo Polestar Edition är Volvos snabbaste serietillverkade bil någonsin. Bilens 350Hk 6-cylindriga T-6 motor gör att bilen kan accelerera från 0-100km/h på 4,9 sekunder.
Om valet av att förse bilen med MICHELIN Pilot Super Sport säger Henrik Fries, Volvo S60 och V60 Polestar Project Manager:
– Michelin Pilot Super Sport passar Volvo S60 och V60 Polestar väldigt bra och kan leverera den höga nivå av prestanda som behövs för våra bilar.
Michelin Pilot Super Sport är Michelins ultra-high performance gatdäck som redan originalmonterats på några av världens snabbaste sportbilar. Däcket har utvecklats med hjälp av den kunskap och erfarenhet Michelin samlat på sig från bland annat LeMans 24 hours loppet under flera år. Michelins däck har suttit på de segrande bilarna i LeMans 24 hours de senaste 16 åren.
– Michelin Pilot Super Sport bygger på Michelins Total Performance strategi som innebär att vi kombinerar bra grepp både på vått och torrt underlag med maximal säkerhet och livslängd, säger Anders Svensson, Volvo OE Commercial Account Manager på Michelin. Och det var den här kombinationen av prestanda som Volvo letade efter till sina nya bilar.
För att kunna leverera denna nivå av prestanda bygger Michelin Pilot Super Sport på tre unika teknologier direkt från Michelins motorsportavdelning.
Aramid fiber bälte
Aramid är en högdensitetfiber som främst används inom flyg- och skyddsindustrin och vars styrka är dess höga hållbarhet. Då Aramiden är stark och lätt på samma gång gör det den fem gånger tåligare än stål vid samma vikt. Vid mycket höga hastigheter säkrar Aramidbältet högre stabilitet genom att centrifugalkrafterna är bättre kontrollerade och jämnare fördelade. Det ger större stabilitet i däckets skuldra.
Bi-compound teknologi 
Denna teknologi var ursprungligen utvecklad för racedäck. Bi-Compound är en ny fördelning av två olika gummiblandningar i kontaktytan på slitbanans inner och ytterdel. Den yttre delen består av en carbonfärstärkt gummiblandning, som ger en extrem hållbarhet på bana med många varv. Den inre delen består av en gummiblandning optimerad för körning på vått underlag och med ett grepp som anpassar sig själv efter minsta ojämnhet.
Variable contact patch 2.0
Tack vare nya digitala simulationer som används i flyg och bilbranschen fördelas tryck och temperatur jämnt över däckets kontaktyta och oavsett om det körs rakt fram eller svänger är kontaktytans storlek alltid den samma.
Michelin