Artiklar

Konstnärens bubbla – lika fin på bild som i verkligheten

Att Volkswagens klassiska bubbla är världens läckraste bil kan nog många skriva under på. Konstnären Leif Lagercrantz har gått ett steg längre genom att måla av sin pärla, som han menar är något av det coolaste som finns.

Efter en grundlig helrenovering är den i skick som ny.

 

Så fort han parkerar kommer det fram nyfikna flanörer som vill titta närmare på bilen.

För många äldre var VW typ 1 den första bilen de hade råd med, och detta väcker många minnen till liv.

– Det är trevligt att få höra alla dessa spännande historier och ta del av så många livsöden, säger Leif Lagercrantz som kollat upp den egna bilens bakgrund.

I april 1965 lämnade den fabriken i västtyska Wolfsburg och skeppades till Sverige där lokförare Ernst Malmberg i Karlskrona tog ut den månaden efter.

Under de kommande åren användes den av allt att döma ytterst sparsamt och ställdes till slut av och förvarades i ett garage.

Åren gick och näste ägare hade stora planer och påbörjade en omfattande renovering, men det hela stannade av.

– När jag köpte bilen var den i stort sett helt nedplockad men jag chansade på att allt skulle finnas med, och det gjorde det, säger Leif Lagercrantz som ägnade en sommar till att gå igenom allt, skruv för skruv.

Karossen rostskyddades enligt konstens alla regler och sedan lackades varje detalj i den vita originalkulören.

Det enda han fick byta var den främre kofångaren samt stötdämparna.

Motorn, som vid det laget hade rullat 6000 mil, fick en vanlig service medan generatorn och framvagnen skickades iväg på renovering.

Efter alldeles för många timmar i garaget var bilen klar lagom till hösten.

– Det var en härlig känsla att vrida om startnyckeln och åka iväg för att tanka. Bilen kändes som ny och gick riktigt snålt, faktum är att jag snittar runt 0,6 liter vid långkörningar. Men då gasar jag inte speciellt mycket.

De senaste åren har han kompletterat med rullbälten, som i och för sig innebär ett avsteg från original men som han menar är befogat eftersom rullbälten förbättrar den ökänt dåliga krocksäkerheten något.

Dessutom köpte han en originalbackspegel som ska sitta på vänster sida.

– Den saknades när jag köpte bilen och det är ett viktigt tillbehör, inte minst med tanke på att jag hela tiden blir omkörd. Det gäller att ha koll på alla stressade bilförare som tycker att jag kör alldeles för långsamt, säger han glatt när vi kör en runda på vackra småvägar där hastigheterna inte är så höga.

De nya stötdämparna gör att framfarten över gupp och potthål blir ovanligt mjuk och behaglig, samtidigt som den renoverade framvagnen gör att bubblan känns stadig och riktningsstabil.

Den luftkylda motorn i aktern som bara är på 34 hästar och 1200 kubik och erbjuder måttliga prestanda och det är på håret att bilen hänger med i den moderna trafikrytmen.

Växellådan är dock distinkt och de effektiva trumbromsarna i kombination med en låg vikt gör att bromssträckan blir kort. Avsaknaden av deformationszoner och det faktum att bensintanken sitter i fronten gör att man tar det väldigt lugnt.

– För mig är det här en riktig glidarbil som jag bara tar ut vid speciella tillfällen, men visst har jag gjort en och annan långkörning också. Men då gäller det att hålla sig ifrån motorvägarna, där passar den inte alls in.

Årsmodell 65 skiljer sig från de tidigare typ 1-bilarna genom att ha större rutor fram och bak, även vindrutetorkarna är av en ny och förbättrad konstruktion.

Volkswagens ingenjörer passade också på att göra ryggstödet tunnare i framsätet för att baksätespassagerarna skulle få mer utrymme för sina ben.

En annan nyhet var att baksätesryggen kunde fällas ned samtidigt som det infördes spakar för varmluftreglering på ramtunneln, tryckknapplås på motorluckan samt förbättrade bromsar.

Fakta VW typ 1 1965
Motor: 4-cylindrig boxermotor med toppventiler, 1192 cm3, cylinderdiameter 77 mm, slaglängd 64 mm. 2 cylindrar på var sida, liggande horisontellt mot varandra.
Effekt: 34 hk DIN vid 3600 varv/min.
Kraftöverföring: Manuell fyrväxlad låda, helsynkroniserad, enkel torrlamellkoppling, golvväxelspak.
Bromsar: Hydrauliska fyrhjulsbromsar, handbroms mekanisk på bakhjulen.
Chassi: 2 bladfjäderpaket fram, 2 runda fjäderstavar bak, hydrauliska dubbelverkande tubstötdämpare.
Styrning: Styrväxel med skruv och sektorrulle, 2,6 varv mellan fulla styrutslag, 11 meters vändcirkeldiameter.
Tjänstevikt: 830 kg
Längd/bredd: 407/154 cm

Text och foto: Peter Fredriksson