Artiklar

Full gas för Iveco Stralis

Iveco har levererat gaslastbilar i över 20 år och den senaste i raden är nya Stralis NP (Natural Power). Den 460-hästars starka gasmotorn har enligt tillverkaren en räckvidd på upp till 1 600km vilket gör den till ett intressant val för transportörer som önskar möta de växande kraven på ”grön” logistik.

Under flera år har tillverkare av tunga fordon avsedda för fjärrtransporter försökt att få fram alternativa drivmedel till den traditionella dieseln. Och visst har de lyckats med tekniken men olika faktorer har satt käppar i hjulen för en försäljningssuccé. Två avgörande faktorer har spelat in. Den så kallade actionradien har varit på tok för kort samt att det finns för få tankstationer längst våra vägar. Infrastrukturen i samhället har inte hängt med på grund av trötta politiker som inte fullt ut har fattat strategiska beslut.

Iveco har sysslat med gasteknik sedan 1996 men det som verkligen satte fart på utveckling och produktion var VW/MB dieselgate skandalen 2015. Enligt Iveco är företaget i dag den enda fordonstillverkaren som kan tillhandahålla en full range av gasdrivna arbetsfordon. Den senaste i raden är nya Stralis NP 460. Den är konstruerad för att täcka in alla typer av uppdrag – från regionala till internationella körningar, från volymtransporter till växelflaksapplikationer samt ADR och uppdrag för byggsektorn. Åkeri&Entreprenad hade nöjet att få ta pulsen på hur Stralis NP (460 4×2 dragbil med trailer) uppförde sig i området runt Båstad under några dagar i mars. Topografin i området är välkänt backig och att det under testdagarna snöade ymnigt gjorde att ekipaget utsattes för riktigt hårda nordiska förhållanden. Det var inget som besvärade Stralisen nämnvärt förutom att testrundorna tog flera timmar längre tid än beräknat. Allt beroende på oplogade vägar och allmänt långsamt trafiktempo.

Upplevelsen från förarplatsen och interiören i Hi-Way hytten känns välbekanta då det inte skett några dramatiska förändringar. Däremot noterades den mjuka motorgången samt det annorlunda och låga motorljudet (runt 72 dB enligt tillverkaren). Rent körmässigt så upplevs Stralisen som kursstabil och komfortabel trots att vissa delar av testslingorna bestod av undermåligt skött vägbana. Instrumentpanelens knappar och reglage är hyfsat logiskt placerade och förarmiljön upplevdes som komfortabel. Motorn är en 12,9 liters Cursor NP som levererar 460 hästkrafter (2 000Nm) mellan 1 100-1 600 varv/min. Det kan jämföras med en traditionell Cursor 11 (460hp) dieselmotor som levererar 2 150 Nm från 925 varv/min.

Karaktären på dagens moderna dieselmotorer känner de flesta till. Effekten och responsen kickar tydligt in vid ett specifikt varvtal. Så är inte fallet med en gasmotor. Här finns en fördröjning som är kännbar, speciellt vid acceleration, men i det stora hela upplevs det inte som ett problem. Det hela handlar istället om att vänja sig vid en ny generation motorer och dess egenskaper. Växellådan är den nya tolvstegade Hi-Tronix automatlåda (ZF) som aktiveras med hjälp av knappar på instrumentpanelen. Manuella växlingar sker med traditionell spak på höger sida om ratten. Enligt IVECO är växlingstiden förkortad med 10 procent jämfört med föregående modell och bjuder på ytterligare funktioner så som gungning, fyra backväxlar och ett nytt kraftuttag. HI-TRONIX har som standard en integrerad hydraulisk retarder och hill-holder-funktion. Under körningen sköter sig växellådan fint och bjuder inte på några negativa överraskningar trots det hala väglaget och backiga körslingan.

Huvudbeståndsdelen i biogas och naturgas är metan. Biogas är givetvis det optimala valet och enligt siffror från tillverkaren ger det 95 procentigt lägre koldioxidutsläpp. Ytterligare en fördel med biogas är ett minskat beroende av fossila bränslen, eftersom gasen kan utvinnas ur avfall från jordbruk, sopor och livsmedelsindustrin. Ytterligare en fördel är att gasen kan framställas lokalt och därmed minskas dramatiskt behovet av transporter med tillhörande CO2-utsläpp. Enligt Iveco förbrukar en gaslastbil cirka 15 procent mindre bränsle än motsvarande diesel. Efterbehandlingen av avgaserna sker med en trevägskatalysator utan behov av SCR/Adblue. Tyvärr är prislappen på gaslastbilar är högre än konventionella dieselbilar. Det beror enligt Henning Nielsen, Product Manager Iveco, att säkerhetstekniken kostar pengar.

Stralis NP kan köras på olika konfigurationer av gas. Antingen med enbart CNG (Comressed Natural Gas) eller en kombination av CNG och LNG (Liquefied Natural Gas) eller enbart LNG som vår testlastbil. Versionen med dubbla LNG-tankar säkerställer en svårslagen räckvidd på upp till 1 600 km. Variationen ger en flexibilitet som säkerligen kommer att uppskattas av både förare och åkerier.

Tankkombinationer för alla uppdrag

Till Stralis NP 460 finns ett stort urval av tankkombinationer med långa och korta versioner, montering på höger eller vänster sida så att fordonet kan skräddarsys efter kundernas specifika krav. För ledade standardlastbilar finns LNG-tankarna i tre storlekar. På så vis kan fordonet anpassas så att tillräckligt stort utrymme kan skapas på chassit för den utrustning som uppdragen kräver. De små tankarna lämnar en meter plats där komponenter som kompressorer för tankbilar kan monteras, alternativt kan den vänstra tanken utelämnas för att ge plats för installation av större komponenter eller för viktkänsliga uppdrag.

I dag rullar över 22 000 gasfordon (små som stora) från Iveco över hela Europa och antalet lär öka då fler och fler logistikföretag väljer det hållbara alternativet och ställer om sina fordonsparker från diesel till gas. Nu gäller det bara att det byggs fler tankstationer längst våra vägar.

Text Annette Eilert. Foto: Iveco.