Kortnyheter

Lastcyklar ska hjälpa Best Transport nå målet

Foto: Best Transport.

Best Transport rullar ut lastcyklar och elfordon som leveransalternativ. Dessutom installeras en laddbox och en HVO-tankanläggning för att reducera fordonens klimatpåverkan. Enligt bolagets vd Niklas Knight är investeringarna viktiga pusselbitar i en större omställning.

Best Transport fortsätter att satsa på sitt miljöarbete och har satt upp två nya målsättningar till 2030. Då ska bolagets samtliga fordon drivas på 100 procent förnybart drivmedel och minst en tredjedel av fordonsflottan ska utgöras av elfordon. Men redan nu tas ett omfattande grepp om miljöarbetet.

Endast förnybart år 2030

I vår sätts Best Transports första elbudbil i trafik i Malmö och i centrala Göteborg kommer leveranser kunna ske med lastcyklar. Samtidigt installeras en HVO-tankanläggning vid terminalen i Spånga och en laddbox i Uppsala.

– Vår miljövision är att tillfredsställa dagens behov av snabba transporter utan att äventyra framtiden för kommande generationer. Nu minskar vi fordonsflottans klimatavtryck genom insatser på flera platser runt om i Sverige. Enligt en undersökning vi nyligen genomfört tycker många att förnybart drivmedel är viktigt och vår målsättning är tydlig: år 2030 ska vi endast köra på förnybart, säger Niklas Knight, VD på Best Transport.

Diplomerade enligt Svensk Miljöbas

Under det senaste året har Best Transport implementerat ett miljöledningssystem och hela koncernen blev därmed diplomerade enligt Svensk Miljöbas. För att minska utsläppen arbetar bolaget även mycket med att optimera samlastning samt trafik- och ruttplanering.

– Vi fungerar som en sorts kollektivtrafik för företag som behöver snabba godstransporter mellan företag eller hem till privatpersoner. Det underlättar dessutom ett bilfritt liv. Under 2018 ökade vår samlastning med 25 procent vilket minskade antalet körda kilometer per paket. För oss är det viktigt att hela tiden optimera rutterna samtidigt som vi investerar i fordon som är snällare mot miljön. Det bidrar till en mer hållbar transportnäring i stort, avslutar Niklas Knight.