Nyhet

Så kollar du däcken

Se vad de olika märkningarna på däcken betyder. Foto: Kamux.

Däcken utgör den enda kontaktpunkten mellan bilen och vägbanan. De behöver därför bytas och kontrolleras regelbundet. Däckexpert Bengt Rupnik, bilförsäljare på Kamux i Växjö, ger några tips om vad man bör tänka på vid däckbyte eller köp av begagnad bil.

”Det finns fortfarande de som tror att en spark på däcket säger något om dess skick, men det finns goda skäl att göra sig lite mer besvär än så”, säger Bengt Rupnik.

Kolla ålder och slitage

De två viktigaste sakerna att kolla är däckens ålder och slitage.

”Tillverkningsdatumet kan utläsas ur en fyrsiffrig kod som finns tryckt på sidan av däcket i formatet vvåå, dvs 2316 betyder vecka 23 år 2016. Man ska helst inte använda däck som är över sex år gamla eftersom gummit hårdnar och greppet minskar.”

Däckens markeringar avslöjar också mycket annat, såsom tillverkare, fabrik och egenskaper. Bokstavs- och sifferserierna kan framstå som kryptiska men har alla sin betydelse, se bild.

Titta på mönsterdjupet

”Att mönsterdjupet inte slitits ner för mycket är avgörande för tryggheten. På nya sommardäck är mönsterdjupet ca 7-8 millimeter och däcken måste bytas då mönstret slitits ner till under 1,6 mm”, säger Bengt.

Nya vinterdäck har oftast mönsterdjup på 9-10 millimeter och ett begagnat ska ha minst 3 millimeter djup kvar.

”Kom ihåg att mönsterdjupet alltid ska mätas på däckets mest slitna ställe. Är däcken mycket ojämnt slitna är det sannolikt något fel på hjulupphängningen, vilket kräver en inspektion”, påminner Bengt.

Det finns särskilda mätare för att kolla mönsterdjupet, men det går också bra med ett mynt eller en tändsticka för en grövre uppskattning.

Märkningar för vinterdäck

Vinterdäck används i Sverige under perioden 1 december–31 mars eller då väglaget kräver det. Tidigare var vinterdäck tvungna att godkännas av branschorganisationen Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO, men från och med i år räcker det att däcket är märkt med M+S (Mud+Snow) eller alptopp- och snöflingesymbolen, även kallad 3MPSF (Three-Peak Mountain Snowflake).

”Många tillverkare erbjuder däck i tre kvalitets- och prisklasser, men det finns också stora skillnader i kvaliteten mellan olika märken”, säger Bengt. ”Vid vanlig körning ska en uppsättning däck hålla för upp till 5 000 mil, men det är ändå vettigt att kontrollera slitaget åtminstone var tusende mil.”

Sätt däcken par om par

Däck ska alltid paras ihop så att två likadana sitter på samma axel. Vid däckbyte skaffar man alltså alltid två eller fyra nya däck, och ifall däckparen är ojämnt slitna ska de två med störst mönsterdjup alltid placeras bak för att förebygga sladd.

”Kom också ihåg att regelbundet kolla lufttrycket i alla däck. Det korrekta trycket står angivet på däckets sida. Rätt tryck både optimerar hållbarheten på däcket samt minimerar bränsleförbrukningen.”

Nitro eller luft?

Till sist vill Bengt Rupnik även tipsa om att fylla däcken med kväve eller ”nitro” istället för luft. Det går att göra på de flesta välrenommerade däckverkstäder och kostar runt 400 kr per bil.

”Nitro används bland annat i flygplansdäck för att motverka lufttrycksvariationer på grund av stora temperaturväxlingar. Det kan vara +30º på en startbana, vilket utvidgar däcket och en stund senare, på 10 000 meters höjd, är den omgivande luften –40º. När flygplanet sedan går ner för landning blir det kritiskt, då de nedfrusna gummidäcken på nolltid accelererar från 0–250 km/h”, berättar Bengt.

Kolla däcktryck varannan vecka

Bildäck fyllda med vanlig luft ska enligt skandinaviska däckmyndigheterna STRO helst kontrolleras varannan vecka. Med kväve, som är tätare, räcker det att kolla trycket med 6–12 månaders mellanrum. Nitro rekommenderas främst för prestandabilar och motorcyklar.

”Det kan kännas som mycket att lära sig och hålla i minnet, men du behöver inte memorera allt. Det är därför vi professionella bilförsäljare finns till”, avslutar Bengt Rupnik.

_______

Kuriosa och fakta om däck

• Hjulets form förekommer inte i naturen, utan är till 100 % en mänsklig uppfinning.

• Det tidigaste hjulet som hittats är från Mesopotamien ca 3 500 år före vår tideräkning. Det användes för att dreja krukor.

• Med uppfinningen av axeln 300 år senare fick hjulet ny betydelse – nu uppstod vagnar och skottkärror mm.

• Hjul av trä och metall förekom i olika former fram till 1800-talet.

• 1844 – den amerikanska kemisten Charles Goodyear uppfinner vulkaniserat gummi.

• Gummi är egentligen vitt och de första bildäcken var vita.

• 1885 – den första bilen Benz Patent Motorwagen hade ”cykelhjul”.

• 1888 – skotten John Boyd Dunlop uppfinner det pneumatiska däcket.

• 1895 – André Michelin är först med att använda tryckluftsdäck i en automobiltävling (men det slutar inget vidare för honom).

• Andra världskriget skyndar på utvecklingen av däckteknologin.

• Moderna bildäck är högteknologiska designföremål med över 200 materialkomponenter.

• 1960–70-talet – aluminiumfälgar börjar konkurrera ut stålet.

• 1980–90-talet – personbilar växer i storlek och med intåget av SUV-modellerna tilltar också hjulens diameter rejält.