De älskar sitt ”skitjobb”

Hedemora Miljö AB är företaget som gör samhällsviktiga ”skitjobb” året runt. Slamsugning och spolning utgör stommen i verksamheten, men också transporter av returmaterial, pellets, grus och asfalt. ”Det började med fem anställda. Nu är vi 45”, säger åkerichef Lennart Edström.

Betonglocket åker av hålet som gapar som en svart cirkel i den vita snön. Med ett tryck på en fjärrkontroll får Joakim Boberg den gula slangen att matas ut från det aktermonterade hjulet på den orangea slambilen bredvid. En doft som inte luktar lavendel stiger upp från underjorden. Eller?

Doften inte så farlig

– Det är faktiskt inte alls så farligt som många kanske tror. Samtidigt har man väl vant sig. Jag trivs fantastiskt på mitt jobb. Fritt, omväxlande, nya platser att besöka och många trevliga människor att träffa. Jag älskar att suga slam, haha! Jag brukar säga att det här är ett väldigt bra ”skitjobb”.

Joakim har jobbat på Hedemora Miljö sedan 2006. Med fjärrkontrollen matar han tillbaka slangen. Gammaldags spakar och vipparmar styr sugmekanismen på Scanians påbygge med tank.

– Det här är den äldre sortens rigg, tillverkad 1986. Rejäl och bra att hantera. Själva lastbilen är 30 år yngre.

Verksamheten utökades

Det var slamsugning och spolning som allting började med för över 40 år sedan, när nuvarande Hedemora Miljö AB startades av Staffan Trädgårds. Uppdragsgivare var Hedemora kommun via lastbilscentralen Dala-Frakt. Efter hand expanderade verksamheten kraftigt och nya bitar tillkom.

Sedan 2017 ingår Hedemora Miljö i företagsgruppen Fagerströmsbolagen AB. Maskinparken består i nuläget av närmare 40 fordon av olika slag, som används till miljötransporter. Slamsugning och spolning av rör är fortfarande en stor del av verksamheten, där Hedemora kommun är den största uppdragsgivaren.

Flera verksamhetsdelar

Hedemora Miljö kör också återvinningsmaterial från butiker i samarbete med Returpack AB i Dalarna och Gästrikland. Övriga verksamhetsdelar är containeruthyrning med tillhörande transporter, transport av verksamhetsavfall från olika företag, pelletstransporter i bulkform och på pall, anläggningstransporter av grus, kalk, cement och asfalt.

– Vi har verksamheten utspridd över hela Dalarna. Totalt rör det sig om ett tiotal uppdragsgivare och huvuddelen är kommunala uppdrag, säger Lennart Edström.

Slamsugningen utförs i dag på uppdrag av åkeriet Maserfrakt, som har ett upphandlat kontrakt med Hedemora kommun.

Imponerande fordonsflotta

– Maserfrakt sitter på jobben och dirigerar ut uppdragen till oss via trafikledare. Fordonsflottan består för närvarande av 17 slam- och spolbilar med tankvolymer på 12 till 14 kubikmeter, plus en mindre variant. Här finns också kran- och krokbilar, containerbilar, sopbilar och bilar som används för asfaltsläggning. Dessutom en ”filmbuss” för att filma olika rörsystem. I början av 2000-talet påbörjades ett samarbete med det som för närvarande är LBC Frakt i Värmland, för att köra pelletstransporter i bulk- och pallform.

– Vi kör också bulktransporter i betydande omfattning för Älmestads Kvarn & Transport AB i Ulricehamn, säger Lennart Edström. Han fyller 62 i år med rötter i Närke, men är uppväxt i Götene i Västergötland.

Eget taxiföretag

– Jag drev i tre år eget taxiföretag i Götene med tre kollegor på tre bilar och en handikappbuss. Dålig förtjänst fick Lennart Edström att byta inriktning och bli chaufför på Götene Kyltransporter.

Kanske hade han blivit kvar utan en ”tjatoffensiv” från sin svåger, som ägde och drev Hedemora Miljö.

– Staffan Trädgårds övertalade mig att komma hit från Götene 1995. Jag fick bland annat vara lejdåkare åt Ernsts Express och Autocomp AB i Avesta. Tidigare hade Hedemora Miljö flisbilar och fjärrbilar. Med de nya ägarna sedan 2017 har vi fått en tydligare inriktning på miljö. På sikt är det meningen att Hedemora Miljö ska avveckla bulktransporterna och lägga ännu mer fokus på slam- och spolbilarna. Lennart Edström påpekar att företagets namn är Hedemora Miljö/Renhållning AB.

Tuffare i branschen

– Men vi säger alltid Hedemora Miljö och det är ju vad som står på bilarna också. Trots alla år trivs Lennart fortfarande bra, men det är inte lika enkelt som tidigare, konstaterar han. Branschen har blivit tuffare de senaste tio åren, bland annat på grund av skärpta EU-regler, säger Lennart Edström. Konkurrensen har dessutom hårdnat.

Kritisk till systemet

– Många har upptäckt att det här är en bra bransch, men det finns inte hur mycket jobb som helst. Priserna sänks när aktörerna slåss om anbuden och många små företag ger upp och slutar. Vi har gått ner så mycket som möjligt i pris och har trots det förlorat anbud.

Lennart Edström är kritisk till hur upphandlingssystemet ser ut.

Upphandlingssidan ett problem

– Det saknas i dag kompetent personal på upphandlingssidan, som kan se att vissa anbud helt enkelt inte går ihop. De stora internationella bolagen kan ju lägga ett skitbud i vissa områden och gå med viss förlust under en period, för att bli av med konkurrens och räkna med vinst i det stora hela.

Är du bekymrad?

– Ja, om vi inte kan hålla priserna uppe så är det ju ingen idé att försöka hålla på med det här. Det är likadant i hela åkeribranschen. Intresseorganisationerna jobbar med frågan så vi får hoppas att det blir bättre framöver.

Önskar flexibla anställda

Det finns också faktorer som innebär utmaningar på personalsidan, säger Lennart Edström.

– Det är en annan tidsanda, på gott och ont, jämfört med när jag började i branschen. Jämställdheten var inte så uttalad då. Vissa transporter är längre än andra, vi kör ibland över hela landet, och det är nödvändigt att chaufförerna kan ligga borta över natten. Men nu för tiden vill de flesta sluta klockan 16 och hämta barn. Det är klart att de måste få göra det, men vi behöver trots allt flexibla anställda, förutom att de ska vara kompetenta och ansvarsfulla.

Ett bra dagspass

Joakim Boberg verkar vara en sådan, redo att tömma ännu en av 1 700 till 1 800 brunnar som Hedemora Miljö ansvarar för inom Hedemora kommun.

– Jag kan få en lista med 70-80 brunnar som ska betas av. På ett bra dagspass fixar jag mellan 10 och 20. I dag gjorde jag faktiskt 12 brunnar innan lunch. Kul!

Text och foto: Eric Bengtsson

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar