Bilköp via chatt-funktion ökar

Bilköp via chatt-funktion ökar

Att bilar allt oftare köps på distans via chatt-funktionen går att utläsa av data Kamux, återförsäljare av begagnade bilar, tagit fram. I fjol genomfördes i hela koncernen cirka 1 000 affärer via chatten och antalet chatt-diskussioner har ökat snabbt. Kanaler för att köpa bil på distans har fått en betydligt mer framträdande roll i och med den rådande Corona-pandemin.

Många associerar bilköp med att promenera runt i bilbutiker och känna på olika alternativ. Kamux statistik över sin försäljning av begagnade bilar visar dock att allt fler är redo att köpa bil på distans.

Antalet kontakter via Kamux chattjänst har mer än fördubblats på ett år

”I hela koncernen gjorde vi i fjol cirka 1 000 affärer via chatten. Under året fördubblades antalet chatt-diskussioner. Visst talar detta sitt tydliga språk om ett förändrat kontaktsätt”, säger Robin Toss, vd på Kamux i Sverige.

Ökar bland skiftarbetare, unga samt upptagna personer

I Sverige har Kamux för närvarande 85 säljare som vägleder kunder i sina bilköp. Butikernas öppettider är dock inte optimala för alla. Robin ser en ökad efterfrågan på moderna kontaktlösningar växa fram bland framför allt dem som jobbar skift och bland upptagna personer. Vi kontaktas ofta av personer som är intresserade av en bil som finns på annan ort än personen i fråga.

”I dag har köparen ofta spanat in en bil som intresserar på nätet. När personen behöver ställa frågor om bilen kommer chattjänsten lägligt till pass. Kunden får svar på sina frågor direkt. I diskussionen utgår vi från värderingen av fordonets skick och kan vid behov snabbt få mer information via vårt säljnätverk. Kunden får alltså en omfattande och tillförlitlig uppfattning om bilen även om den skulle finnas i en annan del av landet. Efter diskussionen önskar många få ett affärsförslag på bilen direkt via e-post”, konstaterar Robin Toss.

Viktigt med sakkunniga säljare

Enligt Robin beror en stor del av framgången via chatten på att det är människor som betjänar och inte robotar.

”Att använda chattbotar är enligt min åsikt ett meningslöst sätt att jobba på. Även om handeln sker på nätet så görs den mellan människor. En bot kan inte lämna en offert till en kund, eftersom detta sker genom förhandlingar och interaktion. En affär hänger ofta samman med värdering och prissättning av en inbytesbil. Vi måste ha en sakkunnig säljare som diskussionspartner, som kan lämna en offert direkt.”

Leverans till butik eller hem

Den som köper en bil via chatten kan välja om bilen ska levereras till en av våra bilbutiker eller hem till kunden. Om man vill ha bilen körd till en annan butik, för att komma och titta på den där, tar vi ut en reservationsavgift om 2000 kronor. Beloppet dras från bilens pris och är därmed kostnadsfritt vid affär. För hemleverans tar vi ut en mindre avgift som varierar beroende på avståndet.

”Att köpa via chatten är idag enkelt och riskfritt och för vår del vill vi göra det så smidigt som möjligt”, konstaterar Robin.

Viktigt alternativ som minskar spridning av corona-viruset

”Vikten av att ha fungerande digitala kanaler förstärks ytterligare i dessa dagar när vi alla behöver försöka minska spridning av Corona-viruset. För högriskgrupper kan vi erbjuda en helt digitaliserad köpprocess utan att behöva göra avkall på kvaliteten vad gäller interaktion eller service. Vårt motto är att kunden bestämmer hur hen vill göra affär. Vi erbjuder valmöjligheter för att tillgodose olika behov och önskemål”, förklarar Robin Toss.

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar