Produktnyheter

Maskinia anpassar Case hjullastare till svenska förares behov

Maskinia har tillsammans med Exicidor anpassat hjullastarna i Case nya serie G2 Evolution till svenska förares behov och krav. Originalspakar och paddelkontroller som var för stora och tröga har ersatts med en liten joystick för styrningen och lättmanövrerade vippor för körning av aggregat och skopa.

–Vi på Maskinia vill leverera Sveriges bästa hjullastare! För att kunna erbjuda marknaden detta vände vi oss till Excidor, säger Fräs Erik Andersson som är eftermarknadschef på Maskinia.

Maskinerna i Case G2 Evolution har när de levereras från fabrik två stora styrspakar av samma typ som på grävmaskiner. Spaken på den vänstra armstödet har ersatts med en ExciPad WS med en liten joystick för styrning av maskinen.

– Många svenska förare vill inte ha en 15 centimeter hög spak. Här får de en fem centimeter hög joystick som de styr med tumme och pekfinger. Vi har bara bytt själva styrpaletten, styrsystemet är fortfarande Case originalsystem, säger Jan-Erik Persson som är vd på Excidor.

Stolsintegrerat fyrspakställ

På det högra armstödet kan maskinköparen välja mellan styrspak eller stolsintegrerat fyrspakställ för manövrering av lastaggregat och skopa. Maskinia tyckte att paddelkontrollerna på Case spakställ var för hårda att manövrera. Dessa har nu ersatts med Excidors spakställ med vippor, som har anpassats till Case styrsystem. Spakstället har även styrning av två extrafunktioner, omkopplare för fram/back och kickdown-knapp.

– Vi är mycket nöjda med resultatet. Excidor är väldigt professionella. De förstod vad vi ville ha och levererade. Det blev till och med bättre än förväntat, konstaterar Fräs Erik Andersson.

Excidor har även anpassat sitt system för redskapskontroll ExciControl MH till Case hjullastare. I stället för att ha en display från varje redskapstillverkare kan maskinföraren styra alla hjullastarens redskap från en enda display.

Case G2 Evolution

Case G2 Evolution finns i sju modeller från 12 till 30 ton. Motorerna uppfyller kraven för steg 5 utan användning av EGR. Bland nyheterna märks möjlighet att justera parallellyft och lutning på skopan oberoende av varandra. Den nya däcktryckssensorn ger föraren kontroll över däcktrycket direkt i maskinens display. Det ger 20–30 procent längre livstid på däcken.

Vågsystem i tillval

Som tillval finns ett nytt vågsystem, där vågen är direkt integrerad i maskinens huvudskärm. Där visas skopans nyttolast, antalet lastprocesser, den ackumulerade vikten, orderdata med mera.

 

 

Källa: Maskinia