Artiklar

”Vi är det norrländska alternativet”

Logistikföretaget Lastbilsstation har genomgått en unik företagsutveckling att omvandlas till ett familjeföretag i stället för tvärtom. Foto: Albin Kihlgren

Logistikföretaget Lastbilsstation startade en gång i tiden som ekonomisk förening, av 11 norrländska åkare som ville lösa transporterna från Skellefteå ut till byarna. Sedan dess har både omsättningen och det geografiska upptagningsområdet ökat mångdubbelt, men med fortsatt lokal förankring – och med den unika företagsutvecklingen att omvandlas till ett familjeföretag i stället för tvärtom.

Ibland får han nypa sig i armen, Magnus Svedberg, som anställdes som vd för Lastbilsstation för 25 år sedan. Då var det fortfarande en liten ekonomisk förening – på en avsevärt förändrad marknad, med allt tuffare konkurrenskrav.

– Det var ingen enkel start, minst sagt. Jag insåg snabbt att vi måste spela på en fotbollsplan istället för det pingisbord vi befann oss på om vi skulle överleva i branschen, minns han de första tuffa åren.

Sagt och gjort. Han började bygga en verksamhet med målsättningen att ”göra en ointressant marknad (läs Norrland) intressant” och därmed bli ”det norrländska alternativet”. Det handlade om att kunna slåss mot de riktigt stora aktörerna – i en del av landet med alldeles särskilda förutsättningar och utmaningar. Men vi återkommer till det. Först om hur företaget lyckades överleva och växa – och om hur Magnus också fick med sig hela familjen in i verksamheten.

Kärnverksamheten var – och är fortfarande – styckegodstransporter, där marknaden så småningom utökades till hela Norrland. Magnus beskriver utvecklingen från övertagandet fram till idag som en trestegsraket, med tre olika brytpunkter som varit avgörande för att kunna komma dit de är nu. Den första var just att få ihop logistikpusslet för hela Norrland, den andra en omfattande bolagsförändring med ett mindre spretigt ägande och den tredje att gå från pappershantering till digitalt.

– Samtidigt har jag hela tiden velat behålla den lokala förankringen, inte bara som en konkurrensfördel, utan för att denna anda – liksom punktlighet och service – präglat företaget ända sedan starten 1947, säger Magnus, som beskriver sina chaufförer som godstransporternas ”lantbrevbärare”, där var och en kan sin välkända rutt över olika delar av Norrland väl.

Det ska alltid gå att prata med en människa

Den lokala närvaron märks även i att det alltid ska finnas en människa att prata med, oavsett var i transportkedjan kunden behöver kommunicera något. Det kan vara allt ifrån att diskutera en beställning till att i realtid se vad som händer med transporten, exemplifierar Magnus.

Just detta med realtid betonar han handlar om så mycket mer än att bara kunna följa en transport eller att i efterhand få en rapport över något som hänt ute på fältet, som en oförklarlig försening. Här har Lastbilsstation tagit fram ett helt eget kvalitetsrapportsystem, med alla de styrmedel som behövs för att kunna se exakt vad som händer ute på fältet när det händer – och då kunna agera direkt.

– Det här är ett fantastiskt verktyg, som har blivit en riktig gamechanger för oss, berättar Magnus stolt – särskilt som det är hans egen son som tagit fram verktyget.

Därmed tillbaka till sagan om familjeföretaget…

Redan vid övertagandet för 25 år sedan ville Magnus även engagera sina barn i verksamheten och anställde dem som paketsorterare på helger och sommarlov. Ambitionen var att lära dem från grunden, för att sedan låta dem avancera allt eftersom. Så småningom skickades båda på entreprenörskapsutbildning ett år – med den oväntade bonusen att dottern kom hem med en kille från kursen.

– Hon hade hittat en åkarson från Månkarbo, som nu är delaktig i familjeföretaget, säger Magnus glatt.

På den vägen är det. Sonen är numera företagets logistikchef och hjärnan bakom nämnda kvalitetsrapportsystem, inklusive diverse optimeringar – och dottern har utsetts till vice vd.

–Tanken är att hon ska ta över vd-posten efter mig en dag. Hon kommer bli toppen, det har hon redan visat, intygar han – och kan inte låta bli att tillägga:

–Tänk att jag haft sådan tur att mina barn blev så kloka och duktiga!

Vilken resa han har gjort

Magnus blir påtagligt rörd när han berättar om den resa han gjort med Lastbilsstation sedan de där första tuffa åren – inte minst den oväntat positiva familjeresan, i omvänd ordning.

– Det vanligaste är ju att man startar som litet familjeföretag, som sedan ofta köps upp när det växer. Här har vi gjort tvärtom och det känns fantastiskt!

Vardagen är dock långt ifrån en vilsam dans på rosor, understryker han – och syftar då bland annat på ”omständigheten” med att verka i just Norrland:

– Ett stort problem och hot mot vårt rykte om punktlighet är vinterväglaget och att vi inte längre är ensamma på vägarna. Så många odugliga bilförare från övriga Europa ligger som ett pärlband och proppar igen hela trafiken på E4:an under vinterhalvåret.

Förutom risken för förseningar och ökade kostnader för bland annat chaufförer som sitter fast på övertid i köer så är platsbristen på terminalerna en annan sårbar faktor att tampas med i den dagliga verksamheten, särskilt vintertid, utvecklar Magnus:

– Vi får 15 000 nya leveranser varje dag, så om vi inte tömmer enligt tidsplan blir det kaos redan efter tre dagar. Vi kan inte luta oss tillbaka en enda minut!

Dessutom brottas Lastbilsstation, precis som hela branschen, med skenande bränslepriser och ständigt ökade miljökrav – omvärldsfaktorer som inte går att göra så mycket åt. Däremot kan man alltid påverka sitt förhållningssätt och vilken beredskap man har, menar Magnus, som alltid litar på sin magkänsla och trots diverse prövningar älskar när det hettar till lite om öronen.

Ja, vad är det roligaste med jobbet?

–Att utmana både mig själv och mina anställda utanför vår komfortzon, att få personalen att göra det de är bra på, så att det blir rätt person på rätt plats – och så klart trivseln. Den är viktigast av allt!

Och trivs gör han – och han har inga planer på att lägga skorna på hyllan på länge än. När den dagen kommer lämnar han tryggt över till dottern och sonen, som förhoppningsvis kommer att fortsätta ratta verksamheten lång tid framöver. För som han sammanfattar:

– Lastbilsstation har kört gods över 70 år och det är bara början.

Text: Eva-Lotta Sigurdh