Kortnyheter

Marknadsledare 2013

Hans Börjesson, chef för ­nordiska marknaden på Volvo Lastvagnar.

Hans Börjesson, chef för ­nordiska marknaden på Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnar hade en stark försäljning under 2013 och nådde 44 procent av den svenska lastbilsmarknaden över 16 ton. Starkt bidragande var den nya FH-modellen som tagits emot positivt av marknaden.

Volvo Lastvagnar har under drygt ett år ersatt hela sitt produktprogram. Modellerna FM, FMX, FL och FE började tillverkas först under hösten 2013 och har därför ännu inte levererats ut till kund i några större volymer. Istället är det FH och FH16 som står för en markant ökning.

– Vi har haft ett intensivt år och har nu ett helt uppdaterat produktprogram. Responsen på våra nya modeller är väldigt positiv och vi är speciellt ­glada över en stark försäljningsökning av FH-serien, vilket vi ser som ett erkännande av att den nya modellen är en riktigt bra bil, säger Hans Börjesson, chef för nordiska marknaden på Volvo Lastvagnar.

Sammanlagt registrerades under året 4 345 tunga lastbilar, där Volvo är det största märket med 44 procent marknadsandel, en ökning med närmare 4 procent från året innan.