Den 20 oktober startade Volvo Lastvagnars publika fältprov med metandiesellastbilar som kan tankas med flytande metangas. Samtidigt invigdes Sveriges första tankstation för flytande metangas på Stigs Center i Göteborg.

Detta är ett revolutionerande steg i utvecklingen av gas i tunga fordon, då gas i flytande form i kombination med metandieselteknologin ger fyrdubblad räckvidd jämfört med de flesta traditionella gaslastbilar. Det är tre Volvo FM-lastbilar med 13-litersmotorer som nu fälttestas. Tekniken bygger på Volvos beprövade Euro 5-dieselmotor som konverterats för gasdrift.

– Vi har valt en väg där vi kombinerar dieselmotorns överlägsna verkningsgrad med gasens fördelar. Då får vi en lastbil som är betydligt mera energieffektiv än traditionella gaslastbilar, säger Mats Franzén motoransvarig på Volvo Lastvagnar.

Fälttestlastbilarnas har fått särskilda tankar för flytande metangas, som är det optimala metandieselbränslet. Med flytande metan och diesel i förhållandet 75-25 är räckvidden för en lastbil i långfärds- eller linjetrafik 50-100 mil, beroende på körförhållanden. En fördubbling jämfört med de metandiselfordon som tankas med komprimerad gas, och fyra gånger längre än gaslastbilar med ottomotor.