IMG_1486

Årets Maskin ­Expo var inte lika välbesökt som i fjol. Under de tre mässdagarna räknades det in 3.724 besökare under torsdagen, 7.268 under fredagen och 8.173 besökare under lördagen. Totalt 19.165 besökare. Färre i jämförelse med i fjol på 26.475 besökare kunde räknas in. Men trots detta vajade flaggorna i vinden, över 100 nyheter visades i montrarna och utställare rapporterade rekordförsäljning.

Det fanns 415 företag från 11 olika länder på plats. Det fanns mullrande maskiner, uppvisningar, tävlingar och rykande heta ­nyheter. Tyckte du att det var långt att gå på mässan i fjol? Då kunde du pusta ut i år. Det fanns nämligen tio tåg som skjutsade besökarna runt på området. Monterslingan, vid start vid entrén utan avstickarna till bergsområdet samt restaurangtältet, var 3,5 kilometer.

Maskinexpos marknadschef Carina Tegelberg.

Maskinexpos marknadschef Carina Tegelberg.

– Andra året på Stoxa känner vi oss hemma, säger Maskinexpos marknadschef Carina Tegelberg. Vi har jobbat hårt under året som gått för att göra de förändringar utställare och besökare önskade efter premiären i fjol.

Det som förbättrats från föregående premiärår är bland annat trafiken till och från mässan. Ramudden fick totalansvaret för att trafiken skulle rulla på bättre och hörhindra köer. Man satsade även på maten. Restaurang Kalaset byggde ett restaurangtält på 2.000 kvadrat där det serverades allt från vildsvinskebab till thaimat.

På mässans tävlingsområde arrangerades i år Liebherr Challenge. Tävlingen genomfördes som en parallellkörning mellan två Liebherr hjulgrävare per heat. Här fanns speaker, mållinjer och tidtagning. Alla mässbesökare som ville vara med och tävla fick självklart det.

Längst bort på mässans slinga hördes Rockabillymusik. Det var Sala Motorcirkus dödsryttare som körde på väggarna till en velodrome samtidigt som bandet Billy and the Kids stod i mitten av dromen och spelade. Dödsryttarna körde på veteranmotorcyklar av 1921 årsmodell, Indian Scout 600-kubikare. De körde sittande, liggande, stående, gående, sida vid sida, upp och ned och in och ut. Jisses vilken show de bjöd på!

Munktellmuseet, Sveriges Vägmuseum och Scania Museet visade upp sina maskiner i full drift. Här byggdes vägar lika som de gjorde i mitten på 1900-talet. Varje mässdag inledde man med att hyvla av jord med den allra första CAT väghyvel som importerades till Sverige, året var 1938. Materialet som hyvlades bort kördes iväg på en gammal lastbil som därefter lastades med stenkross. Detta bildade alltså den nya vägen. Lastning skedde med Munktellmuseets BM 35/H10, Bolinder-Munktells första hjullastare tillverkad 1954.

Stenkrossen producerades på plats med hjälp av en stenkross från 1943 tillhörande Sveriges Vägmuseum. När materialet var på plats var det dags för vältning och det gjordes med en Bolinder-Munktell motorvält 8-12 ton tillverkad 1929.

Ja, årets upplaga av Maskin Expo bjöd på en massa spännande! Här nedan har du ett helt gäng med bilder att bläddra bland.

Text & foto: Nathalie Häll.

[nggallery id=1]