Nyhet

Wild Rubis – världspremiär på Shanghai Motor Show

CL-13.044
Förra helgen var det världspremiär för konceptbilen DS Wild Rubis på bilsalongen i Shanghai. Det här nya tillskottet i DS-serien har utvecklats i Paris. Förutom att den har en effektfull och elegant stil är det en teknikspäckad bil med mycket ögongodis, som bjuder på körupplevelser utöver det vanliga. Det här är en fullhybrid med Plug in-teknik som uppvisar anmärkningsvärda prestanda: 50 km räckvidd, 295 hk med boost-funktion och CO2-utsläpp på bara 43 g/km.
Konceptbilen Wild Rubis har LED-strålkastare som består av 3 mobila lampmoduler, med blinkersljus i den undre delen och en gaffelformad ljussignatur på lampsargen. Strålkastarna pryder sin plats och ger konceptbilen ett kraftfullt och unikt intryck. Som genom ett trollslag får Wild Rubis strålkastare liv genom att de tre lampmodulerna fälls ut och tänds när konceptbilen börjar rulla. Samtidigt hörs en ljudeffekt.
För att stimulera fantasin ytterligare låter faktiskt Wild Rubis på ett speciellt sätt. Särskilda kristalljud har utvecklats för att förstärka de olika belysningarna (strålkastare, blinkers etc.) och mekatroniska ljudeffekter åtföljer lampmodulernas rörelser. Allt för att understryka att konceptbilen Wild Rubis är en högteknologisk skapelse.
Wild Rubis är en fullhybrid med Plug in-teknik som ligger helt i linje med Citroëns satsningar på miljöområdet. Drivlinan är försedd med förbränningsmotorn 1.6 THP som har en effekt på 225 hk (165 kW). En jury bestående av 65 biljournalister över hela världen har givit den här motorn den prestigefyllda titeln ”ÅRETS MOTOR”. Förbränningsmotorn 1.6 THP kombineras med en elmotor i bakvagnen som kan lämna 70 hk. Denna elmotor får sin strömförsörjning från litium-jon-batterier som kan laddas i ett vanligt eluttag.
Tack vare Plug in-tekniken kan Wild Rubis köras med enbart eldrift och har då en räckvidd på 50 km. Körkomforten och körupplevelserna behöver inte stå tillbaka. Tvärtom. Om föraren trampar hårt på gaspedalen och vill ha ordentligt med kraft direkt, finns det en boost-funktion som kopplar ihop förbränningsmotorns och elmotorns vridmoment och ger Wild Rubis riktigt högklassiga prestanda (295 hk), utan att förbrukningen blir lidande (43 g CO2).
Den här tekniken passar Wild Rubis vildsinta karaktär perfekt. Vid snabb acceleration och även när väggreppet är dåligt kopplas fyrhjulsdriften in automatiskt. Elmotorn driver då bakhjulen och förbränningsmotorn driver framhjulen. När det är riktigt svåra körförhållanden, exempelvis i en lång snötäckt uppförsbacke, kan föraren välja att köra med ständigt inkopplad fyhjulsdrift. Genom att alla fyra hjulen driver bilen framåt får den bättre väggrepp och föraren kan på ett säkert sätt utforska Wild Rubis hela potential.