Artiklar

Från specialister på kylare till allbilverkstad

I Svets.Pros monter gnistrade det kring Mikael Svensson. Här kunde man också presentera en världsnyhet, en enfas bindsvets på 200 Ampere med puls, något som är ganska unikt om man svetsar med pinne.

När Olofssons kylarverkstad öppnade på 50-talet var det reparationer av just kylare som stod i centrum. Under årens lopp har verksamheten förändrats och nu är verkstaden en allbilverkstad med en ovanligt trogen kundkrets.

– Det finns många som hängt med sedan jag började här, säger Stefan Olofsson som tagit över efter sin far.

 

Det är fredag eftermiddag och full fart på verkstadsgolvet för att hinna med kundbilarna inför helgen. En SAAB 9-5 av den sista modellen står upphissad på en lift och här håller sonen Johan Olofsson på att byta däck medan hans bror Niklas håller på med en service på en Seat.

– Vi är ett riktigt familjeföretag. När min far Nils startade verksamheten hemma i garaget var det bara han och morsan, sen kom jag in bilden och vi två jobbade på så länge han orkade. Ett stort lyft var när vi byggde verkstadslokalen här 1985 och sedan dess har vi byggt till flera gånger i takt med att verksamheten vuxit och förändrats.

I början var det mest kylarjobb men den biten har av naturliga skäl minskat när kylsystemen blev allt bättre. De få kylarjobb som görs i dag utförs först och främst på veteranbilar där framförallt ägare till amerikanska klassiker finns bland kunderna.

– När kylarjobben minskade fokuserade vi istället på AC-systemen och i början på 80-talet var vi nog ganska ensamma om att ha den kompetensen, säger Stefan Olofsson som konstaterar att han när man blev ackrediterade hos Swedac kom AC-jobben att bli en allt viktigare del av omsättningen.

I dag finns inte ackrediteringen kvar och det tycker Stefan Olofsson är synd eftersom de höga kraven på vidareutbildning och uppföljning gjorde att många oseriösa aktörer försvann från marknaden.

– På den tiden fick vi som var ackrediterade räkna med flera oanmälda besök om året och då var det husförhör som gällde, vi fick till och med svara på rena kunskapsfrågor för att få behålla vår ackreditering. I dag när det endast finns kvar en certifiering är kraven inte så höga och jag har en känsla av att det fuskas en del i branschen, säger han.

 

Trogen kundstock

I likhet med kylarna har även AC-systemen blivit bättre och enklare för bilägarna att hantera, och det har gjort att numera är det inte lika vanligt med reparationer av systemen som det var förr i tiden.

En orsak är att de automatiska klimatanläggningarna sköter sig själva till skillnad från de manuella systemen där kunderna gärna valde att stänga av AC:n för att spara några droppar drivmedel, vilket gav driftproblem i förlängningen.

Går AC-system sönder i dag handlar det istället om större och mer omfattande reparationer, men allt sammantaget är volymerna låga. För Stefan Olofssons del har AC-jobben minskat i betydelse och istället har man valt att bli en allbilverkstad som nu är ansluten till Autoexperten samt Däckpartner, vilket är en stor fördel eftersom man på så sätt får ta del av centrala avtal och därmed får större volymer av både reparationer och däckjobb.

– Det gäller att anpassa sig efter hur marknaden och efterfrågan förändras och nu tycker jag att vi hittat en bra mix av reparationer, service samt däckjobb. Tidigare hade vi ungefär lika många privatkunder som företagare men i dag har privatsidan vuxit och står för cirka 70 procent av omsättningen, säger Stefan Olofsson som menar att även om det råder en tuff konkurrens inom branschen har det inte påverkat hans eget företag i någon större omfattning.

En orsak är att man varit igång i så många år och därmed byggt upp en trogen kundstock som inte bara återkommer utan även rekommenderar verkstaden till sina vänner och bekanta.

– Jag skulle tro att det är väldigt svårt att starta en helt ny bilverkstad i dag om man inte har ett väldigt gott renommé och ett stort kundregister med sig. Visst, vem som helst kan registrera en enskild firma, låna pengar till en hyfsad låg ränta och köpa de verktyg och den utrustning som krävs. Men steget från att starta företag till att få verksamheten att gå runt är långt och många går i konkurs efter ganska kort tid.

 

Nya satsningar

Till skillnad från många andra bilverkstäder lägger Stefan Olofsson inte speciellt mycket tid eller pengar på att marknadsföra verksamheten. Traditionell annonsering i lokaltidningarna ger knappt något och inte heller är man speciellt duktiga på att använda sociala medier.

– Vi har en facebook-sida och en vanlig hemsida men jag hinner inte riktigt med att uppdatera dessa så ofta som jag borde. Däremot ser vi att får allt mer bokningar via Autoexperten och Däckpartners portaler och det är en trend som jag tror fortsätter. Det blir allt vanligare att kunder bokar via nätet än att de ringer hit, säger Stefan Olofsson som inte har några större planer på att förändra verksamheten som den ser ut idag, med undantag för att det blir fler satsningar.

På baksidan av de 650 kvadratmeter stora lokalen grävs det ut för en tillbyggnad på cirka 120 kvadratmeter och som ska användas för att utöka verkstadsytan samtidigt som däckhotellet vuxit snabbt de senaste åren.

– Förr skiftade de flesta sina däck på egen hand och förvarade dem hemma, men sedan början på 2000-talet började det att bli allt vanligare med att kunderna ville ha hjälp med den biten. Nu när de nya bilarna har tpms-sensorer har intresset ökat markant eftersom många har problem med att programmera dessa vid däckskiftena, och det gör att vi fått betydligt mer att göra, säger Stefan Olofsson som fyller 57 år och hoppas kunna driva verksamheten vidare ett bra tag.

Däremot har han funderat på att utöka personalstyrkan eftersom det finns plats och utrymme för fler mekaniker på golvet.

– Men jag tycker det är svårt att hitta duktigt yrkesfolk som dels är intresserade av jobbet men som även är självgående. Nu har jag en gymnasieelev från Praktiska gymnasiet som eventuellt kommer att bli anställd, han har varit här några dagar i veckan de senaste terminerna och är duktig och ambitiös.

Olofssons Kylarverkstad & Däck AB
Anställda: 4
Omsättning: 7 miljoner kronor
Säte: Nättraby

Stefan Olofsson
Ålder: 57
Familj: Fru och två söner
Intresse: Jakt
Kör: Mercedes C180

Text och foto: Peter Fredriksson