Laddhybrid från Scania
– Havi är McDonald’s logistikleverantör och i Sverige har de två bolagen arbetat ihop sedan 1989. Vi är stolta över att vara del av ledande ansträngningar för att bekämpa problem som människor i städer drabbas av, säger Camilla Eklöf, kvalitets-, säkerhets- och miljöansvarig på Havi. Dessa lastbilar kör tyst och utsläppsfritt i känsliga stadsmiljöer men kan ändå också köra längre sträckor. Vårt globala partnerskap med Scania och McDonald’s gör skillnad för miljön genom att vi arbetar ihop för att minska utsläpp.
Ska studera buller och miljövinster
Hybridlastbilen kan köra tyst och helelektriskt i upp till 10 kilometer och kan därför effektivt leverera varor på nästan tomma gator nattetid. Konsortiet bakom projektet ska bland annat studera hur mycket buller den totalt sett genererar och hur stora miljövinsterna blir när den slipper stå stilla i köer och alltid har fullgod framkomlighet.
– Denna typ av innovativa partnerskap och föregångsprojekt är helt rätt för oss på vår resa mot en mer hållbar leverantörskedja. Vi var tidiga i Sverige med att installera laddstationer för bilar och detta är ett spännande nytt steg, säger Henrik Nerell Miljöchef på McDonald’s i Sverige.
Rörelseenergin återvinns vid bromsning
Batteriet laddas både via extern anslutning och genom regenerering, vilket betyder att bilens rörelseenergi återvinns till elektricitet vid bromsning. Tack vare tillgång till laddbox vid en av restaurangerna, kommer lastbilen att kunna ladda även i samband med lastning, lossning och rast och kommer därför inte att sakna ström i innerstaden.
På de längre sträckorna mellan staden och lagret i Tumba drivs lastbilens förbränningsmotor på HVO som kan ge upp till 90 procent koldioxidminskning. Väl framme i utsatta eller känsliga delar av stadsmiljön växlar bilen automatiskt över till tyst och emissionsfri eldrift med hjälp av den uppkopplade tjänsten Scania Zone.
– Scania vann den innovationsupphandling som föregick försöket och dessutom har vi redan ett omfattande samarbete kring bränsleoptimerade fordon med Havi runtom i Europa, säger Jesper Brauer, produktchef för stadslastbilar på Scania. Försöket är en ypperlig möjlighet att utvärdera de möjligheter som uppkopplade hybridfordon erbjuder, med teknik för minskat fossilberoende som finns här och nu.