Facelift för flexibel jobbkamrat

Peugeot säljer Boxer i två olika utföranden. Dels en modell för dem som behöver en robust skåpbil med stora utrymmen för verktyg och materiel, dels en så kallad Crew Cab för den som vill använda bilen för att skjutsa passagerare.

Den rena skåpbilen har tre sittplatser inklusive föraren. Den lite ovanliga konfigurationen av säten gör att bilen blir mer flexibel för hantverkaren som ibland behöver skjutsa kollegor, men även bland dem som värdesätter ett större utrymme i kupén där man till exempel kan ha sitt mobila kontor med en laptop samt prylar som behöver vara i ett uppvärmt utrymme vintertid, som till exempel ombyte av kläder eller mindre handverktyg.
Boxer lanserades redan 2014 och är vid det här laget en beprövad modell med allt vad det innebär att vissa barnsjukdomar åtgärdats och att Peugeot kunnat finslipa på konceptet.
Nu kommer en facelift där man bland annat uppdaterar pekskärmen som blir nio tum stor och innehåller en hel del finesser, som till exempel möjligheten att låta GPS:en föreslå lämpliga rutter utifrån fordonets storlek och vikt.

Dödavinkelvarnare

Dessutom utrustas Boxer med dödavinkelvarnare samt varning för trafik som kommer bakifrån när man backar. Här finns även en funktion där man kan låta varningssystemen anpassas till om man har kopplat på ett släp eller inte.
Samtidigt inför man två nya utrustningsnivåer, Grip och Asphalt, där den förstnämnda har finesser som ska underlätta för körning i till exempel lätt terräng medan den sistnämnda utrustas med komforthöjande finesser som parkeringshjälp, automatiskt helljus och automatisk luftkonditionering.
Även på motorsidan har man filat lite och framöver kommer en 2,2-liters dieselmotor som uppfyller de senaste Euro 6-klassningarna att ersätta den mindre 2-litersversionen, och detta innebär att bilen får några extra hästkrafter samt ökat vridmoment.
En stor nackdel är att det inte går att välja vare sig konventionell automatlåda med momentomvandlare eller dubbelkopplingslåda. I Boxer är man helt hänvisad till en sexväxlad manuell växellåda, och det kan göra att många spekulanter istället väljer att titta närmare på konkurrenter som till exempel Mercedes-Benz Sprinter och Volkswagen Crafter.

Utrymmeseffektiv

När det gäller själva chassit finns det inte mycket att anmärka på, under årens lopp har skåpbilarna i allmänhet blivit allt mer utrymmeseffektiva och Boxer är inget undantag. Själva förarplatsen är relativt enkel och funktionell, reglagen är rejäla och går att använda även med handskar samtidigt som de två sittplatserna vid sidan om föraren är väldigt användbara. Extra bra är att på mittplatsen går det att fälla ut den nedre delen av ryggstödet som då skapar ett bord, perfekt för både arbete och lunchmåltider.
Bilen finns i flera olika utföranden och väljer man det största skåpet rymmer detta imponerande 17 kubikmeter. Har man speciella behov och önskemål går det även att få skräddarsydda påbyggnationer via Peugeots samarbetspartner Autokaross i Floby.
Grundpriserna börjar på 229 900 kronor för den minsta modellen medan bilhandlaren vill ha 284 900 kronor för den största modellen. Sen tillkommer det olika tillval, där många kunder brukar kryssa i automatisk luftkonditionering istället för manuell (2 900 kronor), dubbla skjutdörrar (3 900 kronor) samt bakdörrar som kan öppnas i 270 grader för 4 800 kronor.
Text: Peter Fredriksson. Foto: Peugeot.

Läs också

Peugeot väljer Kobra II

Peugeot väljer Kobra II

Peugeot väljer att peka ut DMS-systemet Kobra II Fordonssystem som ett system deras återförsäljare ska använda. Ramavtalet mellan Peugeot...

Framtidens skåpbil

Framtidens skåpbil

E-handelns explosionsartade ökning innebär att varutransporter till konsumenter spås öka många gånger om framöver. Med konceptbilen Vision Van visar Mercedes upp...

Aktuellt

ANNONS ▼
2019 ett rekordår för Scania

2019 ett rekordår för Scania

På marknaden för tunga lastbilar över 16 ton blev Scania Sverige marknadsledande med 44,2 procent av nyregistreringarna.

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar