Artiklar

Däckets lufttryck – en ofta bortglömd faktor

Foto: Continental Däck Sverige AB

Räckvidd är en ständigt aktuell fråga för elbilsägare och när temperaturen nu sjunker så aktualiseras frågan ytterligare. I takt med att mer förbrukning går åt för att värma upp bilens batteripaket så minskar räckvidden och möjlig körsträcka för bilen – detta upp till hela 20%. Men det finns fler saker som påverkar räckvidden, utöver temperatur och batteriets kapacitet – dessutom saker som själv går att påverka: däckens lufttryck.

Enligt en färsk undersökning gjord av Norstat, på uppdrag av Continental, där 200 elbilsägare deltog svarade över hälften att de inte kontrollerar däckens lufttryck samtidigt som räckvidden anses vara en viktig faktor – närmast lika viktig som säkerheten.Frågan om rätt däcktryck är underskattad menar, Per Linder, produktchef på Continental. Med optimalt däcktryck optimeras rullmotståndet vilket ökar räckvidden för elbilar och för konventionellt drivna bilar minskar bränsleförbrukningen. Även säkerhetsaspekten påverkas av lufttrycket där bland annat inbromsningen förbättras och risken för både vattenplaning och punktering minskar.

– Att behålla ett bra lufttryck i däcken är av allra högst vikt utifrån både säkerhet-, miljö- och hållbarhetsaspekt. Att varje månad kontrollera sitt lufttryck kan ge bilen den där extra räckvidden som behövs under vintern och sett till hållbarhet så optimerar man däckens livslängd med korrekt lufttryck. Dessutom är kopplingen till säkerhet närstående där risken för en olycka ökar markant om däcket har för lågt lufttryck, säger Per Linder.

Den genomförda undersökningen visar bland annat att 85% tycker att räckvidden är mycket viktig eller viktig när de väljer däck till sin elbil. 58 % kollar däremot inte däckets lufttryck regelbundet för att maximera detsamma. Allra viktigast i val av däck till elbil var säkerhetsaspekten där 95% ansåg att säkerhet var mycket viktig eller viktig när nya däck till en elbil ska införskaffas.

– Det som sticker ut i undersökningen är framförallt att få kontrollerar däcktrycket regelbundet men ändå anser att attributen lång livslängd och lång räckvidd är viktiga. Sen får också komfort-frågan höga procent som faktor i valet av däck, märkbart mer än miljöfrågan, avslutar Per Linder.

5 steg – så här gör du för att kontrollera ditt lufttryck:

1. Kolla lufttrycket på kalla däck – Kom ihåg att kolla däcktrycket när däcken är kalla, innan utomhustemperaturen stiger och däcken utsätts för direkt solljus. Om utomhustemperaturen stiger med 5,5 grader ökar lufttrycket i däcken med 0.07 bar. På vintern och i vissa klimat kan däcktrycket sjunka med upp till 0,3 bar.
2. Ta fram handboken – Identifiera tillverkarens rekommenderade tryck för fram och bakdäcken på just din bil. Detta är den minsta mängd lufttryck i kalla däck som krävs för fordonet. Du kommer troligen att de två nummer, ett för normal användning och ett för full belastning. Uppgifterna finner du antingen i handboken i bilden, inuti tanklocket eller på dörrposten på förarsidan. Om du inte kan hitta dem ska du kontakta återförsäljaren eller en kvalificerad fackman.
3. Mätaren – Använd en tillförlitlig, exakt däcktrycksmätare antingen hemma (finns hos återförsäljare av biltillbehör) eller på en bensinstation (däcktrycksmätare kan användas kostnadsfritt). Mätare är antingen batteridrivna och digitala eller av en mer traditionell mekanisk typ.
4. Kontrollera däcktrycket – Ta bort locket från däckets luftventil och lägg det på ett säkert ställe. Placera mätaren på ventilöppningen och tryck hastigt och kraftfullt nedåt tills det väsande ljudet av läckande luft upphör. Mätaren kommer visa en avläsning i bar, jämför den med tillverkarens rekommendationer.
5. Justera trycket – Om det avlästa värdet är över rekommendationen trycket du in ventilen för att släppa ut lite luft. Du kan behöva göra detta några gånger tills mätaren visar rätt avläsning. Om värdet är under rekommendationen ska du använda en luftkompressor (finns på bensinstationen om du inte har en egen) och fylla däcket med luft till rätt nivå. Skruva tillbaka ventillocket ordentligt och upprepa processen med de tre återstående däcken, plus reservdäcket.

 

 

Källa: Continental

logo
Åsa Arvidsson