Artiklar

Flygande mattan i Borlänge

Den flygande mattan svävar ut från Schenkers terminal i Borlänge. Morgonrundan i Scanias ellastbil går framtidsmässigt tyst. ”Jag tycker det är en fantastisk utveckling. Jag stortrivs både med bilen och jobbet”, säger Mats Boström efter snart 30 år på samma plats.

Mats Boström hälsar glatt välkommen på sin pigga Daladialekt. Det är han som har fått förtroendet att vara chaufför av Scanian under utprovningstiden.
Motorn startas. Och det märks absolut… Ingenting. Intrycket är overkligt. Som nån slags tivoliattraktion på Liseberg skjuter vi fart. Det klassiska dieselmorrandet saknas och Scanian rör sig oväntat spänstigt och mjukt på vägen, när den första leveransrundan ska köras den här marsmåndan i dis.

– Man hör ljud som man aldrig förr har hört, säger Mats, som kör styckegods för Fagerströmbolagen på uppdrag av Schenker.


– Det är en väldigt speciell upplevelse. Den går ju så tyst. Inga vibrationer. Man hör lite skrammel från vindavvisaren, grus i hjulhusen och såna där grejer. Det var nästan så att det kändes som att man svävade första gången man åkte iväg. Den extra tyngden märks nästan inte alls, säger Mats Boström.

Eftersom den tunga dieselmotorn har ersatts med eldrift kompenseras till viss del extravikten från batterierna.

Den eldrivna Scanian togs i drift hos Fagerström Transport i Dalarna i maj i fjol. Den är en del av ett samarbete mellan Fagerströmbolagen och Schenker, där Schenker tillhandahåller en snabbladdare för ellastbilen. Det är troligen den första i sitt slag i godstrafik i Dalarna och är en del av Fagerströmbolagens satsning på framtiden och miljön.

– Vi vill gärna vara i framkant av den utvecklingen, säger Mikael Österberg, åkerichef vid Fagerström Transport i Dalarna.

Han berättar att åkeriet skaffade en elhybridlastbil för 2,5 år sen, som körs centralt i Falun.

– Vi har i dag också en mindre eldriven paketbil som går i Gävle.
Fördelarna har visat sig vara många med ellastbilen, men nackdelar finns. Bland annat priset.
– Den här lastbilen kostar ungefär dubbelt så mycket som en dieseldriven motsvarighet. Dessutom måste körningen planeras mer noggrant, så att batteriet räcker hela turen. Mats är otroligt duktig på det. Han är klockren. Det är aldrig något krångel. Han är ett självspelande piano.

Lastbilen har väckt reaktioner. Positiva såna, säger Mikael Österberg.

– Vi har märkt av ett stort intresse och uppmärksamhet. Schenker gjorde en rejäl lansering och media fanns på plats. Våra kunder tycker det är jätteroligt när Mats kommer ut och besöker dem.

Dagens första stopp sker vid Cramo i Borlänge där Mats ska lämna en pall med staplade stolar.
Säljaren Thomas Jansson tar emot. Rutinartade men hjärtliga hälsningar. Leenden. Ord som byts.

– Mats har varit med länge i matchen. Han är jättebra. Trevlig och snabb.

Mats Boström släpper loss den svävande mattan igen, med plats för styckegods av många slag och former. En del består av paket som lämnas ut av Schenkers ombud i olika butiker. Mats har flyttat mycket genom åren, från en flertons grävskopa till strutsägg.

– Äggen måste vara det mest udda ändå.

Lastbilen sätter fart igen. Accelerationen är omedelbar på ett sätt som skiljer sig från vanlig dieseldrift. Mats stressar inte, vare sig i trafiken eller vid leveranserna, ändå går det snabbt och effektivt.

En dags utbildning blev det på åkeriets Scania 25 L BEV. Förkortningen står för Battery Electric Vehicle.

– Jag var väl kanske lite skeptisk till batteridrift till en början, men det är starka och rejäla grejer som har fungerat bra.

Enda krånglet verkar ha bestått i något mindre fel på laddstationen. Sedan dess har allting fungerat bra.

– Nu ska vi utvärdera det här för att se hur vi ska fortsätta i framtiden, om vi kan köra längre sträckor och utnyttja bilen bättre och om det kan bli fler laddplatser. Jag skulle tro att det här bara är början, säger Mikael Österberg.

Mats fortsätter på sitt eltysta uppdrag i Borlänge. Efter sjurundan väntar nästa pass kring 10. Normalt är det 15 till 25 stopp på en leveranstur. Han kör 3 till 4 mil, ibland längre. Arbetstiden är som regel 6 till 15. Turerna planeras men kan ändras vid behov. Ibland följer gods med från lossningsstället, för att maximera effektiviteten. Uppdragen får Mats Boström i handdatorn, som han använder för att skanna leveranssedlarnas streckkoder och registrera start och avslutning för transporterna.

Scanian elraskar på. Räckvidden uppges till 11 mil under idealiska förhållanden, men kyla påverkar batterierna och sänker räckvidden. Kanske så mycket som 15 till 20 procent.

Lucköppning för laddning. Full tank tar cirka 3 till 4 timmar i en laddstation som finns på Schenkers terminal i Borlänge.


Scanian stealthar vidare. Körtekniken skiljer sig på en del punkter från en dieseldriven bil. Det är också en del rutiner vid laddning att tänka på. Det gäller att rulla så mycket som möjligt, för att spara energi så att batteriet räcker hela rundan. Här finns ingen motorbroms som på en konventionell lastbil, visar Mats.

– Duttar man till på gasen kan man rulla långa sträckor utan att använda el. Och så kan man lägga på lite broms med den här spaken vid ratten eller bromspedalen. Då laddas batterierna av bromskraften.

Mats älskar att köra sin lastbil. Kontakten med människor är ett stort plus, säger han, men även möjligheten att få jobba ensam.

– Jobbet är ganska fritt och omväxlande och visst känns det som om man gör en form av samhällsinsats, servar kunderna med gods. Det är roligt helt enkelt.

Mats intresse för lastbilskörning väcktes av en sommarstugegranne. Han körde asfalt, men också plogbil, berättar Mats.

– Jag åkte med i tioårsåldern, så det var nog där som det där intresset föddes.

I skolan valde Mats tvåårigt fordonstekniskt gymnasium, som han avslutade 1991. Fyra år senare började han köra för dåvarande Bilspedition, som i slutet på 1990-talet gick samman med tyska transportföretaget Schenker. Genom företagsomvandlingar befann sig Mats slutligen som chaufför i Fagerströmbolagen och koncernens styckegodsavdelning. En tid jobbade han natt med att leverera läkemedel och reservdelar.

Fast han älskar sitt jobb finns det givetvis nackdelar.

– Vintern är ingen höjdare. Två decimeter blötsnö. Is och halka. Det kan vara tunga saker att dra med pallyftaren ibland, men samtidigt är det skönt att få röra på sig.

Nästa beröm kommer från Titti Berg på lagret på Hyd Supply.

– Vi träffas varje dag. Alltid trevligt. Han är alltid glad och hjälpsam.

Och från Kjell Fredriksson på Swecon.

– Allt är ordning och reda när Mats är här. Han är noga. Bland de bättre. Till skillnad mot vissa andra som bara dumpar av.

Resan med Mats närmar sig slutet. Den transportpoetiskt glimmande grådagern dröjer sig kvar i Borlänge. En värmepump får lift till en villa vid Dalälven. Uppfarten är trång. Isig. Men inga problem för Mats. Sen är sjuturen över. Mats Boström rullar vidare mot nya leveransäventyr och glada möten i den eldrivna pionjärbilen.

Fagerströmbolagen

1995 köpte entreprenören Tommy Fagerström åkeriet Siljans Fjärr i Mora.

2002 går Schenkerägda Godsservice Borlänge samman med Siljans Fjärr och bildar Godsservice i Dalarna i ett samägt bolag.

2019 byter moderbolaget Kyrkbacken i Falun namn till Fagerströmbolagen AB. Vd Tommy Fagerström och vice vd sonen Fredrik Fagerström.

Fagerströmbolagen har 3 verksamhetsområden, på olika platser i landet: styckegods, miljölogistik, budverksamhet.

Fagerströmbolagen sköter distribution på uppdrag av Schenker i Dalarnas, Gävleborgs och Västernorrlands län, men också fjärrtrafik för Schenker med utgångspunkt Sundsvall. I verksamheten ingår också åkeriet Fagerström Miljö, som är delägare i maskin- och transportkoncernen Maserfrakt. Den verksamheten består bland annat av slam- och spoluppdrag på både kommunalt och privat uppdrag. Uppdrag sker också via Maserfrakt för FTI, förpacknings- och tidningsinsamling. Även returpackstransporter i Gävleborg och i Dalarna. Dessutom transporter av kommunalt och privat hushållsavfall kring Hedemora. Fagerströmbolagen driver också transportföretaget Jetpak i Dalarna och Gävleborg, plus företaget Leverera som kör budbil i Gävleborg.

Antal anställda i Fagerströmbolagen 2022: 161.

Källa: Fagerströmbolagens hemsida, Allabolag.

Fagerströmbolagens Scania 25 L BEV -22

Längd: 10 270 mm

Bredd: 2 600 mm

Höjd: 4 030 mm

Tjänstevikt: 11 570 kg

Tillåten lastvikt: 6 430 kg

Drivmedel: El

Max effekt: 298 kW/405 hkr

Laddtid: Cirka 3 till 4 timmar till fulladdad

Källa: Transportstyrelsen och Fagerströmsbolagen


Text och Foto: Eric Bengtsson