Nya Ford Transit Custom har en optimerad design av mellanvägg och lastutrymme som gör att SWB-modellen kan frakta tre stycken Euro-pallar lastade minst en meter högt.
Lastgenomföring i mellanväggen gör att laster på upp till tre meters längd, till exempel rör och stegar, kan fraktas säkert inuti fordonet.
Bredden mellan hjulhusen gör så att bred last, till exempel skivor på 2440 x 1220 mm, kan fraktas liggande (eller vid behov ställas på sidan).
Höjden och bredden på skjutdörrarna underlättar lastning och lossning.
Takräcken finns inbyggda i taket och kan vid behov tas bort. När de inte används kan tvärstagen enkelt vikas ned, så att man minskar luftmotstånd och bränsleförbrukning samt håller höjden under två meter (gäller inte 330-serien).
Krokar och fästpunkter har fått en ny placering på sidorna, så att golvet lämnas fritt och ger enklare lastning/lossning och rengöring.
Ford Transit Custom har en bakåtriktad kamera med display inbyggd i backspegeln och filkörningsassistans och Driver Alert. Två nya funktioner som slår larm dels när bilen av misstag är på väg att lämna sin fil, dels om föraren visar tecken på trötthet.

För att passa olika kundbehov med en lastkapacitet från 600 till 1400 kilo kommer Transit Custom att finnas i flera olika bruttoviktsalternativ.
 
Låga driftskostnader uppnår man bland annat med hjälp av klassens bränsleekonomi tack vare en förbättrad version av Fords 2,2-liters Duratorq TDCi-dieselmotor. Motorn finns med 100, 125 och 155 hästkrafter och har nu start-/stoppsystem som standard på Stage V-modellerna. Det ger en bränsleförbrukning vid blandad körning på 6,6 l/100 km och koldioxidutsläpp på 174 g/km, en minskning på upp till åtta procent jämfört med närmast motsvarande Transit-modell i dag.
  
Ford Transit Custom kommer att börja säljas senare i år både i Europa och på andra marknader. Den kommer däremot inte att säljas i Nordamerika.
Produktionen av Transit Custom kommer att inledas i mitten av 2012 på Fords fabrik i turkiska Kocaeli.