VSA-Brunetten är en föregångare genom ramstyrning utan framaxel på vanlig jordbrukstraktor. Endast cirka 200 stycken tillverkades innan den röda Volvofärgen byttes mot Fordblått.

VSA-Brunetten är en föregångare genom ramstyrning utan framaxel på vanlig jordbrukstraktor. Endast cirka 200 stycken tillverkades innan den röda Volvofärgen byttes mot Fordblått.

Den 31 oktober 1962 visades den första svenska ramstyrda skotaren. Innovatören Lars Bruun från Filipstad hade utvecklat Brunetten byggd på Volvo BM 350-traktorn. Maskintypen skulle med åren följas av många andra svenska tillverkare. Peter Landsjö äger en skogsfastighet i trakten av Forserum i Småland.

– Min VSA-Brunett gör ett bra jobb även om den både är obekväm och ålderstigen.

Efterhand som transporter av virke med hästar ersattes av traktorbogserade ekipage krävdes ny teknik till nästa språng för att få rationellare hantering vid skotning. Ingenjör Lars Bruun arbetade de här åren i början på 1960-talet vid Föreningen Värmlands Skogsarbetsstudier (VSA) i Filipstad. Hos VSA ville man utveckla en skotare med fyra stora hjul. Lars Bruun valde att plocka bort framaxeln på en vanlig Volvo BM Boxertraktor. Skotarvagnen försågs med hydrauldrift vilken endast kunde utnyttjas på ettans växel fram. Vidare fick skotaren hydraulisk kran från HIAB. En enkel liksom kraftfull konstruktion med bra frigångshöjd och tio tons last. Prototypen kostade cirka 45 000 kronor att ta fram.

VSA-Brunetten visades upp för hela skogssverige vid Skogsveckan i Stockholm 1963. Den ramstyrda allhjulsdrivna skotaren kom att göra sitt segertåg inom svenskt skogsbruk. Maskinen skulle få många efterföljare av samma koncept med en lantbrukstraktor utan framaxel som drivkälla.

Standardkomponenter
Skogstraktorn Brunett var en specialtraktor för transport av upparbetade sortiment från stickvägar till avlägg. Ekipaget inregistrerades som traktor med BM 350-motor på 60 hk. På främre delen fanns griplastarkran av typ HIAB 177 med kapacitet på 5 ton. Brunetten försågs med entreprenaddäck som standard vilket gav utmärkt framkomlighet även i svår terräng. I korta drag utmärktes maskinen av kort hjulbas, kran som kunde användas runt om hela traktorn samt lastningsstabilitet vilken var oberoende av lasstorleken.

En av de första ramstyrda Brunetterna i arbete i Värmlandsskogarna vid 1960-talets början. Lastkapacitet, 10 ton.

En av de första ramstyrda Brunetterna i arbete i Värmlandsskogarna vid 1960-talets början. Lastkapacitet, 10 ton.

Brunetten ansågs väldigt driftsäker jämfört med konkurrenterna. Inom branschen räknade man med 25 procent stillestånd för reparation och underhåll under normal drifttid. Brunetten behövde bara 15 procent stillestånd vilket väckte stor uppmärksamhet på sin tid. En del så kallade experter trodde inte på nymodigheten utan menade att bandburna maskiner var överlägsna. Ford Motor Co i Sverige ville de här åren också etablera sig inom den växande skogsmaskinsektorn. Från runt 1964 byttes därför den röda Volvo BM-färgen mot Fordblått. Senare övertogs Bruuns skotarkoncept av Kockum Industri i Söderhamn.

Maskinentusiast
Peter körde redan som 15-åring en Lill-Nalle och har nu skaffat sig en hel rad traktorrariteter som BM 320, 350 och 600. Han samlar på litteratur och filmer om skogsmaskiner med mera. Peter säger att han ångrar sig varje dag att han sålde sin BM Bamse för några år sedan.

Peter tuffar runt bland träden i mossig terräng. Brunetten jobbar i lugnt tempo. Lång räckvidd på HIAB-kranen.

Peter tuffar runt bland träden i mossig terräng. Brunetten jobbar i lugnt tempo. Lång räckvidd på HIAB-kranen.

1984 startades Landsjös Entreprenad med manuell fällning av rotposter i trakten av Kansjö nära Forserum. Året efter övertog Peter en Gremo åtta tons skördare inklusive arbete. Han jobbar i regel inom en tio mils radie från hemmet och kör numera främst för Skogssällskapet tillsammans med brodern. Skördaren är numera en Gremo på 15 ton från 2005.

– Jag är väldigt nöjd med maskinen, påpekar han.

Skotarfynd

– Redan som 15-åring hade jag en egen Brunett i tankarna, säger skogsentreprenör Peter Landsjö hemmahörande i Kansjö i Småland.

– Redan som 15-åring hade jag en egen Brunett i tankarna, säger skogsentreprenör Peter Landsjö hemmahörande i Kansjö i Småland.

Peter säger att han alltid gillat traktorer och haft Brunetten i bakhuvudet sedan 15 års åldern precis som trecylindriga favorittraktorn Boxer 350. I augusti 2008 var Peter ute på Blocket och kollade. Plötsligt dök en Brunettskotare från cirka 1965 upp på skärmen.

– Eftersom jag ändå skulle till Sundsvall och delta i traktorpulling, passade det bra att ta en titt på skotaren som fanns i närheten. Maskinen befanns vara i skapligt skick, så det blev affär. Jag kör efter husbehov i egen skog och använder kranen till olika lyft. Endast någon enstaka slang har behövt bytas ut. Det blir nog inte mer än 50 timmars körning årligen.

Peter berättar att han kontaktat konstruktören Lars Bruun i Filipstad.

– Lars talade om en del intressanta uppgifter om prototypen från 1961-1962. Till en början användes komponenter både från Volvo Duett samt Volvo Valpen till driften av vagnen.

Sedan lastar Peter ett knippe stock till, lägger ner kranen och tuffar vidare till nästa trave. Även om gammal är äldst så gör ekipaget ett bra arbete i skog och mark.

Dataruta:
Motor: 3-cylindrig Boxer på 69 hk
Växellåda: 10 växlar fram, 2 back
Bakaxeldrift: hydraulisk, 0-2,5 km/tim
Däck: fram 18.00×25/12, bak 16.00×24/12
Längd: 7,80 m
Bredd, 2,49 m
Höjd: 3,08 m
Markfrigång: 0,48-0,58 m
Vändradie: 7 m
Tomvikt: 7 450 kg
Last: 10 000 kg
Antal tillverkade: ca 200 st
Pris: 1963; 75 000 kr

Text & Foto: Lars von Rosen