Nya Mercedes-Benz E-klass All-Terrain lanserades på den svenska marknaden i början av april. Redan innan var suget stort och cirka 250 bilar hade beställts osedda.  E-Klass All-Terrain har blivit utnämnd till bäst i test av Auto Motor & Sport. Bland annat är det den SUV-liknande karaktären och den höga standardutrustningen som lockar.

– E-klass All-Terrain är som gjord för den svenska marknaden med vår långa vinter och en hög andel med en aktiv livsstil, säger Björn Hauber, vd för Mercedes-Benz Sverige.

Luftfjädring som standard

E-Klass All-Terrain är en SUV-liknande kombi med massor av plats och komfort samtidigt som den tar sig över både snödrivor, potthål och tjällossning. Bilens 4MATIC fyrhjulsdrift med 9-växlad automatlåda och hög markfrigång med luftfjädringen AIR BODY CONTROL gör att den slingriga skogsvägen blir mer lockande än avskräckande.

Hög standardutrustning  

Bilen har mycket hög standardutrustning, och kommer redan i grundutförande med luftfjädring, Avantgarde designversion och 19-tumshjul. E-Klass All-Terrain är anpassad för att fungera i varierande väglag med 29 mm högre markfrigång än vanliga E-Klass kombi. Dessutom har den körprogramsväljare med fem olika körprogram som ändrar karaktär på både motor, styrning, växlingar och fjädring. Det finns också ett särskild off-road program som vid farter upp till 35 km/tim höjer chassit med 20 mm. När off-road är valt visas också information om bland annat styrvinkel, luftfjädringshöjd och lutning på bilens display.

E-klass All-Terrain kommer till en början som E 220d 4MATIC, med den nyutvecklade, hyllade dieselmotorn på 194 hästar och 400 Nm. Senare väntar dessutom fler motoralternativ. Liksom de övriga E-Klass modellerna kan bilen utrustas med de självkörande funktionerna i DRIVE PILOT och möjligheten att parkera med hjälp av mobiltelefon.

Mercedes-Benz