Nyhet

Fem stjärnor för nya Opel Meriva i Euro NCAP

Opel Meriva, som redan fått lovord för innovativ ergonomi och flexibilitet, har fått fem stjärnor av Euro NCAP för sina utmärkta säkerhetsresultat. Meriva följer Opel Astra och Insignia i säkerhetsspåren och fick högsta möjliga resultat i var och en av de fyra huvudkategorierna passagerarskydd, barnsäkerhet, fotgängarskydd och säkerhetsutrustning.
Testerna i Euro NCAP bekräftar att Merivas innovativa FlexDoors, bakdörrar upphängda i bakkant, erbjuder hög säkerhet under alla former av krockvåld. Dörrarna låses automatiskt så fort bilen når 4 km/h och i händelse av en olycka låses de automatiskt upp så att de åkande kan lämna bilen.
De motstående dörrarna är en viktig del i Merivas genomtänkta design. Säkerhetskonstruktionen utgår från en stabil karosstruktur som tillsammans med en rad åtstramningssystem ger de åkande maximalt skydd. Standardutrustningen omfattar trepunktsbälten för alla fem sittplatser, krockkuddar fram och i sidan för båda sittplatserna fram, samt krockgardiner både fram och bak. Stolarna fram har dessutom tvåstegs bältesförsträckare och det finns bältespåminnare för alla fem sittplatser. Aktiva nackskydd i framstolarna förstärker skyddet mot whiplashskador, den vanligaste typen av skada vid påkörning bakifrån.
Opels patenterade säkerhetspedaler lossnar vid en frontalkollision. Därmed minskar risken för skador på fötter och underben. Nya Meriva har också en energiabsorberande styrningskonstruktion och extra säkerhetsstoppning i instrumentpanelens nederdel. Utöver krockskyddsutrustningen har nya Meriva ytterligare säkerhet genom att senaste generationens antisladdsystem (ESP) är standard, med förstärkta funktioner för bromsstabilitet och rundslagningsskydd.
Säkerhet för barn – och för gående
Säkerheten för barn har ägnats särskild uppmärksamhet i nya Meriva. Opels barnstolar med ISOFIX-fästen som standard och fästöglor för ett extra, högt monterat bälte bidrar till toppresultatet i den här kategorin. Den främre passagerarkrockkudden kan givetvis kopplas ur när en barnstol ska monteras fram.
Nya Meriva noterar också toppresultat för fotgängarskydd. Samtidigt som motorhuven är stabil har den också tillräckligt töjbar yta för att minska den kritiska islagskraften vid en typisk fotgängarolycka. Den främre stötfångaren är också utformad för att minska ben- och knäskador på gående.
Intelligent design lönar sig
Merivas intelligenta design ger inte bara optimal krocksäkerhet: Service- och underhållskostnaderna är låga. Det gäller särskilt vid småskador i låg fart, den vanligaste kollisionstypen. Mycket möda har lagts på att få fram så enkla och därmed billiga reparationsrutiner som möjligt. Detta ger också lägre försäkringsklassning än konkurrenterna.
Nya Meriva, som är den första bilen med ergonomisk certifiering av tyska läkarförbundet AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.), har nu också fått enastående resultat i Euro NCAP. Med tanke på att bedömningssystemet skärptes förra året är de fem stjärnorna mer värda för kunderna än någonsin tidigare.