Produktnyheter

Ford och Spotify ger musik i bilen

mwc-spotify-03
Spotify – den ledande musikströmningstjänsten som ger sina användare tillgång till mer än 20 miljoner låtar – är den första leverantören av musiktjänster som kan bekräftas som Ford SYNC AppLink- partner i Europa. Detta meddelar Ford idag på Mobile World Congress i Barcelona.
”SYNC AppLink öppnar en helt ny värld av innehåll för Fords kunder – material som de kan styra med röstkommandon medan de kör utan att ta händerna från ratten eller ögonen från vägen”, säger Paul Mascarenas, som ansvarar för forskning och innovation på Ford. ”Spotify är en av världens mest populära musikströmningstjänster och därför en idealisk partner för att visa fördelarna med systemet Ford SYNC AppLink.”
Med Ford SYNC AppLink kan kunden styra sina mobilappar från förarsätet – funktionen ingår i Ford SYNC, det röstaktiverade bilkommunikationssystem som om ett par år kommer att finnas i 3,5 miljoner Ford-fordon i Europa.
Spotify är den största och mest framgångsrika tjänsten av sitt slag för strömmande musik. Tjänsten finns i 17 länder i Europa, har mer än 20 miljoner aktiva användare och 5 miljoner betalande abonnenter. Med AppLink kan föraren hantera låtar och spellistor i Spotify med hjälp av bl.a. följande röstkommandon: ”shuffle”, ”repeat”, ”star/unstar track”, ”choose playlist”, ”play music”, ”recently played” och ”now playing”.
Integrationen av Spotify i Ford SYNC AppLink-utrustade bilar i både Europa och Nordamerika utgör företagets första direkta samarbete med en biltillverkare för att göra strömmande musik tillgängligt i bilen.
”Spotify ger dig rätt musik för alla tillfällen; på datorn, mobilen, surfplattan, ljudanläggningen hemma och snart också i din Ford”, säger Pascal de Mul, ansvarig för maskinvarubaserade samarbeten på Spotify. ”Tack vare samarbetet med Ford AppLink kommer vi att kunna ge alla musikintresserade tillgång till Spotifys enorma katalog på 20 miljoner låtar på ett säkert sätt i bilen.”
Dessutom kommer Fords samarbete med Kaliki, Glympse och Aha att erbjuda Fords kunder i Europa följande tjänster:

  • Kaliki Audio Newsstand – uppspelningar av professionellt inlästa tidnings- och tidskriftsartiklar som kommer att omfatta innehåll på olika europeiska språk från nyhetsföretag som Agence France-Presse och underhållning från bl.a. Public and Première.
  • Glympse – innebär att föraren med enkla röstkommandon kan meddela sin aktuella position och beräknande ankomsttid till familj och vänner, i realtid och på en dynamisk karta.
  • Aha – erbjuder mer än 30 000 radiostationer med underhållning och information och hjälper föraren att på ett säkert sätt komma åt webbaserade låtar, nyheter, Facebook- och Twitter-uppdateringar, skräddarsydda restaurang- och hotelltips, väderprognoser och mycket annat.

”Att Kaliki, Glympse och Aha nu också kommer med Europa-anpassade versioner av sina AppLink-kompatibla appar ursprungligen utvecklade för Nordamerika ger ett smakprov på de tjänster som våra europeiska Ford AppLink-kunder kommer att få glädje av”, tillägger Mascarenas.
Ford lanserade Fords utvecklarprogram – bilbranschens första öppna program för utveckling av mobila appar – för AppLink på 2013 års International CES-mässa i Las Vegas. På bara en månad har programmet fått 2 500 registrerade användare. Programmet uppmuntrar apputvecklare världen över att ta fram sina egna röststyrda SYNC-appar för bilens smarta mobiler. Det ger europeiska utvecklare chansen att ta fram en rad tjänster för musik och annan underhållning.