Produktnyheter

Volvo lanserar nyhet inom insprutningsteknik

Med i-ART har var och en av de fyra spridarna en integrerad bränsletryckssensor och en liten dator som övervakar insprutningstrycket. Med denna information ser i-ART till att den ideala mängden bränsle insprutas under varje förbränningscykel.

Med i-ART har var och en av de fyra spridarna en integrerad bränsletryckssensor och en liten dator som övervakar insprutningstrycket. Med denna information ser i-ART till att den ideala mängden bränsle insprutas under varje förbränningscykel.


Volvo Car Groups nya motorfamilj VEA (Volvo Engine Architecture) lanseras i höst, med den världsunika i-ART-tekniken som bidrar till att minska bränsleförbrukningen i de nya dieselmotorerna.
Genom tryckåterkoppling från varje insprutare istället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor i common rail ger i-ART möjlighet att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i varje individuell cylinder.
– Att öka common rail-trycket till exceptionella 2500 bar och samtidigt införa i-ART-tekniken kan beskrivas som det andra steget i dieselrevolutionen. Det är ett genombrott jämförbart med när vi uppfann den banbrytande lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976. Ytterligare en unik innovation från Volvo, säger Derek Crabb, VVD för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group.
– Varje insprutare har en egen liten dator som övervakar insprutningsprocessen, tillägger han. Utgående från denna information säkerställer det självanpassande i-ART-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in i varje cylinder under varje förbränningscykel.
Genom feedback från varje bränsleinjektor, istället för att använda en enda trycksensor i common rail, ger i-ART möjligheten att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutning per förbränning i de fyra cylindrarna. Varje injektor har en liten dator på toppen, som övervakar insprutningstrycket.

Genom feedback från varje bränsleinjektor, istället för att använda en enda trycksensor i common rail, ger i-ART möjligheten att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutning per förbränning i de fyra cylindrarna. Varje injektor har en liten dator på toppen, som övervakar insprutningstrycket.


Kombinationen av högre insprutningstryck och i-ART-teknik ger kunden en motor med bättre bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och hög uteffekt – och med ett distinkt och kraftfullt ljud.
Lansering hösten 2013
Volvo Car Group lanserar Volvo Engine Architecture hösten 2013. Samtidigt med VEA lanserar Volvo en ny åtta-stegs automatväxellåda som bidrar till enastående köregenskaper och utmärkt bränsleekonomi.
Common rail för diesel och direktinsprutning för bensin är standard i det kommande modulbaserade utbudet av diesel- och bensinmotorer.
Turboladdning på flera nivåer ger flexibilitet för hela spektrumet av motorer – från de extremt bränslesnåla till sportiga kraftpaket med effekt och vridmoment i överflöd. För att täcka alla kunders behov kommer vissa motorer att ges ytterligare prestanda via elektrifiering eller annan spjutspetsteknik.
Den huvudsakliga fördelen med i-tekniken är en förbättring av den multipla injektionens noggrannhet. Bilden visar de oregelbundna förbränningarna i ett traditionellt insprutningssystem jämfört med i-ART.

Den huvudsakliga fördelen med i-tekniken är en förbättring av den multipla injektionens noggrannhet. Bilden visar de oregelbundna förbränningarna i ett traditionellt insprutningssystem jämfört med i-ART.


– De nya drivlinorna kommer att ge total körglädje genom sin smidiga, men ändå mjuka, lyhörda och ryckfria karaktär, som är resultatet av den nya åtta-växlade automatlådan, säger Derek Crabb.
V8:or är dinosaurier
– Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8:or att framstå som dinosaurier. Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror. Elektrifiering ovanpå detta kommer att ta oss till effektvärden som annars bara förekommer i konventionella V8:or, säger Derek Crabb.
Motorerna byggs vid Volvo Car Groups moderna motorfabrik i Skövde.