Artiklar

Volvo FH testkörd!

15

Vad har Volvos nya tunga FH-­serie gemensamt med XC90-modellen förutom den snedställda ribban i fronten och järnhandlarmärket? Jo, en förnämlig körkomfort och en mycket hög säkerhetsnivå.

F jolårets mest spektakulära modellintroduktion stod Volvo lastvagnar för. Det hade dykt upp allt fler bilder på maskerade fältprovvagnar på olika webbsidor. På Elmia i slutet av augusti släppte Volvo lite av sekretessen. Här gav företaget en vink om en kommande individuell framvagnsupphängning (IFS), unikt bland tunga lastbilar.
Strax därefter följde ett spektakel på YouTube med sikte på högsta möjliga uppmärksamhet, regisserad av en namnkunnig reklambyrå.

Här gick en modern Elvira Madigan på spänd lina mellan två parallellt framrusande Volvolastbilar med sikte på var sin motorvägstunnel. Skulle tjejen hinna över linan i tid?

Amerikanska lindanserskan Faith Dickey spelade en central roll i Volvo FHs lansering. Här under ett rekordförsök i Göteborg att nå 80 meter.

Amerikanska lindanserskan Faith Dickey spelade en central roll i Volvo FHs lansering. Här under ett rekordförsök i Göteborg att nå 80 meter.

Volvovideon fick åtskilliga miljoner träffar och amerikanskan Faith Dickey blev snabbt världsberömd. Vi som oroade oss över Volvos säkerthetsimage höll andan, kanske helt i onödan.
Ett tusen inbjudna gäster från hela världen, varav flera hundra internationella fackjournalister, deltog på Scandinavium i Göteborg i ­början av september. En galamiddag med underhållning som den bästa Eurovisionsschlagerfinal. Trollkarlen Joe Labero trollade så småningom fram den nya FH-modellen, visserligen inte ur sin hatt, men ändå.

Uppflyttad logo
Dagen därpå fick alla se bilen på nära håll och höra om nyheter och finesser, dock utan möjlighet till körning.
Utseendemässigt så har logotypen med snedstripan flyttat upp från grillen till frontpanelen omedelbart under vindrutan. En plats där många åkerier visserligen gärna vill placera sitt firmanamn. Nedre luftintaget är numera dubblerat till två ”munnar” ungefär som Lundadocenten Jan-Öyvind Swahns berömda glasögon.

Provkörning på väg
Senare under hösten fick Åkeri & Entreprenad tillfälle att provköra den nya modellen i ett intressant upplägg. Volvos provkörningsexpert Jeff Bird och hans demonstratörer hade ställt samman tolv olika modellvarianter. En sträcka av uppskattningsvis 25 mil på olika vägtyper som matarleder, motorväg samt smala och kuperade länsvägar hade ritats in i en roadbook. Sammantaget körde vi sex olika lastbilskombinationer med i snitt fyra mil i varje bil.
Det var fortfarande mörkt ute när vi samlades framför de uppställda lastbilsfronterna.
Jag hade tilldelats en bjässe som första bil, en FH16 på 700 hästar, flakbil med SKAB-skåp till vilken en treaxlad kontinental Krone-semitrailer med tvåaxlig dolly var kopplad. Alltså ett modulekipage som var 25,25 meter långt och som var lastad till totalvikten på 60 ton.
Även dollyn kom från tyska Krone. Den var försedd med Wabco ABS och ESB samt stödben och vändskiva från JOST. Bilen hade konventionell parabelfjädrad stel framaxel och luft bak.
Övriga körda bilar var dragbilar med semitrailers, varav en var försedd med den nya separata hjulupphängningen IFS. Merparten hade 13-litersmotorer med Euro 5 och effekter från 460 hästkrafter. Samtliga hade Volvos automatiserade tolvväxlade I-Shiftlåda.
Den aviserade nyheten med I-Torque och dubbel­koppling kommer först senare under 2013.

Hyttutrymmet har fått en extra kubikmeter och 300 liter mer förvaringsutrymme har skapats i nya FH-serien.

Hyttutrymmet har fått en extra kubikmeter och 300 liter mer förvaringsutrymme har skapats i nya FH-serien.

Neck-tilt
Ratten var bekvämt framskjuten mot instrument­brädan när jag gled in på förarstolen efter de fyra kliven upp i hytten. Trappstegen är lätta att klättra i.
En överraskning var att ratten nu kan vinklas ytterligare 20 grader vertikalt. Något som Volvo kallar neck-tilt. Lutningen lösgörs i stillastående bil via en pedal på golvet vilket gör att man har båda händerna på ratten när man letar efter sitt favoritläge.
Hytten är försedd med mer förvaringsutrymme, faktiskt 300 liter extra och färgsättningen är ljus och harmonisk, vilket ökar känslan av luftighet.
En känsla av rymlighet råder framför och intill ratten. Förarstolen är mycket bekväm och har fått flera nya inställningsmöjligheter. Stolen har utvecklats speciellt för Volvo av Isringhausen.
En indragning i sängen bakom stolen har gett fyra extra centimeters justermån bakåt.
Rutan har rätats upp genom att A-stolparna flyttats fram. Golvet är lägre och takhöjden högre. Totalt har hytten ökat en kubikmeter i volym.
Den gamla FH-hytten kom redan 1993 och har en vinklad vindruta som gör att hytten även fungerar på en nosbil som NH eller de amerikanska VN-modellerna. Den nya hytten kommer inte att användas i USA.

Ökad siktyta
Nya FH har betydligt bättre sikt åt alla håll. Volvo uppger att siktytan har ökat med 17 procent.
Sidofönstrens nederkant har sänkts något. De yttre spegelarrangemanget är för ögonblicket världsledande i smäckerhet och är betydligt mindre skymmande än tidigare.

Parkeringsbromsen, mitten av bilden, är numera elektroniskt knappstyrd och lossnar automatiskt när man gasar.

Parkeringsbromsen, mitten av bilden, är numera elektroniskt knappstyrd och lossnar automatiskt när man gasar.

Elektronisk handbroms
Handbromsen är numera elektronisk och släpps ­automatiskt när man valt växelläge vid stolssidan och börjat gasa. Själv saknar jag det vanliga fasta handbromsreglaget som man har total koll på, kanske är det en vanesak.
Vår 16-litersmotor var på 700 hästkrafter, vilket räckte gott och väl. Bilen startade och växlade effektivt via den automatiserade I-Shift AMT-lådan som saknar kopplingspedal. Visst fick bilen dra ordentligt uppför Älvsborgsbron men då hade vi redan fått upp farten så sedan rullade det bara på längs väg 158 ­söderut mot Kungsbacka.
Med 60 tons totalvikt tryckte det på ordentligt när det rullade neråt men det var inga problem med att hålla igen farten. Här fanns både motorbroms och retarder i växellådan utöver bilens ordinarie tryckluftsbromsar.
Första tanken vid åsynen av den rikligt knappförsedda­ ratten var ”hur ska det vara möjligt att hålla isär alla dessa funktioner”?
Upplägget visade sig dock snabbt vara logiskt och reglagen var intuitivt placerade. Speciellt vippknapp­en till vänster på rattnavet, som ställde in vald konstantfart, visade sig vara mycket användarvänlig.

Adaptiv farthållare
Med hjälp av den adaptiva farthållaren bestämde man sig sedan för vilket avstånd till framförvarande fordon som man ville ligga på.
Så när man kom ikapp en annan bil så gick den egna bilen automatiskt ner i fart och anpassade sig i kön. Tekniken använder radar och räknar tidsenheter för justering av avståndet. Som förare kan du välja hur nära eller långt ifrån du vill ligga i kön.
Genom att ge gas ökar farten inför omkörning för att sedan återgå till inställd hastighet.
Skulle något stillastående blockera vägen så nödbromsar systemet automatiskt, inget som vi provade dock. En annan funktion gav ett spelrum på några kilometers överfart i nerförslut via frihjul för att spara bränsle.

Takluckan är nödutgång
Den nya, rakare vindrutan ingår i hyttstrukturen och är limmad på ett sätt att den inte går att sparka ut i händelse att bilen rullat på sidan.
Istället fungerar nu den glasade takluckan som nödutgång, precis som på de flesta bussar.

Den nya FH-serien betecknas av experter som för närvarande säkrast i världen, både passivt och aktivt.

Den nya FH-serien betecknas av experter som för närvarande säkrast i världen, både passivt och aktivt.

Kursstabil
Samtliga bilar upplevdes som mycket stabila och spårsäkra i gången. Detta är resultatet bland annat av att hyttens upphängning har förstyvats och bakre hjulupphängningen ändrats samt att ytterligare ett motorfäste tillkommit.
Faktum är att jag inte kunde särskilja bilen med IFS-fjädring från bilarna med stel framaxel och den nya kuggstångsstyrningen, vilket får anses som ett gott betyg. Till det skulle behövts mer tid men framför allt betydligt sämre väg.
Det var också svårt att skilja den enda Euro 6-­motorn från Euro 5:orna.
Kanske gick denna 460-hästare lite tystare på tomgång, kanske var motorljudet under drag mer distinkt. I varje fall påpekade den medåkande demonstratören från Volvo att så var fallet.

Inbyggd säkerhet
Nästan exakt ett år tidigare hade jag kört nya Mercedes Actros i tre versioner på en trettiomilaslinga i södra Tyskland. En ytterst imponerande bil med mängder av nyheter och finesser inklusive Daimlers nya raka sexcylindriga ”världsmotor” HDEP. ”Denna blir svårslagen, det kan dröja länge innan konkurrenterna hinner ikapp”, tänkte jag.
Men redan ett år senare visar sig Volvos nya FH vara minst lika imponerande som Actros. Ja, till och med både ett och två strån vassare inom en del områden. Som exempelvis körglädje, vägegenskaper och inbyggd säkerhet. Vad gäller bränsleekonomin kan förbättringar på upp till tio procent uppnås enligt Volvo.
Det här bör bli en bil i både förarens och ägarens smak. Modellen kan öka produktiviteten genom sin lättkördhet och möjlighet till högre medelfart med bibehållna säkerhetsmarginaler. Något som ger fler tillryggalagda mil eller vändor under ett och samma arbetspass.

Text: Sven-Erik Lindstrand
Foto: Sven-Erik Lindstrand samt Volvo

Läs provkörningen i sin helhet i nummer 1 av Åkeri & Entreprenad. Där hittar du mer fakta och specifikationer. Klicka här för att bläddra och läsa!

Ps: Vi kommer givetvis att fortsätta med provkörningar under sommaren. Du kan se fram emot att läsa om nyheter från bland annat DAF, MAN, Mercedes och Scania.