Artiklar

Den siste amerikanaren från Volvo

Raymond Sandkvist gör sommartid gärna utflykter i sin PV60, den är bekväm och skön att sitta i. Bilen, som är i toppskick, väcker uppmärksamhet varhelst han kommer.  Den har dessutom något av kunglig glans över sig. 

När Raymond Sandkvist för sex år sedan kunde lägga vantarna på sin PV60 var det inte enbart en slump att det blev just denna.
–  Jag kände till modellen sedan jag var liten. En gammal farbror i Bromma hade ett exemplar. Jag har tidigare haft lite andra ”skruttbilar”, men ville ha en sådan här för att det är en riktigt gedigen, svensk bil, en kvalitetsvagn man kan ge sig ut på långresor i.

Bilen hittade han i Classic Motor.  Den tidigare ägaren, Lars Walldén känd i bilkretsar, hade haft den från 60-talet. Men när han var runt 90 tyckte han att han var för gammal och sålde av några, däribland denna.

– ”Åk kungligt i PV60 från 1946” stod det i annonsen.

Och så är det – bilen är årsbarn med kungen som därför fick ett exemplar på sin femtioårsdag 1996. Den åker han fortfarande åker runt i på Öland på somrarna, bland annat i Svenska Kungsrallyt som också startades i samband med kungens femtioårsdag.

PV60 tillverkades 1946-1950 och tillverkades i bara 3 000 exemplar.
– Volvo var inget märke som sålde särskilt många personbilar vid den här tiden, man sålde lastbilar, traktorer och sådant.  PV 444 var storsäljaren och den här hamnade i skymundan, stora amerikanska bilar var inte särskilt populära under efterkrigstiden. Men nu väcker den alltid uppmärksamhet var man än kommer berättar Raymond och fortsätter:

– Min bil är från det första tillverkningsåret, men en rolig sak är att bilen hade samma årsmodell (1946) under alla åren. PV60 var den sista stora med fyra dörrar innan Amazonen kom och kallas också för den siste amerikanaren från Volvo.  Idag finns bara cirka fem procent av den här modellen bevarade.

Raymonds exemplar var redan vid köpet i fint skick och för honom har det bara varit att sköta underhållet av bilen.
– Den var i jättebra skick. Det var i princip bara att stoppa i nyckeln att köra.

Motorn är en sexcylindrig sidventilare.
– De fanns redan på 30-talet i Volvos bilar så det är en klassiker.

Något som är mindre vanligt är däremot den elektriska överväxel som modellen är utrustad med.
– Det var lite ovanligt på den här tiden. Det hade inte de andra amerikanarna, de hade bara tre växlar.

Vindrutetorkarna går på vakuum, något som inte är helt praktiskt.
– Det är jättepåfrestande och det är det enda dumma med bilen. Man kan inte köra om det regnar. Vindrutetorkarna får vakuum från insugningsröret och ju mer man gasar ju långsammare går de tills de stannar. När man sedan släpper på gasen så kan man använda torkarna igen.

Bilen är annars rymlig och stor och skön att sitta i, något som gör att Raymond gärna tar en tur i den. Men som de flesta veteranbilar körs den förstås oftast sommartid.
– Jag gör lite utflykter och sådär.  Det brukar kunna bli några hundra mil om året, avslutar Raymond.

Text och foto: Catharina Olsson-Lindh

PV60
Tillverkades:
1946-1950
Antal:
Cirka 3 000 ex
Motor:
Sexcylindrig sidventilare
Växellåda:
3-växlad + överväxel

Raymond Sandkvist
Bor: Bromma
Yrke: Kakelugnsmakare
Kör till jobbet: en Fiat kombibil som kakelugnsmakare
Hobby: Byggnadsvård, har en gammal gästgivargård i Voxna som jag tog över 1985 och rustar.