Produktnyheter

Säljstart för Arteon

Nu utökar Volkswagen sin modellportfölj med en nyskapande Gran Turismo-modell: helt nya Arteon. Denna premiumbil med avancerad teknik, generösa utrymmen och uttrycksfull design är nu beställningsbar på den svenska marknaden.
− Det känns väldigt spännande och kul att erbjuda svenska bilköpare en helt ny bil i premiumklassen. Arteon har alla förutsättningar att stärka varumärket Volkswagen ytterligare, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Nyckelfakta om Arteon:

  1. Volkswagen Arteon, som hade världspremiär på Genèvesalongen i mars, är en femdörrars Gran Turismo-modell som positionerats närmast över Passat
  2. Femsitsiga Arteon kombinerar en coupés sportiga elegans med flexibilitet och generösa utrymmen
  3. De standardmonterade LED-strålkastarna smälter samman med kylargrillen och motorhuven och bildar en helt ny frontdesign
  4. Den långa hjulbasen i förhållande till bilens totallängd ger utmärkt gott om plats
  5. Bakom den stora och breda bakluckan döljer sig ett flexibelt bagageutrymme med en volym på mellan 563 till 1 557 liter
  6. Den digitala instrumenteringen Active Info Display och infotainmentsystemet Discover Pro (9,2”) med geststyrning finns som tillval
  7. Nya förutseende assistanssystem som kan reagera på hastighetsgränser, kurvor och rondeller
  8. Motorerna på den svenska marknaden består av två TDI-motorer på 190 respektive 240 hk och en TSI-motor på 280 hk. Alla tre är som standard utrustade med 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda med dubbla kopplingar.
  9. Motoralternativen TDI 240 GTS (från ca 434 900 kr) och TSI 280 GTR (från ca 489 900 kr) är nu beställningsbara. TDI 190 GT (från ca 399 900 kr) släpps preliminärt i slutet av sommaren.
  10. Den svenska premiären sker efter sommaren.

Med sin sportiga utstrålning, mångsidighet och generösa plats är Arteon en nytolkning av det klassiska modellkonceptet ”Gran Turismo”. Andra detaljer som skulle ge pluspoäng i vilket bilsegment som helst är det generösa utrymmet för benen bak liksom det stora bagageutrymmet på mellan 563 och 1 557 liter.
− Arteon kombinerar designdetaljer från klassiska sportbilar med den elegans och generösa plats som karakteriserar en fastback. En nyskapande Gran Turismo i business-klassen som samtidigt tilltalar både känslor och förnuft, säger Klaus Bischoff, Volkswagens designchef.

Tvärställd motor
Nya Arteon är baserad på den modulära byggarkitekturen Modular Transverse Matrix (MQB). ”Transverse” står här för en tvärställd motor placerad fram. Genom att monteras på detta sätt frigör den plats. Axelavståndet är hela 2 841 mm. Det gör att överhängen på den 4 862 mm långa bilen är korta och koncisa. Arteon är 1 871 mm bred och 1 427 mm hög. Den långa hjulbasen skapar också ett generöst stort utrymme för baksätespassagerarna. Tack vare det långsträckta taket är det även gott om plats i huvudhöjd. Baksätet rymmer tre personer. Ytterplatserna har karaktären av att vara separata säten, både ergonomiskt och visuellt.

De precisa designlinjerna på Arteon framhävs effektivt av en hel rad av nya karossfärger, till exempel ”Kurkuma Yellow”, ”Atlantic Blue” och ”Chili Red”.

Digital förarplats
Designen, den utmärkta ergonomin och de många interaktiva gränssnitten mellan människa och bil åstadkommer en rofylld, elegant och progressiv miljö i nya Arteon. Till de interaktiva och digitaliserade gränssnitten hör till exempel den helt digitala instrumenteringen Active Info Display och en Head Up-display, båda tillval. Volkswagen har tagit fram nya infotainmentsystem (8-9,2” beroende på utförande). Toppmodellen – Discover Pro – har en glasyta, precis som på en surfplatta, och klarar effektivt sina uppgifter trots att den helt saknar fysiska knappar. 9,2″-displayen bjuder också på intuitiv geststyrning.

Förutseende interaktiva assistanssystem
Massor av ny avancerad teknik gör debut i och med lanseringen av Arteon. De helt nya eller vidareutvecklade systemen är:

  •   Adaptiv farthållare (ACC) − Den senaste generationen av ACC tar nu med hastighetsbegränsningar (kamerabaserade) och navigationsinfo i sina beräkningar.
  •   Emergency Assist, 2:a generationen – Nu kan bilen också styras in i krypfilen helt automatiskt samtidigt som den bromsas ned till stillastående, om situationen så tillåter.
  •   Lane Assist – Denna filhållningshjälp reagerar nu även på andra fordon, till exempel svängande lastbilar.
  •   Dynamiskt kurvljus med förutseende ljusreglering – Tack vare data från kameran och information från navigationssystemet (GPS-data och väginfo) kan en kurva lysas upp redan innan man svänger in i den.
  •   Det proaktiva passagerarskyddssystemet PreCrash , inklusive sensorer bak – känner nu också av fordon bakom och vid sidan av bilen.
  •   Side Assist – Denna filbyteshjälp aktiveras nu tidigare (vid 10 km/h, istället för 30 km/h).
  •   Sign Assist – Detta system för kameraavläsning av vägmärken varnar nu även föraren om en detekterad hastighetsbegränsning överskrids.

På den svenska marknaden kommer det finnas tre kraftfulla och bränsleeffektiva motorer att välja mellan – alla fyrcylindriga och försedda både med turboladdning och direktinsprutning. TDI-motorerna (diesel) är på 190 hk respektive 240 hk. TSI-motorn (bensin) utvecklar 280 hk. Samtliga modellversioner i Sverige är som standard utrustade med 4MOTION fyrhjulsdrift och en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Den svenska premiären sker efter sommaren, men redan nu startar förförsäljningen för två av de tre motoralternativen:

  •   2,0 TDI 240 DSG 4MOTION GTS : från ca 434 900 kronor (R-Line: från ca 444 900 kronor)
  •   2,0 TSI 280 DSGS 4MOTION GTR : från ca 489 900 kronor

Motora lternativet TDI 190 har en senare produktionsstart och försäljningsstarten sker preliminärt i slutet av sommaren. Priset är dock redan fastställt:

  •   2,0 TDI 190 DSG 4MOTION GT : från ca 399 900 kronor (R-Line: från ca 409 900 kronor)

Flera utrustningsnivåer
Förutom den redan högklassiga grundversionen ”GT”, finns modellen även i de exklusiva modellversionerna ”GTS” och ”GTR”. Standardkonfigurationen är främst fokuserad på utrustning och stil i absolut premiumklass. Med R-Line läggs tonvikten på sportighet – ett karakteristiskt kännetecken för alla Volkswagen R-Line-modeller. R-Line erbjuds som tillval till TDI 190 GT och TDI 240 GTS men är standard till TSI 280 GTR. Möjligheterna är många för att förstärka prägeln ännu mer och få Arteon exakt som man vill ha den. I tillvalslistan hittar vi bland annat ett skjut- och tiltbart panoramasoltak, framstolar med massagefunktion och tvåfärgad nappaklädsel samt flera attraktiva paket.

Standardutrustning GT och GTS

  •   ACC med Front Assist inklusive City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring (fotgängaridentifiering)
  •   Lane Assist
  •   Lättmetallfälgar 18 tum ”Muscat”
  •   Kromlister front, sida och bak på stötfångaren
  •   Infällbara ytterbackspeglar
  •   Silverlackerade backspegelhus
  •   Parkeringssensorer fram och bak
  •   Flytande blinkers
  •   Dekorpaneler ”Line Light Black”
  •   3-zons klimatanläggning
  •   Uppvärmda yttre sittplatser i baksätet
  •   Färddator Premium i färg
  •   Aktiv motorhuv vid kollision
  •   Knäairbag för förare
  •   LED-strålkastare
  •   Sportstolar med läder Vienna/Alcantara-klädsel
  •   Metallskodda pedaler
  •   Akustikpaket inklusive mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
  •   Progressiv servostyrning (Servotronic Sport)
  •   Car-Net Security & Service 10 år (nöduppringning) + 3 år (Security & service Basic)
  •   Keyless Access och stöldskyddslarm (standard för GTS, tillval för GT)
  •   Adaptivt chassi, DCC (standard för GTS, tillval för GT)
  •   Mode Select, körprofilsval, med möjlighet till personliga inställningar för olika funktioner i bilen (standard för GT)

GTR-versionen är dessutom standardutrustad med:

  •   Elinställbara framstolar med minne
  •   Läderklädsel Nappa med R-Line-logo
  •   LED High-strålkastare
  •   Keyless Access och Easy Open för bagageluckan
  •   Adaptivt chassi, DCC
  •   R-Line

R-Line-versionerna av GT och GTS (standard för GTR), innehåller dessutom:

  •   Lättmetallfälgar 18 tum ”Sebring”
  •   Främre stötfångare i sportig design, större luftintag, C-signaturdesign, blanksvarta
  •   Backspegelhus lackerade i bilens färg
  •   Dekorpaneler ”Line Light Black”
  •   Alcantara/Vienna läderklädsel med R-Line-logo
  •   Liten bakspoiler pianolackerad

FAKTA 2,0 TDI 240 GTS

Motortyp: Dieselmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TDI)
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt : 240 hk
Max vridmoment: 500 Nm vid 1 750-2 500 varv/min
Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp: 152 g/km vid blandad körning
Toppfart: 245 km/h
0-100 km/h: 6,5 s
Tjänstevikt: 1 828 kg
Totalvikt: 2 360 kg
Rek. cirkapris:  från ca 434 900 kronor (R-Line: från ca 444 900 kronor)

FAKTA 2,0 TSI 280 GTR

Motortyp: Bensinmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TSI)
Cylindervolym:
2,0 l
Effekt:
280 hk
Max vridmoment:
350 Nm vid 1 700-5 600 varv/min
Bränsleförbrukning:
7,3 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp:
164 g/km vid blandad körning
Toppfart:
250 km/h
0-100 km/h:
5,6 s
Tjänstevikt:
1 716 kg
Totalvikt:
2 240 kg
Rek. cirkapris:
från ca 489 900 kronor

DRIVSYSTEM/VÄXELLÅDA/STYRSYSTEM

Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda:
7-växlad DSG
Styrsystem:
Servotronic Sport, servostyrning med variabel utväxling

MÅTT

Axelavstånd: 2 837 mm
Spårvidd fram: 1 587-1 591 mm
Spårvidd bak: 1 577-1 581 mm
Längd: 4 862-4 952 mm
Bredd: 1 871 mm
Höjd: 1 450 mm
Höjd, öppen baklucka: 2 172 mm
Interiörhöjd fram, från säte: 1 008 mm
Interiörbredd fram: 1 500 mm
Interiörhöjd bak, från säte: 940 mm

BAGAGEUTRYMME

Längd nedfällt säte: 2 092 mm
Bredd mellan hjulhusen:
1 005 mm
Volym:
563-1 557 liter

ÖVRIGT

Tankvolym: 66 liter
Max släpvagnsvikt:  2 200 kg

MER INFORMATION

Volkswagen

logo
Redaktionen