Lastbilar är huvudsaken för PL’s i Karlstad

Patrick Löfgren startade PL’s Fordonsservice i Karlstad när han hade fyllt 21. I dag har företaget åtta anställda och är ett inarbetat namn i Värmland med omgivningar. Det bästa Patrick vet är att bygga om och måla lastbilar. ”Det är bara kul om barnen vill ta över efter mig.”

PL’s Fordonsservice AB strax utanför Karlstad är familjeföretaget som älskar lastbilar. Här repareras, servas och byggs fordon om för att passa kundernas behov.
– Ungefär hälften handlar om lackering, säger Patrik Löfgren, 50.
I PL’s lokaler på Ilanda industriområde pågår verksamheten som vanligt, även om snön just den här dagen håller på att lamslå delar av Värmlands vägnät. I en hall håller Joakim Lindskog på att montera en utdragbar anordning där en stor kompressor ska sitta i en rullande verkstad inuti ett lastbilssläp.
– Patrick och jag har känt varandra sedan skolan i Skåre och jag har jobbat här sedan 2012.
Kompressorjobbet är ett exempel på hur det brukar gå till, förklarar Joakim Lindskog. Färdiga lösningar existerar sällan.

Olika utmaningar

– Varje jobb innebär sina speciella utmaningar. Man får prova sig fram.
Pelle Olsson och en kollega förser en helt ny lastbil med sidobelysning och olika plastdetaljer för aerodynamik.
– Jag hade tänkt gå några år tidigare i pension, men så behövde de folk här där jag hjälper till tre dagar i veckan. Det är ett trevligt arbetsklimat och lätt att få hjälp av sina kollegor.
I den lastbilsstora lackboxen står en fabriksny Scania, som håller på att lackeras. Fronten är bortmonterad och ska målas separat av teamet bredvid.
– Helt nya plastdetaljer har nån slags hinna som vi först tar bort med silikontvätt, säger Jens Brandel som har jobbat på PL’s i fyra och ett halvt år.

Lackering ett stort intresse

Lackeringen av lastbilar är det som intresserar Patrick Löfgren mest. Helst mer komplicerade jobb med fria händer att förverkliga kundens vision. Han är självlärd lackerare och började i yrket som tolvåring när han målade sina och kompisarnas mopeder.
– De anställda kan ta hand om vissa detaljer, men huvudlackeringen brukar jag sköta.
Motivmåleriet överlåts till välkända airbrush-konstnären Terje Aspmo, som gjorde första jobbet för PL’s Fordonsservice redan 1994.

Startade företaget 1990

Patrick Löfgren startade sitt företag sommaren 1990. I samband med att ett Karlstadsåkeri lade ner sin verksamhet tog han över företagets kunder.
– Jag var anställd på det åkeriet, reparerade, svetsade och jobbade som chaufför. Jag beslutade mig för att avstå från chaufförsdelen och ägna mig åt reparations- och servicebiten och ombyggnationer.
Efterhand växte lackeringsdelen betydligt, berättar Patrick Löfgren.
– Vi byggde en hel del fordon, bland annat utställningsbilar, och då ville kunderna få dem målade samtidigt. Det är inte så vanligt att man har hela den biten i samma företag. Med tiden har vi blivit ett inarbetat namn.

Flest kunder i Värmland

De flesta kunderna finns i Värmland, men en del utanför landskapet.
– Många av våra uppdragsgivare är lojala kunder som återkommer regelbundet, bland annat Värmlands Lastbilskonsult och Lecab i Karlstad. Vi bygger gärna om nya bilar efter kundens önskemål.
90 procent av verksamheten består av lastbilskunder. Reparationer, service och lackering av de tunga fordonen kompletteras med blästring och byggnationer av lastväxlarflak och liftdumpercontainrar. En mindre del gäller andra fordon, exempelvis bilar.
– Vi genomför våtlackeringar av alla typer av fordon om vi får frågan, bland annat hjullastare, någon buss och grävmaskin. Pulverlackering kräver ugnar som tar för stor plats i nuläget.

Ett familjeföretag

Dottern Sofia, 21, är en av de anställda. Hon går och väntar på att få börja blästra en lastbil, en lastväxlare. Ramen och chassit ska få smaka sand, liksom krokmekanismen.
Jobbet är inget för de bekväma, säger Sofia.
– Det är ett slitigt jobb med tung utrustning och en massa klättrande för att komma åt alla ställen. Men det är spännande att se om man hinner allt på de åtta timmar som det brukar ta.
Sofia är ett av totalt fem syskon i familjen som på olika sätt är inblandade i verksamheten. Hon har en lillasyster, Ronja, 14 år gammal, som redan visar stort intresse för att jobba i företaget.

– Hon är duktig på motivlackering, berättar Sofia, som egentligen skulle bli frisör, efter utbildningen på Nobelgymnasiet som hon tog examen från i fjol.

Steget från frisörsalongen till PL’s var inte så långt.

Motorintresset från pappa

– Jag valde faktiskt mellan frisörutbildning och fordonsutbildning. Jag fick ett motorintresse från min uppväxt med pappa och hans företag. Jag lekte aldrig med dockor.
Det blev bilar och cross i stället.
Frisördrömmen föll av praktiska skäl.
– Som frisör har man 46 kronor i timmen i grundlön de första tre åren. Här tjänar jag betydligt mer.
Och visst går det bra att jobba med sin far.
– Det går jättefint. Jag hade provat på det några somrar innan jag fick fast anställning.
Sofias storasyster Viktoria, 22, jobbar också på företaget.
– Jag är egentligen utbildad bartender, men trivs bra med att jobba här. Jag blästrar lastbilar och förbereder inför lackering med slipning, spackling och maskering.

Lastbilar i blodet

Även Patrick Löfgren växte in i branschen. Pappan drev åkeri och i gymnasiet valde Patrick en tvåårig fordonsutbildning.
– Man har lastbil i blodet genom Löfgrens Åkeri, som pappa startade och senare sålde. Varje ledig stund åkte jag lastbil och det skapade förstås ett intresse.
Finns entusiasmen kvar?
– Det är alltid kul när man får göra så fint som möjligt utifrån en helt ny lastbil, gärna med fria händer.
Trots att företaget har gått bra och omsättningen hålls på plussidan så finns det problem, säger Patrick.

Svårt hitta kunnig personal

– Det är svårare att tjäna pengar på företaget i dag än tidigare, alla priser ska pressas. Dessutom är det svårt att hitta personal som är kunnig och självgående. Jag tror att det beror på att nivån på de utbildningar som finns har sjunkit betydligt, vilket gör att färre söker sig dit. Jag tycker man kan tala om en kris.
Patrick funderar inte så mycket på framtiden.
– Men det är förstås kul om Sofia och Viktoria och deras syskon vill ta över efter mig så småningom. De har pratat om det. Just nu gäller det att få det som finns att fungera ännu bättre och flyta lite smidigare.
Text och foto: Eric Bengtsson

Läs också

Se upp för piratkopierade bildelar

Se upp för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd.

Abkati satsar för framtiden

Abkati satsar för framtiden

Abkati satsar stort inför framtiden. Ett led i denna satsning är byggnation av nya kontorslokaler och lager.

Aktuellt

ANNONS ▼
12 000 alkolås sedan införandet

12 000 alkolås sedan införandet

Sedan möjligheten infördes har Transportstyrelsen beslutat om över 12 000 körkort med villkoret alkolås. Det är överlägset flest...

Fler artiklar