Volvo Lastvagnar lanserar en ny generation tunga lastbilar

Volvo Lastvagnar lanserar en ny generation tunga lastbilar

Volvo Lastvagnar lanserar fyra nya lastbilar med ett mycket tydligt fokus på förarmiljön, säkerheten och produktiviteten.

– Vi är verkligen stolta över den här stora framtidsinriktade investeringen. Vårt mål är att vara kundernas bästa affärspartner genom att göra dem ännu mer konkurrenskraftiga och hjälpa dem att locka till sig de bästa förarna på en allt tuffare marknad, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar. De fyra tunga lastbilsmodellerna – Volvo FH, FH16, FM och FMX – representerar cirka två tredjedelar av Volvo Lastvagnars leveranser.

En förväntad växande efterfrågan på transporter sätter press på tillgången till kvalificerade förare över hela världen. Uppskattningar visar till exempel att cirka 20 procent av alla förarjobb i Europa är vakanta. I Sverige saknas 50 000 förare under kommande 10 åren, enligt TYAs (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds) senaste Trendindikator för 2019. För att hjälpa kunderna att rekrytera och behålla de bästa förarna har Volvo Lastvagnar haft ett stort fokus på att utveckla de nya lastbilarna till säkrare, effektivare och mer attraktiva arbetsverktyg för kvalificerade förare.

Ansvarsfullt körbeteende

– Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt, och ge våra kunder bättre argument när de tävlar om att locka de bästa förarna, fortsätter Roger Alm.

Förarens andra hem

Lastbilsmodellerna i Volvo Lastvagnars olika serier finns tillgängliga med många olika hyttmodeller och kan optimeras för en mängd olika användningsområden. Hytten i fjärrtranportbilar är ofta förarens andra hem. I lastbilar för regionala transporter fungerar hytten ofta som ett mobilt kontor, medan den utgör ett robust och praktiskt arbetsredskap i anläggningslastbilar.

– Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck, säger Roger Alm.

Ny hytt med större utrymmen

Nya Volvo FM och Volvo FMX har fått helt nya hytter och en instrumentdisplay med många av de funktioner som finns hos de större Volvomodellerna. Hyttvolymen har ökats med upp till en kubikmeter, vilket ger bättre komfort och större arbetsutrymme. Sikten är nu ännu bättre tack vare de större fönstren, den sänkta dörrlinjen och de nya backspeglarna.

Nytt förargränssnitt i samtliga modeller

Förarmiljön har fått ett helt nytt gränssnitt för information och kommunikation som gör det enklare att överblicka och hantera olika funktioner samt skapar mindre stress och färre distraktioner. Instrumentdisplayen är helt digital och föraren kan enkelt välja vilken information som ska visas på 12-tumsskärmen i olika situationer. Lastbilen kan även utrustas med en lättåtkomlig 9-tums sidodisplay som kan visa infotainment-, navigerings- och transportinformation samt bilder från lastbilens kameror. Funktionerna kan styras via knapparna på ratten, funktionen för röststyrning eller direkt via pekskärmen och displayens kontrollpanel.

Alternativa drivlinor

Såväl miljö som ekonomi är viktiga faktorer för transportföretag. Eftersom det inte kommer att finnas en enda energikälla som kan lösa alla klimatfrågor, och eftersom olika transportsegment och uppdrag kommer att kräva olika lösningar kommer flera typer av drivlinor att fortsätta existera parallellt under överskådlig framtid.

Effektiva motorer

I Sverige och på många andra marknader finns Volvo FH och Volvo FM även tillgängliga med en Euro 6-kompatibel gasdriven LNG-motor som har bränsleeffektivitet och prestanda i nivå med Volvos motsvarande dieselmotorer, men en mycket lägre klimatpåverkan. Gasmotorn kan drivas med biogas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 100 procent, eller naturgas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 20 procent jämfört med Volvos motsvarande dieselmotorer. Den här beräkningen omfattar utsläppen från fordonet under användning, det vill säga från ”tank to wheel”.

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar