Sedan flera år visar M Sveriges granskning att tusentals publika laddstolpar saknas nu när allt fler väljer att satsa på en laddbar bil. Bristen på laddstolpar påverkar redan idag omställningen från fossila drivmedel.
De laddbara bilarna är idag fler än 320 000. Det innebär att var tjugonde bil är laddbar. Men utbyggnaden av publika laddstolpar går alldeles för långsamt, idag finns bara drygt 14 000 i hela landet.
– Möjligheten att ladda blir allt sämre nu när antalet elbilar ökar snabbt. Varken samhället eller branschen verkar vilja ta ansvar för att lösa laddfrågan, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Konsekvenserna av bristen kan se olika ut – som att tvingas välja bort laddbara bilar helt och hållet eller köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar.
– Det krävs stora satsningar i laddnätverket. Elbilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och enkelt kan ladda hemma, elbilen måste vara lika tillgänglig för alla och det är den inte idag, säger Carl-Erik Stjernvall.
Till problemen med de publika stolparna ska läggas de oöverkomliga utmaningar som råder för alla som parkerar i en samfällighet, där Lantmäteriet sätter käppar i hjulet för omställningsarbetet genom gammaldags byråkrati förenad med oproportionerligt höga kostnader.
Utan hemmaladdning eller publik laddmöjlighet finns inget sätt att klara vardagen med en laddbar bil, eftersom snabbladdning vid en betalstolpe blir för dyrt i längden.
Antal stolpar som saknas, per län*
Blekinge län 115
Dalarnas län 68
Gotlands län –
Gävleborgs län 5
Hallands län 500
Jämtlands län –
Jönköpings län 538
Kalmar län 87
Kronobergs län 262
Norrbottens län 138
Skåne län 2 313
Stockholms län 10 052
Södermanlands län 349
Uppsala län 637
Värmlands län 138
Västerbottens län 227
Västernorrlands län 113
Västmanlands län 337
Västra Götalands län 2024
Örebro län 309
Östergötlands län 490
* Statistik från branschorganisationen PowerCircle
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1, alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, däribland Sverige.
Källa: M Sverige