Regummerade lastbilsdäck minskar koldioxidavtrycket

Regummerade lastbilsdäck minskar koldioxidavtrycket

Det finns en enorm skillnad i koldioxidutsläpp mellan nyproducerade lastbilsdäck och regummerade däck. Den största skillnaden handlar om råvaror. Det krävs betydligt mindre råvaror i produktionen av regummeringsmaterial än i produktionen av nya däck, det menar bil- och däckservicekedjan Vianor.

En undersökning som NordicOffset har gjort i uppdrag av Vianor visar att produktionen av nya lastbilsdäck genererar nästan fyra gånger högre utsläpp än produktionen av regummeringsmaterial. Undersökningen gjordes enligt principen Life Cycle Assessment (LCA) som är en standardiserad metod för att mäta en produkts utsläpp under hela dess livscykel.

– Den största skillnaden gäller råvaror. I tillverkningen av regummeringsmaterial behövs inte lika mycket råvaror som i produktionen av nya däck. Även skillnader i själva produktionsprocessen och i logistiken minskar utsläppen. Regummeringen sker i Sverige och därför blir leveranserna till kunder korta, berättar Ulf Neckmar, produktchef för regummerade däck på Vianor Sverige.

Regummerade lastbilsdäck är ett bra exempel på grönt tänkande inom däckbranschen. Regummerade däck av hög kvalitet ger samma premium-egenskaper som nya däck, de är kostnadseffektiva och bidrar till att minska koldioxidavtrycket, menar företaget. Vianor har fem regummeringsfabriker i Norden, en i Sverige, två i Finland samt två i Norge. Vianor ser en ljus framtid för regummerade däck och investerar därför ständigt i nya maskiner.

Baserad på undersökningen utvecklade Vianor en kalkylator som man kan använda för att räkna hur mycket lägre fordonsflottans koldioxidavtryck blir om man använder regummerade däck i stället för nya däck.

– Vi vill erbjuda våra kunder lösningar som stöder deras affärsverksamhet och som även har en positiv miljöpåverkan. Våra kunder kan använda kalkylatorn för att kartlägga sitt koldioxidavtryck, säger Ulf Neckmar.

Vid regummeringen av däck kan kunden välja mönstret efter användningsbehovet. Regummerade däck testas enligt samma metoder som nya däck vilket garanterar hög kvalitet och en utmärkt slitstyrka. Sortimentet av slitbanor till regummerade däck motsvarar sortimentet av nya däck och i sortimentet finns både premium-produkter och billigare alternativ.

– Vianor använder Noktop-regummeringsmaterial. Av årets produkter vill jag speciellt nämna vinterslitbanan Noktop Hakkapeliitta E2, Noktop 75 för släpvagnar och som en nyhet Noktop Hakka Trailer för släpvagnar. Alla slitbanor är av hög kvalitet och har tre års garanti. Även tillgången på regummerade däck ligger på hög nivå. Däck som finns på lager kan monteras direkt och om man vill regummera sina egna däckstommar så är leveranstiden endast cirka två veckor, säger Ulf Neckmar.

 

Läs studien om lastbilars CO2-utsläpp här!

Om du är intresserad av Vianors kalkylator så kontakta företagets kontaktpersoner.

 

Källa: Vianor

Läs också

Skanningstjänst för bildäck

Skanningstjänst för bildäck

Nokian Tyres samt däck- och bilservicekedjan Vianor lanserar världens första SnapSkan-system som mäter däckens mönsterdjup och informerar bilisten om...

ANNONS ▼

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar