Produktnyheter

Optimal prestanda för alla typer av elbilar med VARTA® AGM-batterier från ClariosOptimal

Foto: Clarios

EU har satt upp höga mål för att minska koldioxidutsläppen. Därför tvingas biltillverkarna nu att producera utsläppsfria bilar och bilar med lägre koldioxidutsläpp. Förutom förbränningsmotorer med bränslebesparande funktioner som till exempel start/stopp-teknik spelar eldrivna bilar en viktig roll i det här sammanhanget. Det kommande förbudet mot förbränningsmotorer skyndar på elektrifieringen ytterligare. EU:s plan är att inga nya diesel- eller bensinmotorer ska registreras efter 2035. Därför bedömer experterna att mer än hälften av alla nyregistrerade bilar år 2030 kommer att vara xEV:er, alltså rena elbilar, hybrider, plug in-hybrider eller vätgasbilar. Det är för att möta den här utvecklingen som VARTA har tagit fram sitt xEV-sortiment VARTA Silver Dynamic AGM.

Förutom högspänningsbatteriet har alla typer av elbilar också ett 12-voltsbatteri. Den här kombinationen av batterier är till för att optimera bilens prestanda. Medan högspänningsbatteriet förser drivlinan med energi är 12-voltsbatteriets uppgift att försörja bilens komfort- och säkerhetsfunktioner. Det är också en förutsättning för att elbilen ska fungera även när den står parkerad och högspänningsbatteriet är frånkopplat. Det är till exempel 12-voltsbatteriet som gör att det går att låsa och låsa upp bilen, att larmsystemet fungerar och att bilen tar emot trådlösa uppdateringar när den står parkerad. Under körning är det detta batteri som gör att strålkastare, bromsar och styrning fungerar även om det blir fel på högspänningsbatteriet, så att föraren kan stanna bilen på ett säkert sätt.

AGM är den bästa tekniken i den här typen av system med flera batterier. VARTAs AGM-batterier för hybrider och elbilar har utvecklats av Clarios i samarbete med ledande biltillverkare. Därför används VARTA Silver Dynamic AGM för extra krävande bilar och tillbehör. De här batterierna är speciellt framtagna för bilar med hög energiförbrukning, till exempel rena elbilar och bilar med start/stopp-funktion. Vid tester både i laboratorium och på väg har det visat sig att de här batterierna är överlägsna när det gäller att tillgodose biltillverkarnas behov.

Förkortningen AGM står för Absorbent Glass Mat. Den absorberande glasfibermattan suger upp all batterisyra, vilket ger hög cyklisk stabilitet. Det betyder att batteriet klarar att laddas och laddas ur många gånger med bibehållen prestanda. Något som i sin tur förebygger effektförluster på grund av syraskiktning och gör att batteriet håller tre gånger längre än konventionella batterier.

– Tack vare den långa livslängden är AGM-batteriet ännu mer kostnadseffektiva än konventionella batterier, säger Dirk Goebbels, produktutvecklingschef EMEA på Clarios, företaget bakom VARTA. Den läckagefria utformningen gör att AGM-batteriet kan monteras på ställen där ett vätskefyllt batteri är mindre lämpligt, till exempel i bagageutrymmet eller under sätena.

Eftersom batteriet har låg självurladdning när bilen är avstängd ger det jämn och tillförlitliga prestanda även vid hög belastning. AGM-batterier från VARTA har också betydligt bättre uppladdningsförmåga än konventionella batterier under hela livslängden. Det betyder att det går snabbare att ladda batteriet även vid stadskörning och när man kör många småsträckor. Dessutom levererar AGM-batteriet samma jämna prestanda under hela livslängden. Ett hölje av armerad polypropen och kraftiga anslutningar som har testats på gropiga vägar gör att batteriet står emot vibrationer mycket bra.

Clarios är en av världens största tillverkare av 12-voltsbatterier och ledande leverantör till stora biltillverkare som BMW, Mercedes-Benz och Volkswagen. Det innebär att sex av tio nytillverkade europeiska bilar är utrustade med ett batteri från Clarios.

VARTAs kompletta xEV-sortiment täcker redan in drygt 90 % av alla hybrid- och elbilar i Europa. Här finns avancerade lågspänningsbatterier som har konstruerats för att passa perfekt ihop med högspänningsbatterierna i hybridbilar, plug in-hybrider och rena elbilar. Det nuvarande sortimentet är utformat för att tillgodose kundernas behov åtminstone fram till 2025 och utökas kontinuerligt för att möta teknikutveckling och förändringar på marknaden.

AGM-batterier för hybrid- och elbilar går att byta på en fristående verkstad – på ungefär samma sätt som batteriet i en vanlig bil med förbränningsmotor.

– Verkstäder i VARTAs partnernätverk garanterar att det nya batteriet håller samma höga kvalitet som det fabriksmonterade batteriet, även i hybrid- och elbilar, säger Dirk Goebbels.

Källa: Clarios