Christian Levin tillträder den 1 januari 2016 befattningen som chef för Scanias försäljning och marknadsföring. Han ingår sedan 2010 i Scanias verkställande ledning och har en bred bakgrund inom bolagets internationella marknads­organisation.

Christian Levin är född 1967 och anställdes vid Scania 1994 efter examen som ingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan och ekonom vid Stockholms universitet. Sedan 1996 har han innehaft en rad olika chefsbefattningar inom Scanias marknadsorganisation, bland annat som vd för Scania i Schweiz och i Italien. År 2010 utsågs han till Executive Vice President, Commercial Operations med ansvar för den operativa verksamheten vid Scanias globala försäljnings- och servicebolag.

− Jag ser fram emot uppdraget. Vår strategi är att leverera lösningar – produkter och tjänster – som ökar såväl våra kunders som vår egen lönsamhet. Vår framgång bygger på en professionell försäljnings- och serviceorganisation, som levererar rätt fordon och rätt tjänster för varje kunds unika behov inom olika segment och applikationer, säger Christian Levin.

Christian Levin blir ansvarig för försäljningen av lastbilar, bussar, industri- och marinmotorer och reservdelar. Han blir också huvudansvarig för utvecklingen av de tjänster som möjliggörs genom Scanias uppkopplade fordon och som effektiviserar transportarbetet och ökar kundernas lönsamhet.

− Våra uppkopplade fordon är tillsammans med marknadens bredaste utbud av lastbilar och bussar för alternativa bränslen viktiga delar i vår strategi att bli ledande inom hållbara transporter, avslutar Christian Levin.

Christian Levin efterträder Henrik Henriksson, som den 1 januari tillträder som vd och koncernchef för Scania.

Scania

Bilden: Christian Levin. Foto: Scania.