2017 har varit Trux utländska återförsäljares bästa år på länge – flera har nästan fördubblat sin försäljning av Trux-produkter.

De utländska återförsäljarna är en viktig kugge i Trux arbete att fastställa sin position som marknadsledare i Europa för frontmonterad säkerhetsutrustning för tunga lastbilar. I år har de slagit alla förväntningar och distributörerna har sett till att Trux haft ett hektiskt, men bra, år.

Både Ena Truck i Polen och TruxFI i Finland har fördubblat sin försäljning av Trux-produkter gentemot 2016.

Marek Ossowski, chef på Ena Truck, tror inte att det är någon slump att Trux produkter går bra just nu:

– Då våra kunder värnar om bra kvalitet på sina frontskydd och ljusbågar är det lätt för mig att rekommendera Trux – och kunderna återkommer för mer, berättar Marek.

Björn Ekholm, chef på TruxFi, fyller i:

– Många av mina kunder måste ha insett nyttan med ett frontskydd vilket har gjort att det har varit ett sådant bra drag i Finland i år, säger Björn.

Distributören i Nederländerna, Bulthuis Truck, har också haft ett bra 2017, de har ökat sin försäljning med 50 procent. Tyskland, Frankrike och England har inte sett samma procentuella ökning, men samtliga kurvor når över 20 procent. Likadant är det i grannlandet Norge, som är Trux näst största marknad.

– Till viss del tror vi att det är Scanias senaste lastbil som ligger bakom den här positiva ökningen samt den allmänt goda ekonomin hos företag. Men också att det är en god investering med ett Trux frontskydd eller ljusbåge, säger Hasse Olsson, platschef på Trux i Ljusdal.

Trux AB grundades 1986 och är marknadsledare i Europa inom området frontmonterad säkerhetsutrustning för tunga lastbilar. Trux AB ligger i Ljusdal i det natursköna Hälsingland, mitt i Sverige och ingår i Extendokoncernen.

www.trux.se

Bilden: De utländska återförsäljarna har sett till att det har varit högtryck i Trux lokaler. Foto/Källa: Trux AB.