Kortnyheter

Idealisk för nattleveranser

Tack vare den låga ljudnivån är Scanias hybridlastbil med euro 6 idealisk för nattdistribution i innerstan. Och utan långa bilköer blir transportlogistiken effektiv. Dessutom minskar både bränslekostnader och koldioxidutsläpp dramatiskt.

I slutet av 2015 lanserade Scania världens första hybridlastbil med Euro 6-motor och med förnyelsebara drivmedel. Med hybridlösningen kan en 18-tons distributionsbil kombinera el- och biodieseldrift som sänker koldioxidutsläppen med upp till 92 procent. Eldriften är i första hand avsedd för distribution nattetid i bullerkänsliga miljöer i städer eller i lagerbyggnader och underjordiska parkeringar där avgaser måste undvikas.

Även om elen enbart räcker i två kilometer så är den praktiska körsträckan betydligt längre. Genom att varva körningen med antingen diesel, biodiesel eller HVO med eldriften kan man köra i princip hur långt som helst.

– Det tar inte mer än sju minuter att ladda ett batteri och sedan kan du köra två kilometer på el igen. Laddningen kan ske under körning. Eldriften är avsedd att användas den sista kritiska delen av färden, när man levererar varor vid butiken, säger Hans Fungdal, produktansvarig på Scania-Bilar Sverige.

Med elmotorn begränsas ljudnivån avsevärt, vilket innebär att hybriden är PIEK-Light certifierad, en standard som möjliggör nattleveranser i flera europeiska länder.

En av utmaningarna i världen är att städerna bara blir större och större. Något som kommer att ställa stora krav på smart distribution med reducerad miljöpåverkan.

– Hur man bäst kan distribuera de förnödenheter alla dessa människor behöver och smidigt ska kunna forsla bort det avfall de ofrånkomligen genererar är en fråga som engagerar många forskare och beslutsfattare idag, säger Hans Fungdal och fortsätter:

– Med hybriden finns en lösning som hjälper åkerierna att bemästra de logistiska utmaningar som finns inne i städerna. Hybridlastbilen är extremt mångsidig och klarar allt från att köra tyst och emissonsfritt till att operera med mycket låga CO2-utsläpp, trots stor last- och arbetskapacitet.

Bränslebesparingen uppgår ändå till 18 procent i ett typiskt körfall, jämfört med en konventionell bil. Körcykeln omfattade 72 stopp och en medelhastighet på 34 km/h.

Hybriden, som lanserades hösten 2015, har även tilldelats den prestigefulla utmärkelsen Green Truck Future Innovation 2016 av den ledande tyska branschtidningen Verkehrsrundschau.

Fakta Scania Hybridlastbil:

  • Möjlighet till Silent mode, tyst körning med ren eldrift
  • Ljudnivå under 72 decibel som innebär att hybriden, skåpet, lyften, kylaggregatet mm är PIEK-Light certifierad och kan köra nattetid i stan
  • Arbetar ihop med Scanias 9-litersmotor som är certifierad för att köras på 100% biodiesel eller 100% HVO med en koldioxidreduktion på upp till 92 procent
  • Första hybridlastbilen enligt Euro 6 och med förnyelsebara drivmedel
  • Sparar 18 procent bränsle i en typisk körcykel för citydistribution

Scania