Produktnyheter

Stora brister vid bilskadereparationer

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar insatsen.

Under fyra år har försäkringsbranschen utfört gemensamma stickprovskontroller på närmare 80 större bilverkstäder runt om i landet för att få en helhetsbild av, och möjlighet att påverka, de skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Fram tills nu har reparationer kontrollerats på omkring 3400 fordon.

De utvalda verkstäderna står tillsammans för cirka 40 procent av det totala antalet skadereparationer som utförs åt försäkringsbranschen. Under 2017 utfördes reparationer åt försäkringsbranschen till ett totalt värde av cirka 9 miljarder kronor.

Fem av verkstäderna ligger på en acceptabel nivå

De vanligaste reparationsanmärkningarna gäller lackarbete, fastsättning/montering av stötfångare och dörrar samt att metodbeskrivning för arbetet som ska göras inte används.

– Vi har listat verkstädernas resultat för 2017 efter andelen anmärkningar av de kontrollerade reparationerna. Endast fem av verkstäderna ligger på en acceptabel nivå med anmärkningar på 0-10 procent av reparationerna. Vår målsättning måste vara att alla skadeverkstäder ska ligga på den nivån, säger Anders Edvardsson.

Kontrollerna visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland också mellan verkstäder inom samma kedja.

– Verkstäderna med bäst resultat har inga anmärkningar alls på de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till nästan 70 procent av de kontrollerade reparationerna, säger Anders Edvardsson.

Kontrollerna kommer att pågå minst ett par år till

Verkstadskontrollerna utförs av DEKRA Quality Management AB som har en detaljerad lista med punkter att gå igenom. Bland annat kontrolleras att verkstäderna följer tillverkarens reparationsanvisningar och de normer som finns för hur olika reparationsarbeten ska genomföras. Kontrollerna utförs på både pågående och avslutade reparationer.

Försäkringsbranschens kvalitetskontroller av skadeverkstäder startade 2014 och kommer att pågå minst ett par år till. En förutsättning för att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.

 

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) bildades 1929 och är ett samarbetsorgan för trafikförsäkringsbolag i Sverige. TFF ger ersättning till den som skadats eller fått sin egendom förstörd av ett okänt, oförsäkrat eller utländskt fordon. Den som äger ett motorfordon ska enligt lag ha det trafikförsäkrat från första dagen man äger det, annars måste man betala en avgift till TFF för varje dag som fordonet är oförsäkrat. Avgiften bidrar till TFF:s arbete med att ersätta de som skadats eller fått något förstört av ett oförsäkrat fordon. Läs mer: www.tff.se

Foto/Källa: Trafikförsäkringsföreningen (TFF).