ANNONS

Scania har påbörjat den krävande processen att återuppta produktionen av tidigare beställda V8-lastbilar samt industri- och marinmotorer. En utdragen strejk vid en av Scanias främsta leverantörer av gjutgods tvingade företaget att tidigare i år införa leverans- och orderstopp.

– Leveransavbrottet är sannolikt den värsta störning på flera decennier som företaget drabbats av, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Jag vill verkligen tacka våra kunder för det stora tålamod och förståelse de visat oss i denna svåra situation. Nu kommer vi på Scania att göra allt för att återgå till ett normalt läge och leverera V8-lastbilar och motorer så snart som möjligt.

Scania har försäkrat sig om ett begränsat men regelbundet och jämt inflöde av motorblock som utgör grunden för V8-produktionen i Södertälje. Produktionsstörningar av denna omfattning leder till stora utmaningar inom logistiken och är tidskrävande att åtgärda.

– Det kommer därför att finnas en fortsatt osäkerhet under de kommande veckorna innan vi har hela bilden klar för oss och kan trappa upp produktionen, förklarar Alexander Vlaskamp. Men vi är fast beslutna att successivt öka produktionen med målet att under hösten fastställa ett hållbart leveransschema för inneliggande beställningar. Samtidigt kommer vi gradvis att öppna upp för nya beställningar. Hela situationen uppstod i ett läge där vi redan hade fullt upp med att tillverka V8-enheter och jag kan bara beklaga att detta drabbat Scanias lojala kunder.

Scanias V8-motorer för den nya lastbilsgenerationen, liksom industri-och marinmotorer, tillverkas i Södertälje. Motorprogrammet omfattar fyra varianter med effekter från 520 till 730 hk (och även högre för marinmotorer). Scanias första V8 på 350 hk lanserades 1969, och de legendariska motorerna firar alltså 50 år 2019.

Scania

Foto/Källa: Scania