Scania återupptar produktionen av V8

Scania återupptar produktionen av V8

Scania har påbörjat den krävande processen att återuppta produktionen av tidigare beställda V8-lastbilar samt industri- och marinmotorer. En utdragen strejk vid en av Scanias främsta leverantörer av gjutgods tvingade företaget att tidigare i år införa leverans- och orderstopp.

– Leveransavbrottet är sannolikt den värsta störning på flera decennier som företaget drabbats av, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Jag vill verkligen tacka våra kunder för det stora tålamod och förståelse de visat oss i denna svåra situation. Nu kommer vi på Scania att göra allt för att återgå till ett normalt läge och leverera V8-lastbilar och motorer så snart som möjligt.

Scania har försäkrat sig om ett begränsat men regelbundet och jämt inflöde av motorblock som utgör grunden för V8-produktionen i Södertälje. Produktionsstörningar av denna omfattning leder till stora utmaningar inom logistiken och är tidskrävande att åtgärda.

– Det kommer därför att finnas en fortsatt osäkerhet under de kommande veckorna innan vi har hela bilden klar för oss och kan trappa upp produktionen, förklarar Alexander Vlaskamp. Men vi är fast beslutna att successivt öka produktionen med målet att under hösten fastställa ett hållbart leveransschema för inneliggande beställningar. Samtidigt kommer vi gradvis att öppna upp för nya beställningar. Hela situationen uppstod i ett läge där vi redan hade fullt upp med att tillverka V8-enheter och jag kan bara beklaga att detta drabbat Scanias lojala kunder.

Scanias V8-motorer för den nya lastbilsgenerationen, liksom industri-och marinmotorer, tillverkas i Södertälje. Motorprogrammet omfattar fyra varianter med effekter från 520 till 730 hk (och även högre för marinmotorer). Scanias första V8 på 350 hk lanserades 1969, och de legendariska motorerna firar alltså 50 år 2019.

Scania

Foto/Källa: Scania

Aktuellt

Övertygande däcktester

Övertygande däcktester

Premiumtillverkaren Hankook tar steget in i den kalla årstiden med tre utmärkta modeller som fått testbetyg över genomsnittet.

Nynas 90 år

Nynas 90 år

När Nynas första raffinaderi togs i bruk i Nynäshamn 1928, var fokus på att förse den svenska marknaden med...

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

Den 17 november är det världspremiär av den nya pickupen Mitsubishi L200 i Bangkok.  I Sverige lanseras bilen hösten...

Fossilfritt transportlaboratorium

Fossilfritt transportlaboratorium

Scanias transportaboratorium används för delar av Scanias interna transportbehov. Från 2018 drivs vagnparken enbart av fossilfria* bränslen eller hybridteknik,...

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelappen Grow Forest har laddats ned 100 000 gånger internationellt. Nu växer spelet ytterligare med nya funktioner för att fortsätta...

Sveriges sista PGR-bil

Sveriges sista PGR-bil

Den sista PGR-bilen med destination Sverige. Efter en omfattande påbyggnation levereras den nu i form av en avancerad brandbil...

Från rosa till blått för Derome

Från rosa till blått för Derome

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och för att...

Fler artiklar