Nya grepp med sikte på Nollvisionen

Nya grepp med sikte på Nollvisionen

Transportstyrelsen tar till nya grepp för att öka trafiksäkerheten i Sverige. Myndigheten ska granska hastighetsefterlevnaden på vissa sträckor i landet för att se i vilken omfattning vägarnas utformning hjälper trafikanterna att hålla den hastighet som är bestämd.

– Planering, utformning av vägar och eventuell reglering behöver bättre än i dag ses som en helhet för att ge trafikanten rätt förutsättningar att göra rätt och därmed öka takten mot att uppnå noll dödade och allvarligt skadade, säger Ingrid Cherfils, avdelningsdirektör på Transportstyrelsen.

Svenskt trafiksäkerhetsarbete har länge varit framgångsrikt. Men den positiva nedgången i antalet vägtrafikolyckor har planat ut. Att allt för många trafikanter inte följer hastighetsreglerna är oroande eftersom hastigheten är avgörande för hur allvarliga följder en trafikolycka kan få.

– Hastighetsefterlevnad är viktigt för oss och vi har därför inlett ett arbete för att förbättra situationen. Vi kommer att inrikta oss både mot förarna och väghållarna. Bland annat ökar vi antalet varningar till förare som bryter mot uppsatta regler, vi ser över förarutbildningen tillsammans med Trafikverket och vi ska föreskriva om riktlinjer för hastighet, säger Ingrid Cherfils.

I Transportstyrelsens uppdrag ingår tillsyn av de stora europavägarna som ingår i det svenska transeuropeiska nätverket för transporter, TEN-T. Det är på dessa vägar som Transportstyrelsen ska granska hur trafikanterna följer hastighetsreglerna.

– På sikt hoppas vi även kunna få granska regelefterlevnaden på det mindre vägnätet. Vi anser att den låga hastighetsefterlevnaden är ett tecken på att valda hastighetsgränser inte tillräckligt harmoniserar med vägar och gators utformning och att detta är en starkt bidragande orsak till att få trafikanter följer reglerna. Väghållarna har därför ett ansvar att harmonisera utformningen med högsta tillåtna hastighet. Givetvis har förarna också ett ansvar att följa hastighetsgränserna, men de måste upplevas som ”normala” i relation till vägens utformning, säger Ingrid Cherfils.

Transportstyrelsen

Foto: Getty Images.

Aktuellt

Övertygande däcktester

Övertygande däcktester

Premiumtillverkaren Hankook tar steget in i den kalla årstiden med tre utmärkta modeller som fått testbetyg över genomsnittet.

Nynas 90 år

Nynas 90 år

När Nynas första raffinaderi togs i bruk i Nynäshamn 1928, var fokus på att förse den svenska marknaden med...

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

Den 17 november är det världspremiär av den nya pickupen Mitsubishi L200 i Bangkok.  I Sverige lanseras bilen hösten...

Fossilfritt transportlaboratorium

Fossilfritt transportlaboratorium

Scanias transportaboratorium används för delar av Scanias interna transportbehov. Från 2018 drivs vagnparken enbart av fossilfria* bränslen eller hybridteknik,...

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelappen Grow Forest har laddats ned 100 000 gånger internationellt. Nu växer spelet ytterligare med nya funktioner för att fortsätta...

Sveriges sista PGR-bil

Sveriges sista PGR-bil

Den sista PGR-bilen med destination Sverige. Efter en omfattande påbyggnation levereras den nu i form av en avancerad brandbil...

Från rosa till blått för Derome

Från rosa till blått för Derome

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och för att...

Fler artiklar